Юрій Віннічук

Юрій Віннічук

Журналіст

БЛОГЕРИ


Правила життя митного брокера

Митні брокери не з чужих слів знають, що таке корупція на українській митниці. Це вони здійснюють розмитнення товарів, які імпортуються в країну. Виходячи зі своїх професійних обов’язків, брокери знають, кому, скільки і за що заплатити і куди занести.

Ця розмова з відбулася наприкінці квітня. На той час митний брокер вже покинув дану професію через абсурдність та бюрократизм системи. Із зрозумілих причин не називаю імені та назву фірми, на яку працював мій співрозмовник.

Основні думки, факти та "професійні таємниці" колишнього брокера передаю, дотримуючись стилістики та манери співрозмовника.

Розмитнення

Коли імпортери розраховують вартість приходу товару в Україну, включаючи всі процедури розмитнення, його кінцеву ціну можуть підняти, як мінімум, в два рази вище від митної вартості.

Як відбувається процес розмитнення? Перед тим, як машина зайде на митну території України, компанії-отримувачу надсилається інвойс (рахунок-фактура) та сертифікат походження товару (в якій країні виготовлено товар). Обов’язково мають бути транспортні документи ЦМР або TIR та пакінг-ліст.

Ці документи потрібно обробити, тобто набирається попередня митна декларація, в яку вноситься опис товару, відправник, отримувач, кількість місць, вага, код товару та митна вартість.

Митний брокер бере копії таких документів і йде на митницю. Там пакет документів передається інспектору. Попередньо туди вкладається 40 гривень, щоб інспектор оформив папери. Було 20 гривень, пізніше стало 30. Зараз – 40 гривень за замовчуванням. Це сума за одну декларацію.

Через 10-15 хвилин документи оформляють. Брокер забирає їх і надсилає номер декларації водію вантажівки, яка чекає на кордоні.

Далі машина прибуває на митницю і починається власне процес розмитнення. Для цього має бути сертифікат якості. Його видають сертифікаційні органи. Це приватні компаній, що купили ліцензію в держави. Навіть якщо товар сертифіковано за міжнародними стандартами (ISO), його все одно необхідно сертифікувати в такій фірмі.

Я б не сказав, що сертифікаційні фірми перевіряють товар. Якщо вони захочуть, то приїдуть, перепишуть номер та серію станка і все.

Зараз окрім сертифікату відповідності ввели ще й декларацію відповідності. Цей документ заміняє сертифікат відповідності. Згідно з нею фірма-імпортер сама підтверджує, що товар відповідає стандартам. Паралельно таке підтвердження має надати і сертифікаційний орган. Іншими словами, фірма та сертифікаційний орган ділять між собою відповідальність. На кожну поставку на таку декларацію потрібно викинути 2-3 тисячі гривень.

Якщо це метрологія, то там інша ситуація. Вартість проходження метрологічного повірення коливається від 100 до 1000 гривень з одиниці товару. Наприклад, в мене були манометри, то за один манометр потрібно було віддати, грубо кажучи, 100 гривень. Ці витрати включаються в кінцеву вартість товару.

Як вони визначають вартість своїх послуг? На око. Ми зазвичай попередньо домовляємося про ціни, торгуємося з ними, як на ринку. Фірма ж не буде працювати в збиток!

Можна домовитися з сертифікаційним органом про відписку, що товар не підлягає сертифікації. Це близько 500 гривень. Хоча в кожного сертифікаційного органу ціна буде різною.

Часто для митниці ми беремо листи в сертифікаційних органах та метрології, що товар буде сертифіковано після розмитнення.

Далі брокер йде на митницю, роздруковує декларацію, бере договір про купівлю товару та транспортні документи, заповняє митну декларацію і йде на оформлення.

На місці уточнюєш, хто саме буде тебе "оформляти"? Зазвичай ми працюємо з одними й тими ж інспекторами. Тобто, ми один-одного добре знаємо.

Зараз митні інспектори загнані в жорсткі рамки, вони не можуть піти проти закону, хіба закрити очі на якісь дрібниці. Наприклад, якщо ти везеш один і той же товар і інспектор його неодноразово бачив і розмитнював. Хоча, знову ж таки, інспектор, що розмитнює товар, не бачить його в живу. Він бачить характеристики товару: вага, ціна, країна походження тощо. І він може, наприклад, не відправити товар на догляд.

Інспектори теж зацікавлені в швидкому оформленні, оскільки існує часовий ліміт. Якщо без догляду, то товар оформлюється дві години, якщо з доглядом – чотири. Інспекторам виставляють плани по розмитненню, якщо їх не виконують, то "нагинають" всіх, в тому числі і керівника митного посту.

Коли машину відправляють на догляд

Позитивний варіант. Заганяють вантажівку на догляд, відкривають контейнер і починають дивитися товар. Головне, щоб збігалися опис товару, його назва, артикул, торгова марка і виробник. Якщо це все зійшлося, то інспектору з догляду дається 100-200 гривень, інспектору з контрабанди – 100 гривень.

Негативний варіант – це коли не співпадає якась буква/цифра на упаковці з зазначеними в документах. Таке часто буває, коли товар вироблено в Китаї.

Тоді починаються "мутки": інспектор має повне право написати на тебе протокол і "впаяти" штраф. Може дійти до конфіскації вантажу та штрафу в тисячі доларів. Далі судові тяганини. Це не вигідно компанії-імпортеру через витрати на закупку товару, транспортування тощо. Інспектори це прекрасно розуміють і починаються маніпуляції з їхньої сторони. Відкат інспекторам в цьому випадку коливається від сотень до тисяч доларів за декларацію. Гроші віддаються інспекторам за межами митниці.

Інспектор з догляду та його колега з контрабанди працюють в парі. Якщо вони зловили тебе на порушенні, то винагорода ділиться між обома.

Виходить, що інспектори зацікавленні придертися до кожної дрібниці. Тому брокеру потрібно добре готуватися до догляду, просити фото товару, фото загрузки товару тощо в постачальників.

Якщо інспектори тебе знають, то особливо чіпати не будуть, хіба що якесь дуже серйозне порушення. Тобто, в певному сенсі ти для них постійний клієнт.

Митна вартість

Після цього брокер приходить до інспектора з тарифів. Він визначає адекватність митної вартості товару.

Як це відбувається? Грубо кажучи, завозяться конкретні види товару з конкретної країни-виробника. Наприклад, принтери. А ціни обчисляються і за одиницю, і за кілограм. Якщо в базі інспектор бачить мінімальну ціну 3 долари за кілограм, а ти ввозиш по півтора, то в односторонньому порядку без відома брокера ціна піднімається до трьох. Відповідно, ціна піднімається в два рази, а разом з нею і розмір сплати мит.

На практиці, якщо ти не домовився з інспектором, щоб провів тебе по мінімальній ціні, то ціна виставляється вища. Є коридор вартості – мінімальне – максимальне значення і походження товару. Система побудована таким чином, щоб люди не завищували інвойс.

Наприклад, відправляється товар по 100 гривень, а ти переробляєш документи і ставиш ціну 50 гривень, завозиш і, відповідно, платиш в два рази менше податків.

Щоб інспектор мінімально завищив митну вартість, потрібно дати декілька сотень доларів. Я давав 500 доларів. Якщо інспектор не підвищує ціну і просто оформляє тебе, то там 100-200 гривень за замовчуванням. Хоча були випадки, що відмовлялися брати. Таке рідко, але буває.

Якщо вага машини перевищила норму, то вона обов’язково буде відправлена на догляд. Як правило, вага більш-менш сходиться з показниками в документах.

Часто митники просять калькуляцію товару від виробника. Іноді вимагали собівартість імпортованого товару, в тому числі, скільки витрачено матеріалів, робочої сили, електроенергії і маржа. Таких цифр ніхто не дасть. Для виробника це комерційна таємниця. В такому випадку береться бланк виробника і самостійно вписуються довільні цифри. Далі цей бланк сканується і направляється в митницю.

Розмитнення товару триває від двох годин до десяти робочих днів, якщо відбувається перевірка ціни на товар. Може тягнутися й довше, а це, відповідно, витрати – за простій машини перевізнику потрібно платити 100 доларів за добу. Плюс тариф терміналу, де стоїть товар, – 200-300 гривень за добу.

Термінали всі приватні, але я думаю, що гроші по драбині піднімаються вгору, до керівництва митниці.

Номенклатура

Кожному товару присвоюється код. Якщо ти вказав неправильний код, інспектор або вже під час догляду товару тебе можуть послати в номенклатуру. Там твою фірму оштрафують за неправильне зазначення коду.

Але більшу увагу звертають не на сам код товару, а на мита. Є мита 0%, 5% або 10%. Митниця любить, щоб за товар сплачувався максимальний відсоток мита. В принципі вони і на 5% погоджуються. Іншими словами, щоб митники до тебе не сильно прискіпувалися, потрібно сплатити як мінімум 5-відсоткову ставку мита, навіть якщо в тебе за законом нульова.

В номенклатурі можна провести від 1 до 10 робочих днів.

Коли проходиш номенклатуру, ти попав в простій. Йдеш до інспектора, він тобі оформляє декларацію. Це 200-400 гривень. Кладеш в пакет документів.

Карантинщики

В митниці є служба карантину, якій подається декларація. Вона дивиться, скільки палет в твоєму вантажі. Перед цим береться рахунок-фактрура, щоб сплатити послуги даної служби. Додатково, зверху, працівникам карантинної служби потрібно неофіційно дати 20-50 гривень за оформлення. Цю процедуру імпортери проходять, якщо товар везеться на палетах.

Утилізатори

Ще є служба утилізації упаковки товару. Це фірми, які займаються утилізацією упаковки імпортованого товару: картону, поліетилену. За правилами, такі компанії мають утилізувати упаковку після розмитнення товару.

Насправді ситуація інша. Є пара фірм в Україні, вони можуть мінятися раз в півроку. Туди сплачуються суми набагато більші, ніж в карантинну службу. Близько тисячі гривень на три поставки товару.

Зрозуміло, що вони тільки гроші знімають, і ніхто цю упаковку не утилізовує. Фірми виписують рахунок-фактуру, і ти їм заганяєш гроші. Паралельно ще 20-50 гривень потрібно занести інспектору цієї утилізаційної служби.

В кінцевому результаті після проходження всієї волокіти з митницею, у фірмі, на якій ти працюєш, тобі виносять мозок за перевищення ліміту грошей на розмитнення.

Зрозуміло, що всі такі витрати включаються в кінцеву ціну товару, яку сплачує споживач.

Коментарі

Додати коментар






ГОЛОВНЕ на 30 вересня 2020, 11:41

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Грабувати, охороняти чи торгувати?

Загрузка...
закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.