Павло Кухта

Павло Кухта

трейдер, економіст, автор блога econoblog.com.ua

БЛОГЕРИ


Стартапи створюють робочі місця

Нещодавно я читав досить цікаве дослідження Kauffman Foundation, що присвячене ролі стартапів - нових фірм, вік яких не перевищує одного року - у формуванні зайнятості у країні.

Звичайно, це дослідження проводилося в США і на американському матеріалі, проте паралелі з Україною провести зовсім неважко.

Згідно з цим дослідженням, саме стартапи є основними створювачами зайнятості в економіці. На макрорівні це входить в протиріччя з сучасною теорією життєвого циклу фірми, проте на макрорівні все стає зрозумілим.

Через те, що багато фірм, які проіснували більше одного року, виходять з бізнесу, сукупний ефект виходить негативним, принаймні у США. Цей ефект можна ще подивитися за роками існування фірми:

Тобто на початковій стадії фірми створюють велику кількість робочих місць, а далі, в цілому, поступово скорочують їх. Більш того, абсолютна величина створення робочих місць також вища для стартапів, ніж для "старих" фірм. Принаймні, так воно є в динамічній економіці США.

Що можна сказати з цього приводу про Україну? Це дослідження є ще одним індикатором неправильного підходу українських чиновників і політиків до проблеми зайнятості в країні. У цілковитій згоді з радянськими уявленнями про економіку, вони зосереджуються, насамперед, на вже існуючих (з тих самих радянських часів) великих підприємствах і вважають, що саме ці підприємства є основним елементом у ланцюгу створення робочих місць.

Замість цього, їх увага має бути зосереджена на стартапах та малому і середньому бізнесі (адже саме до цих категорій і відноситься більшість стартапів).

Подивимося, які проблеми на шляху створення нового бізнесу стоять в Україні. Для цього, скористаємося базою даних Doing Business. Для нових фірм найважливішими є дві категорії факторів з неї: легальні умови запуску бізнесу та легальні умови кредитування.

Що стосується першого, українські практики (118 місце з 183-х) не можна назвати дружніми, проте й драконівськими вони не є. Кількість процедур вище середнього для всіх регіонів світу, затрати часу вищі ніж в Східній Європі, Середній Азії та ОЕСР, але нижче, ніж в інших регіонах. Нарешті, низькі затрати і дуже низький мінімальний обов’язковий капітал.

Друга група показників в Україні є непоганими (32 місце з 183-х), здебільшого, за рахунок забезпечення прав кредитора та боржника законодавством та регуляторними практиками у сфері застав та банкрутств, тут Україна має 9 з 10 балів.

Нажаль, саме в цій сфері законодавство та регуляторні практики не дуже добре працюють, тобто реальний бал, скоріш за все, нижчий.

Можемо дійти висновку, що проблеми стартапів полягають не стільки в законодавчих чи регуляторних перешкодах на шляху їх створення, а у проблемах української економіки в цілому.

По-перше, це погана розвиненість фінансової системи та хронічно висока інфляція, що призводять до високих процентних ставок та низької доступності кредиту для нових фірм, саме яким він дуже потрібен.

По-друге, загальна низька конкурентоспроможність економіки через погане законодавство, жахливу роботу державного апарату, низький рівень конкуренції тощо.

По-третє, великою проблемою є мала ємність внутрішнього ринку через загальну бідність країни. Тут виходом мала б стати більша орієнтація на зовнішній сектор, проте саме цьому дуже заважає позиція державних органів, які всемірно ускладнюють зовнішньоекономічну діяльність своїм валютним контролем, неповерненням ПДВ, дуже поганою роботою митних органів і так далі.

Коментарі

Додати коментар






ГОЛОВНЕ на 14 липня 2020, 19:18

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Грабувати, охороняти чи торгувати?

Загрузка...
закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.