Азаров: сам собі попередник

Реальна економіка

Напередодні, у неділю президент Віктор Янукович визначився з кандидатурою на пост прем'єр-міністра. Голова держави воліє, щоб Кабміном керував Микола Азаров.

Можна довго аналізувати і здогадуватися, чому саме ця кандидатура зараз влаштовує Банкову. Версії різні є. Одна з них - в нинішній ситуації економічного спаду і несприятливої зовнішньої кон'юнктури уряд повинна очолювати перевірена людина. І сьогодні явно не час для експериментів.

Тож Азарову нарешті дадуть можливість "проявити" себе і продемонструвати ув'язненому екс-прем'єру, як потрібно боротися із кризою. Схоже, мрії "діда" здійснилися.

Ще один важливий нюанс - Азаров, як і раніше залишається самим рівновіддаленим кандидатом від усіх груп впливу, а тому найбільш приближеним до Януковича. Можливо, цей його найбільш сильний "козир".

Враховуючи, що Кабміном скоріш за все ще приблизно рік буде керувати "новий-старий" прем'єр, "Реальна економіка" вирішила згадати усі його попередні "досягнення" на цій посаді.

Податковий майдан

Отже, перші "успіхи" роботи уряду Азарова стали помітними ще під час роботи його команди над Податковим кодексом у 2010 році. Цей документ зібрав у Києві більше сотні тисяч спрощенців, та викликав масові акцій протесту в усіх регіонах країни.

Податковий кодекс таки прийняли після "косметичних" правок і "реформатори" навіть пішли на деякі поступки для малого бізнесу, але осад лишився. До того ж, сам в.о. голови уряду не з чуток знайомий із податками, адже очолював Податкову майже 6 років - з 1996 до 2002 року.

"Хліб Інвестбуд" і склероз прем'єра

Навесні 2011 року на одній з прес-конференцій, присвячених підбиттю підсумків року роботи уряду Азарова, журналісти у нього запитали: чому держава дозволяє невідомому бізнесу таємно заходити в державну структуру, і отримувати в ній контроль, а потім ще і надає їй цілу купу преференцій?

Мова йшла про компанію "Хліб Інвестбуд", яка зараз уже зовсім не на слуху, але за два роки вона встигла перевернути аграрний ринок з ніг на голову і фактично отримала монопольне право на вивезення зерна і "ексклюзивне" право на співробітництво з Аграрним фондом.

Такі успіхи компанії пояснювали лояльністю до "ХІБу" аграрного міністра Миколи Присяжнюка, і зв'язками компанії з "сірим кардиналом" Юрієм Іванющенком.

Реакція прем'єра на питання журналістів щодо цієї структури - наполовину державної і наполовину приватної - продемонструвала, як Азаров може закривати очі на відверті зловживання. Відповідаючи на питання, він сказав, що і гадки немає, про яку компанію йде мова.

"Лівела" і втрачені мільярди

Літом 2011 року стало відомо про ще одного "пільговика" з необмеженими можливостями - компанію "Лівела". Це ще одні невідомі бізнесмени, яких пов'язували із депутатами-"регіоналами".

Вони примудрилися за сумнівним рішенням суду завезти на територію України у 2010 році сотні тисяч тонн нафтопродуктів без сплати мита, через що держава втратила близько 3 мільярдів гривень.

Ніхто з урядовців не пояснив, як це могло статися. В тому числі і Азаров так і не пояснив чому казна недоотримала мільярди гривень.

Протести пільговиків – чорнобильців і афганців

Через рік після Податкового майдану по країні прокотилася ще одна хвиля соціальних протестів. На цей раз замість підприємців на вулиці вийшли чорнобильці та афганці.

Осінь 2011 запам'яталася бійками і неодноразово поваленим парканом біля Верховної ради, а також голодуванням чорнобильців по всій країні.

Причиною стали спроби уряду Азарова домогтися ручного перерозподілу розмірів та видів соціальних гарантій і виплат. Ці норми і були прописані в прикінцевих положеннях держбюджету-2012.

"Вишки Бойка"

Взагалі-то 2011 рік був багатий на корупційні скандали. Ймовірно тому, що парламентські вибори повинні були відбутися лише у 2012 році. Саме в минулому році розгорівся скандал із закупівлею бурових установок "дочкою" НАК "Нафтогаз України" - компанією "Чорноморнафтогаз".

Вона придбала дві бурові установки за ціною 400 мільйонів доларів кожна. При чому, за даними ЗМІ, підставні британська і латвійська фірми, які виграли тендери на постачання вишок, завищили їх реальну вартість кожної майже на 150 і 180 мільйонів доларів відповідно.

Згодом справою "вишок Бойко" цікавилася прокуратура Великобританії та Латвії. Як виявилося, власником латвійської компанії-постачальника бурової був "бомж" з Латвії. У той же час, Генпрокуратура України нічого цікавого для себе так і не побачила, як зрештою і прем'єр, якого на другий термін пропонує президент.

Втрачені кошти Єврокомісії

В лютому 2012 року Єврокомісія зупинила фіндопомогу Україні обсягом більше 160 мільйонів євро на рік через нецільове використання першого траншу на програми, що мають відношення до першого віце-прем'єра Андрія Клюєва.

У вересні 2011 року ЄК перевела 31 мільйон євро, які мали піти на програми енергозбереження.

Однак ці кошти були витрачені не на заощадження, а на лінії електропередачі, що зв'язали сонячні електростанції у Криму й Одеській області із енергетичною мережею країни. Мова йде про станції компанії Activ Solar, яка має відношення до голови РНБО Андрія Клюєва.

Після цього чиновник втратив пост прем'єр-міністра і був переведений до РНБО з уряду. Хоча таку рокіровку ще пов'язували із оголенням Клюєва виборчого штабу Партії регіонів.

Знову ж таки Азаров і в цій ситуації вирішив промовчати

"Євро-2012": фокуси державних закупівель

Підготовка країни до "Євро-2012" - сама по собі була одним великим скандалом. І це був зоряний час голови Мінінфраструктури Бориса Колесникова.

Внесення змін до законодавства про держзакупівлі, які передбачали можливість проведення процедури з одним учасником, значно збільшила кошториси багатьох споруджуваних об'єктів.

Водночас, окремі донецькі компанії, на кшталт "Альткому", отримали найбільшу кількість замовлень держави, і з непомітних підрядників досить швидко доросли до найбільш успішних компаній останнього року.

Голова уряду досить спокійно спостерігав за черговим переділом бюджетних коштів, і не втручався у конфлікти.

"Суперпотяги" Hyundai

Ще одне "покращення", яке прийшло разом з "Євро-2012" – це нові суперпотяги, які відверто розчарували пасажирів.

Закупівля швидкісних Hyundai і подальша відміна нічних поїздів, стала, мабуть, найголовнішим подразником. За півроку роботи дорогих корейських потягів, вони ламалися по дорозі і спізнювалися на пункт призначення близько 10 разів, якщо не більше.

Одночасно, з введенням з 27 травня графіка руху поїздів на 2012-2013 роки "Укрзалізниця" оптимізувала рух 11 "нічних" потягів на різних напрямках. У Мінінфраструктури навіть заговорили про повну відмову від нічних поїздів, що викликало значне обурення у суспільстві.

LNG-термінал і лижні інструктори

Останні дні першого уряду Миколи Азарова безперечно запам'ятаються скандалом з іспанськими бізнесменами навколо Національного проекту "LNG-термінал".

У цілому, сама ідея національних проектів взагалі себе не виправдала, але ситуація з LNG-терміналом - одна з найбільш безнадійних. Сам Азаров не раз говорив, що цей проект покликаний зменшити залежність України від російського газу, однак, як виявляється, цей проект нікому не потрібний.

Приводом для скандалу послужило підписання головою Держагентства з інвестицій та управління національними проектами Владиславом Каськівим двох угод про співпрацю в рамках будівництва терміналу 26 листопада з іспанською компанією Gas Natural Fenosa.

Іспанець, який підписував документи, виявився самозванцем. Як потім виявилося, Україна підписала угоди з лижним інструктором, і зганьбила себе на міжнародній арені .

Gas Natural Fenosa повідомила ЗМІ, що "не підписувала жодних договорів з інвестицій в LNG-проект в Україні, а також не очолює ніяких консорціумів щодо розвитку термінала". Крім цього, недавно стало відомо, що немає ще і компаній, які можуть поставляти в Україну скраплений газ.

Сам пан Азаров також був помічений у декількох гучних скандалах. Зокрема, "Українська правда" виявила, що Державне агентство інвестицій та розвитку в 2010 році виділило ЗАТ "Виробниче-комерційне підприємство Металіст", яке пов'язане з Азаровим, близько 3,3 мільйона гривень. Невелика сума, але все ж таки.

І одного з наведених скандалів або згаданих невдач уряду було б достатньо, щоб поважний урядовець пішов із чиновницької роботи раз і назавжди. Проте в українських реаліях таких людей призначають на другий термін.

Як відомо, кандидатуру нового прем'єра буде затверджувати уже новий парламент.