"Мотор Січ" виходить на нові ринки

Олена Герасимова, для РЕ

Найближчими днями акціонерне товариство "Мотор Січ" закриє угоду щодо придбання 57% статутного фонду білоруського ВАТ "Оршанський авіаремонтний завод".

"27 лютого рішення було прийняте на загальних зборах акціонерів білоруської компанії, і тепер протягом кількох днів ми маємо здійснити обмін активами, тобто остаточно закрити угоду. Наразі жодних формальних перешкод для цього вже не існує" - уточнив РЕ директор із зв’язків з громадськістю АТ "Мотор Січ" Анатолій Малиш.

Нагадаємо, що 9 січня президент Білорусі Олександр Лукашенко підписав указ про відчуження 99,2% статутного фонду "Оршанського авіаремонтного заводу".

Відповідно до нього, 57% акцій компанії підлягають продажу АТ "Мотор Січ", а 42,2% – білоруському ЗАТ "Системи інвестицій та інновацій". Ще 0,8% акцій залишаються у власності трудового колективу підприємства.

20 лютого "Мотор Січ" отримала дозвіл Антимонопольного комітету України на придбання даного активу. Дані про його вартість жодна зі сторін не розголошувала. Проте, за оцінками експертів, він коштуватиме покупцеві приблизно 1,1 мільйона доларів, адже підприємство є збитковим.

Як відомо, АТ "Мотор Січ" є одним з найбільших світових виробників двигунів для вертольотів, літаків і крилатих ракет, а також промислових газотурбінних установок.

Компанія є холдингом, до складу якого входять п'ять підприємств: Запорізький моторобудівний завод, Запорізький машинобудівний завод імені Омельченко, Сніжнянський машинобудівний завод, Волочиський машинобудівний завод і авіакомпанія "Мотор Січ".

Точна структура власності холдингу є непрозорою.

Так, за даними ІГ "Сократ", 76% акцій компанії контролює його менеджмент на чолі з головою ради директорів АТ "Мотор Січ" В'ячеславом Богуслаєвим, а 24% перебувають у вільному обігу на фондовому ринку.

За інформацією інвесткомпанії Concorde Capital, 61,3% акцій контролює менеджмент, 24,3% належать невідомим акціонерам, 9,7% – компанії Bartence Alliance (США), а ще 4,7% акцій скупив сам емітент на фондовому ринку.

При цьому експерти відзначають, що хоча напряму Богуслаєву належить лише 15% акцій, фактичним власником компанії є саме він.

У 2007 році російська Об'єднана промислова корпорація "Оборонпром", яка входить до складу російської ж Державної корпорації "Ростехнології" і включає дочірні підприємства ВАТ "Вертольоти Росії" і ВАТ "Об'єднана двигунобудівного корпорація", зробила спробу поглинання "Мотор Січі". Однак спроба виявилася невдалою.

Зараз же "Мотор Січ" сама стає власником нового активу - Оршанського авіаремонтного заводу, який виконує роботи з капітального ремонту вертольотів Мі-8, Мі-17, Мі-24 та Мі-26 всіх модифікацій, а також літаків Ту-134.

Завод також має потужності з виробництва широкого асортименту запасних частин і різного наземного авіа- та радіотехнічного обладнання.

Наразі "Мотор Січ" поставляє свою продукцію в 106 країн світу.

"Її великими замовниками з далекого зарубіжжя є Іран, де відбувається збірка Ан-140, Індія, куди компанія поставляє двигуни для модернізації Ан-32 і Китай, який закуповує форсажну модифікацію вертолітного двигуна АІ-222-25", - розповів РЕ старший аналітик інвестгрупи "Арт Капітал" Олексій Андрейченко.

Але досі майже всі свої проекти "Мотор Січ" реалізовувала спільно з російськими підприємствами.

"З одного боку, компанія експортує в Росію понад 50% своєї продукції, а, з іншого, вона імпортує звідти деталі, доля яких у комплектації деяких двигунів досягає 60%" – підкреслює Андрейченко.

Що ж стосується сегмента вертольотобудування, то зараз доля української компанії в загальному обсязі поставок вертолітних двигунів до Росії перевищує 80%.

"Крім того, що "Мотор Січ" збирає вертолітні двигуни ТВ3-117, розроблені російською компанією "Оборонпрому" ВАТ "Климов", і поставляє цій компанії газогенератори для комплектації інших вертолітних двигунів. Поряд з цим, вона збирає на паритетній основі з іншим російським підприємством НВО "Салют" двигун АІ-222-25 для УБС Як-130", додав аналітик "Арт Капіталу".

Саме через високу залежність від українського виробника, в останні роки росіяни почали робити кроки в напрямку заміщення продукції "Мотор Січі" на власному ринку.

За словами Андрейченко, мова йде, зокрема, про вертолітні двигуни АІ-222-25, а також про двигуни для крилатих ракет.

У конкурентній боротьбі "Мотор Січі" якраз і стане в нагоді купівля білоруського заводу. Тепер здійснювати на потужностях цього підприємства можна буде модернізацію вертольотів Мі-8.

І, враховуючи, що в Білорусі парк машин цього типу, що підлягають ремоторизації, перевищує 100 одиниць, це вже велике потенційне замовлення. До того ж, "Мотор Січ" зможе збирати на Оршанському заводі вертольоти Мі-8 МСБ.

"Як основний виробник двигунів для Мі-24 і Мі-26, "Мотор Січ" могла й раніше поставляти деталі і двигуни на білоруське підприємство. Однак тепер вона матиме гарантований канал збуту для вертолітних двигунів власного виробництва і, як власник цього підприємства, зможе в перспективі тільки за рахунок цього сегмента збільшити свою щорічну виручку приблизно на 5%", - додав Андрейченко.

Поряд з цим експерт відзначає, що для української компанії, яка з минулого року налагоджує збірку вертольотів Мі-8 МСБ в Конотопі, Оршанський завод виявиться не тільки джерелом додаткових потужностей, але й майданчиком для виходу на білоруський ринок їх збуту.

"Придбання цього активу дозволить "Мотор Січі", по-перше, отримати доступ на перспективний ринок Білорусі, по-друге, розширити свій виробничий потенціал, адже випуск недорогого і перевіреного часом Мі-8 МСБ обіцяє бути прибутковою справою, і, по-третє, закріпитися в країні, яка є членом ЄЕП, тобто, безперешкодно здійснювати експансію на основному ринку збуту - в Росії", підсумовував директор з розвитку АК Kreston GCG Андрій Попов

Тактичні партнери і стратегічні конкуренти

За останній рік "Мотор Січ" зробила чимало інших зусиль для того, щоб не тільки зберегти, а й примножити обсяги своєї присутності на російському ринку.

В червні минулого року керівництво компанії повідомило про те, що розглядає можливість організації виробництва зі зборки легких вертолітних двигунів МС-500В типу АНСАТ в Казані.

Крім того, як зазначає Андрейченко, компанія реалізує проект з випуску вертолітних двигунів в Гатчині, а також придбала землю і будує завод зі зборки двигунів для російських крилатих ракет в Дубні.

"Здебільшого "Мотор Січ" реалізує свої виробничі плани в Росії шляхом створення спільних підприємств з місцевими партнерами. І не виключено, що з часом вони будуть створювати або купувати додаткові активи, зокрема, в Гатчині та в Дубні", додають експерти.

В листопаді минулого року "Мотор Січ" та ВАТ "Вертольоти Росії" уклали п'ятирічний контракт вартістю 1,5 мільярди доларів на поставку 1,3 тисяч двигунів ТВ3-117 для вертольотів Мі-8, Мі-17 і Мі-24, які росіяни експортують в країни Південно-Східної Азії, а також Центральної та Південної Америки.

А ще влітку минулого року, глава ДК "Ростехнології" Сергій Чемезов повідомив про те, що компанія "Вертольоти Росії" протягом 2012 року, в разі сприятливої кон'юнктури ринку, проведе IPO, після чого відбудеться її продаж стратегічному інвестору.

З цього випливає, що найближчим часом партнером "Мотор Січі" у цьому проекті буде вже не держава, а приватний власник. Якщо, звичайно, українська компанія сама, або в союзі з певними партнерами, не вступить в боротьбу за цей актив.

У будь-якому разі, в цьому сегменті ринку на зміну традиційній кооперації може прийти гостра конкуренція, де вітчизняним виробникам доведеться заново виборювати ринки збуту.

На фото: Віктор Янукович та генеральний директор "Мотор Січі" В'ячеслав Богуслаєв