Як "Сім`я" освоює цифрове телебачення. Частина 2

Павло Мандрик, для РЕ

Телеканали "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry, про які "Реальна економіка" писала минулого тижня, не єдині, хто отримавши "цифрову" ліцензію, так і не розпочали повноцінного мовлення.

В числі "цифрових" аутсайдерів значаться також п’ять київських товариств, тріумфаторів регіонального конкурсу на цифрове мовлення - ТОВ "Аріадна ТВ", ТОВ "Новий формат ТВ", ТОВ "Лідер ТВ", ТОВ "ТВ Вибір" та ТОВ "Партнер ТВ".

Отримавши "цифрові" ліцензії на всю Україну та створивши таким чином ще один загальнонаціональний телеканал ці телекомпанії з невідомими власниками за два роки так і не розпочали повноцінного мовлення, чим підігріли наш інтерес до себе.

Єдина область, яку так і не вдалось охопити цій "п’ятірці", це Одеська. Трішки не пощастило в Донецькій та Луганській областях - отримано всі частоти в областях, за винятком таких міст, як Донецьк, Червоноармійськ та Луганськ.

Але навіть попри це, покриття телеканалу залишається занадто спокусливим, аби його не придбати.

Кожна з цих компаній пов’язана між собою не тільки дивними, як для телеканалів назвами, приставкою "ТВ" замість українського "ТБ", а й однаковими засновниками, концепціями та статутами.

Так, кінцевий власник телекомпаній останні два роки старанно приховував себе за підставними особами, які є засновниками в одних компаніях та директорами в інших.

Компанія Власник Директор
Аріадна ТВ Віталій Морозов (33%), Олександр Андріященко (67%) Тетяна Сібілєва
Новий формат ТВ Віталій Морозов (33%),
Тетяна Сібілєва (67%)
Володимир Денисенко
Партнер ТВ Віталій Морозов (33%),
Юрій Пузиренко (67%)
Юрій Федоренко
Лідер ТВ Сергій Рибак (33%),
Володимир Денисенко (67%)
Юрій Пузиренко

ТВ Вибір

Сергій Рибак (33%),
Юрій Федоренко (67%)
Олександр Андріященко

Хоч тріумфальна п’ятірка потрапила в "цифру" як регіональний мовник, але кожна з 5 телекомпаній зареєстровані в Києві. Дата реєстрації у всіх п’ятьох практично одна і та ж - 11 та 12 липня.

Тестове мовлення телеканали розпочали через рік з дня отримання ліцензії - у вересні-жовтні минулого року. З того часу і по сьогодні щоденний ефір цієї "п’ятірки" телеканалів складається з повторів одного і того ж контенту, який, щоправда, різний на різних телеканалах – 1-2 фільми та 2-3 програми. Хоча за концепцією каналів, їхній ефір має бути різножанровим.

Ми звернулись з офіційним запитом в Національну раду з питань телебачення та радіомовлення - орган, що регулює діяльність та видає або позбавляє ліцензії телеканалам, радіостанціям та кабельним операторам, аби поцікавитись чи бува часом регулятор не вбачає порушень в умовах ліцензії телеканалів "Аріадна ТВ", "Новий формат ТВ", "Лідер ТВ", "ТВ Вибір" та "Партнер ТВ".

В результаті отримали таку ж відповідь, яку отримали щодо відповідності умов ліцензії телеканалів "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry: "Жодних порушень умов ліцензії не виявлено".

Приховані власники та небажання виходити в ефір свідчить про те, що "п’ятірка" не планувала розпочинати мовлення, а канали від самого початку готувались до продажу. А небажання Нацради бачити порушення свідчить про те, що в телеканалів є впливові покровителі.

Абсурдом існування цих компаній слугує і той факт, що минулого року кожна компанія з тріумфальної "п’ятірки" сплачувала внески в державні інституції лише за одну особу, а в 2011 році не вела діяльність взагалі, хоча виграла "цифрові" частоти на конкурсі Нацради наприкінці серпня.

Дану інформацію державні інституції надали на вимогу Окружного адміністративного суду столиці, який розглядав позов Незалежної асоціації мовників (НАМ) проти Нацради щодо результатів конкурсу на регіональну "цифру".

Однак, асоціація, в яку входять низка місцевих телеканалів та яку очолює колишній член Нацради Тетяна Лебєдєва, вже два роки поспіль намагається безуспішно скасувати результати регіонального "цифрового" конкурсу.

"За умовами цифрового конкурсу, телекомпанії повинні були сплатити гарантії. При цьому було зазначено, що за одну частоту сплачується одна платіжка. Компанії "Аріадна ТВ", "Новий формат ТВ", "Лідер ТВ", "ТВ Вибір" та "Партнер ТВ" сплатили п’ятьма платіжними дорученнями за всі частоти, які вони отримали

Коли інші компанії сплачували однією платіжкою за кілька частот, то Національна рада не допускала їх до конкурсу. Також Нацрада мала певні вимоги до фінансового плану. Той фінансовий план, який подали ці компанії - це, вибачте, порнографія. Те саме стосується програмної концепції.

Дата реєстрації цих компаній - 11 та 12 липня 2011 року. Тобто, вони були зареєстровані за місяць до проведення конкурсу. Якщо б Нацрада провела конкурс в ті строки, в які вона його мала провести, то ці канали не потрапили б в "цифру", оскільки ще не були зареєстровані.

Про конкурс було оголошено 15 квітня 2011 року, опубліковано - 20 квітня. Проведення конкурсу мало відбутися через 60 днів з дня публікації, тобто, - 19 червня. А тому було судове рішення яким конкурс відтягнули в строках. Подала в суд НТКУ, бо не встигала з подачею документів.

В результаті конкурс відбувся через два місяці - 16 та 17 серпня, а тому ці п’ять компаній встигли подати свої заявки, а разом з ними і новостворені у червні компанії з загальнонаціонального конкурсу - "Ескулап", "Вінтаж", "Хокей" та БТБ", - запевняє Тетяна Фоміна, керівник Правового центру НАМ.

112. На втіху Арбузову

Невідомо ще скільки разів ця п’ятірка телеканалів транслювала б одне і те ж, як би на цих частотах вже незабаром не розпочав мовлення черговий медіапроект "Сім`ї" - інформаційний телеканал "112 Україна".

Телеканал отримав ліцензію на супутникове мовлення в липні цього року. Хоча компанія зареєстрована ще в грудні минулого року.

Гендиректор "112 Україна" Андрій Подщипков в своїх інтерв’ю, розісланих прес-службою каналу після отримання ліцензії, називає себе одноосібним власником каналу, зв'язок з Арбузовим заперечує і запевняє, що його бізнес "у галузі консалтингу і трейдингу" дає йому змогу самостійно фінансувати телеканал.

Однак про який саме бізнес в "галузі консалтингу і трейдингу" йде мова не уточнює.

Генпродюсером каналу стала людина з команди Єгора Бенкендорфа - Олексій Семенов, екс-генпродюсер Першого національного.

А виконавчим продюсер новоствореного каналу став Юрій Будяк, який свого часу був також одним з продюсерів програми "Шиканемо" на "Інтері", коли генпродюсером каналу був Єгор Бенкендорф.

Тестовий ефір "112 Україна" розпочала в День незалежності. Повноцінний запуск каналу має відбутися до кінця жовтня, а тому наразі телеканал відшліфовує концепцію та залучає до співпраці ведучих з центральних та нішевих телеканалів.

Цільова аудиторія каналу, за словами Семенова, це люди, які не дивляться центральні телеканали. Ефір нового каналу кожні дві години складатимуть новини та розмовні студії. Усі програми "112 Україна" будуть інтегровані з Інтернетом.

Ранкові та денні прямі ефіри плавно переростатимуть в щоденне вечірнє інтерактивне ток-шоу "Знай більше", в якому ведучі разом з експертами та телеглядачами обговорюватимуть найважливіші теми дня. Також телеканал транслюватиме в своєму ефірі артхаусне кіно.

А тепер найцікавіше - вже зовсім скоро "112" розпочне мовлення на п’ятірці телеканалів з регіонального конкурсу.

Зміна власників та директорів тріумфальної п’ятірки вже відбулась і у вересні була затверджена Нацрадою - ними стали топ-менеджери "112 Україна".

Так, засновником та директором "Партнер ТВ" став гендиректор "112 Україна" Андрій Подщипков; виконавчому продюсеру "112 Україна" Юрію Будяку дістався "Лідер ТВ"; власником 99% і директором "ТВ Вибір" став ще один продюсер "112 Україна" Ігор Кислиця; "Новий формат ТВ" "отримав" член редакційної ради "112 Україна" Роман Савін.

Незрозуміло лише яке відношення до каналу "112 Україна" мають нові власники ТОВ "Аріадна ТВ" - Ярослав Галатченко та Андрій Ковальчук.

Компанія

Були

Стали

ТОВ "Аріадна ТВ"

Власники: Віталій Морозов (33%), Олександр Андріященко (67%).
Директор: Тетяна Сібілєва.

Власники: Ярослав Галатченко і Андрій Ковальчук
Директор: Ярослав Галатченко

ТОВ "Новий формат ТВ"

Власники: Віталій Морозов (33%), Тетяна Сібілєва (67%).
Директор: Володимир Денисенко.

Власник і директор: Роман Савін

ТОВ "Партнер ТВ"

Власники: Віталій Морозов (33%), Юрій Пузиренко (67%).
Директор: Юрій Федоренко

Власник і директор: Андрій Подщипков

ТОВ "Лідер ТВ"

Власники: Сергій Рибак (33%) і Володимир Денисенко (67%).
Директор: Юрій Пузиренко.

Директор та власник: Юрій Будяк

ТОВ "ТВ Вибір"

Власники: Сергій Рибак (33%), Юрій Федоренко (67%).
Директор: Олександр Андріященко.

Директор та власник 99% компанії - Ігор Кислиця,
власник 1% - Павло Єгоричев

Проведена рокіровка явно свідчить про те, що тріумфальна п’ятірка була продана. Однак жодних офіційних повідомлень з цього приводу так і не було зроблено, окрім одного.

На початку серпня, в інтерв’ю ЗМІ, гендиректор каналу Андрій Подщипков випадково обмовився про існування цифрової ліцензії, на отримання якої "готуються документи".

Насправді, телеканал не має "цифрової" ліцензії, оскільки конкурс по їхньому розподілу пройшов 2 роки тому, коли телеканалу ще не існувало. В коментарі "Реальній економіці", Подщипков категорично відмовився говорити на тему "цифри".

Про плани на "цифру" ми вирішили розпитати також продюсерів каналу. Однак охочих прокоментувати наявність цифрової ліцензії серед менеджменту "112 Україна" ми так і не знайшли.

Генпродюсер каналу Олексій Семенов запевнив нас, що він як генпродюсер, не компетентний коментувати питання цифрової ліцензії, оскільки в цьому "нічого не розуміє".

А виконавчий продюсер каналу Юрій Будяк, а заодно власник та директор "Лідер ТВ" не заперечував існування цифрової ліцензії, але в коментарі відмовив, неохоче запевнивши "Реальну економіку", що прийде час і нам нададуть відповідь. Коли цей час прийде, Будяк не уточнив.

Небажання спілкуватись про "цифрову" ліцензію цілком зрозуміле - телеканалам спершу потрібно затвердити зміни ліцензії в Нацраді.

П’ятірка телеканалів тріумфувала як регіональний мовник, а канал "112 Україна" на нього ніяк не потягне.

Хоча, враховуючи політичну складову каналу та заполітизованість державного регулятора - Нацради, процес трансформації має відбутись абсолютно безболісно.

Зрештою, оцінювати канал "112 Україна" як бізнес-проект - не має змісту, оскільки перспективи в нього доволі сумні. Канал позиціонує себе інформаційним. Усі лаври на ниві інформаційних телеканалів в Україні збирає 5 канал, частка якого за даними GfK Ukraine складає всього лиш 1%.

Тоді як частка телеканалів рівня "Інтеру", СТБ та "1+1" складає до 10-12% кожен. В грошах 1% - це не більше 4 мільйонів доларів доходу від реклами. І це тоді як витрати на одну лиш "цифрову" мережу складають 4,2 мільйона доларів, без знижок. А тому канал "112" навіть якщо і повторить успіх 5 каналу, все рівно залишиться збитковим.

Тим не менше, як це недивно, гендиректор каналу "112 Україна" Андрій Подщипков, який називає себе також його власником, в одному зі своїх інтерв’ю розповів про плани "відбити" свої інвестиції в канал за рік.

А це вже говорить про те, що Подщипков дуже далекий від розуміння того, як функціонує телевізійний бізнес, що в черговий раз підтверджує, що він лише підставна фігура.

Тріумфальна п’ятірка належала Юрію Каплуненку

Якщо з теперішнім власником тріумфальної п’ятірки все більш-менш зрозуміло, то хто ж тоді був попереднім власником п’ятірки компаній, переможців регіонального "цифрового" конкурсу?

Розслідування "Реальної економіки" привело до екс-власника ESG Юрія Каплуненка, чоловіка члена Нацради з питань телебачення та радіомовлення Оксани Головатенко. Власне, прямий зв'язок з Каплуненком простежується на рівні осіб, на яких були зареєстровані компанії з "тріумфальної п’ятірки".

Так, співзасновник та співвласник трьох із п’яти компаній-переможців цифрового конкурсу Віталій Морозов до певного часу був директором і власником 10% "Комунікаційної групи "ЕСГ", яка входить в ESG.

Решта 90% належить кіпрському офшору "ЄК мультімедіа контент лімітед". За даними держреєстру, зараз у компанії новий директор - особа на ім`я Олександр Антонець. Це підтвердила і секретар компанії, куди ми зателефонували аби поспілкуватись з Віталієм Морозовим.

На жаль, секретар так і не уточнила де зараз перебуває пан Морозов, але люб’язно запропонувала залишити нам наші контакти.

"Якщо вам потрібно зв’язатись з Віталієм Морозовим, ви можете залишити номер мобільного, ми передамо, що ви телефонували і, можливо, він вам віддзвонить", - сказала вона.

А от співзасновник та співвласник двох телекомпаній з тріумфальної п’ятірки Сергій Рибак, за даними держреєстру, очолює також компанію з виробництва фільмів та телепрограм "Медіа інвест ресурс".

Можна назвати це звичайним збігом, але телефон компанії "Медіа інвест ресурс" співпадає з телефоном ESGroup. Тим паче секретар ESG про існування Сергія Рибака знає. Однак, за її словами, в ESG він практично не з'являвся, тому що "його офіс знаходиться в іншому місці", де саме - не уточнила.

Взагалі-то ESG досить прибутковий холдинг. І основний його прибуток приносив далеко не телеканал УБР і, не стільки продакшн, який виготовляє "джинсові" новини під соусом корпоративних та економічних новин для центральних каналів, скільки виграні державні тендери, яких у компанії було чимало.

Ось, скажімо, в "Комунікаційної групи "ЕСГ" роками полюбляли замовляти рекламні ролики Фонди соцстрахування та "Еноргоатом".

Між іншим, ці види послуг в компанії Каплуненка замовляв навіть скандальний ректор Петро Мельник, на що торік у березні було потрачено 2,5 мільйона гривень з коштів Податкової академії.

У серпні 2011 року Каплуненку пощастило отримати підряд на 26 мільйонів гривень на виготовлення та розміщення промороликів про Євро-2012 в ефірі Євроньюз. Тендер проводило державне підприємство "Україна-Всесвіт", яке входить в Нацагентство з питань Євро-2012, яким курував Борис Колесніков.

Як тоді писали "Наші гроші" з посиланням на "Вісник державних закупівель", переможцями стали дві компанії Каплуненка: "ЕС комюнікейшн груп" та "Смарт студіо".

Власником останньої була бізнес-партнер Каплуненка Наталія Крамаренко – вони разом заснували "ЕС комюнікейшн груп".

В результаті, Каплуненко отримав 7,28 мільйона гривень, Крамаренко – 18,72 мільйона. А тепер найголовніше - єдиним конкурентом "ЕС комюнікейшн груп" на тендері виступило ТОВ "Незалежний Медіа Центр", директором якого був той самий Сергій Рибак, директор двох з п’яти телеканалів з регіональної "цифри".

Зараз директором компанії "Незалежний Медіа Центр" в держреєстрі вказано особу на ім`я Діана Валентинівна Шапран. Телефон компанії належить особі чоловічої статі, яка впевнено заперечує своє відношення до "Незалежного Медіа Центру", Рибака та Шапран в дещо оригінальний спосіб.

"Скажемо так…ви помилились номером. Ви знаєте…я не знаю звідки там мій телефон. Це все конкуренція. Реклама буває нечесною. Потрібно якось боротись з цим", заявив він.

Однак, за дивним збігом обставин, цей самий телефон вказаний в держреєстрі як контактний телефон компанії "Студії "Медіа ТВ". Ми ніколи б не звернули увагу на цю компанію якби не одне але.

Директором компанії в держреєстрі вказано особу на ім`я Денис Андрійович Чорний, а попереднім її очільником та засновником був… Віталій Морозов.

За даними сайту "Наші гроші" та "Вісника державних закупівель", в кінці 2010 року "Студія "Медіа ТВ" програла "ЕС комюнікейшн груп" тендер Держслужби туризму та курортів Мінкульту на розміщення презентаційних роликів про Україну на телеканалах Росії та Білорусі на загальну суму 2,68 мільйона гривень.

Як бачимо, спрацювала класична схема підставної фірми. Між іншим, не зважаючи на приставку "ТВ", компанія "Студія "Медіа ТВ" не має жодного відношення до телебачення.

Основний вид її діяльності, який вказаний в держреєстрі - технічне обслуговування та ремонт автомобілів.

Далі більше. Буквально через три місяці після здобуття тріумфальних 26 мільйонів гривень, в жовтні 2011 року, підконтрольна Каплуненку "Смарт Студіо" з рук державного "Україна-Всесвіт" отримала підряд на суму 38,5 мільйона гривень на виготовлення та розміщення рекламних роликів в ефірі міжнародних телеканалів.

Компанія Каплуненка зобов’язалась забезпечити розміщення відеороликів не менше ніж на трьох іноземних телеканалах. Єдиним конкурентом "Смарт Студіо" на тендері був… "Незалежний Медіа Центр" Сергія Рибака.

Але були в компаніях Каплуненка і невдачі. Ну, принаймні, одна дуже крупна. Так, торік, наприкінці березня, 2Комунікаційна група "ЕСГ" програла невідомому ТОВ "Тамонтен" тендер на розміщення промороликів про підготовку до Євро-2012 в ефірі українських телеканалів.

Сума тендерної угоди склала 25 мільйонів.

Між іншим, були ще інші державні тендери, які вигравали компанії Юрія Каплуненка.

Підряди, виграні Каплуненком за даними сайту "Наші гроші" та "Вісника державних закупівель":

1. У серпні 2011 "Енергоатом" уклав угоду з ТОВ "ЕС комюнікейшн груп" на виготовлення та розміщення телепередач вартістю 1,75 мільйона гривень.

2. В березня 2012 році за результатами тендеру Національний університет Державної податкової служби України, ректором якого донедавна був хабарник Петро Мельник, замовив у "Комунікаційної групи "ЕСГ" рекламних роликів про університет на суму 2,53 мільйона гривень.

3. Фонд соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у червні 2012 за результатами тендеру уклав угоду з "Комунікаційною групою "ЕСГ" на розміщення відеосюжетів про діяльність Фонду в теле- та радіоефірі на суму 5,43 мільйона.

4. Фонд соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у 2011 році уклав угоду вартістю в 5 мільйонів гривень на аналогічні послуги з компанією "ЕС Комюнікейшн Груп".

5. В травні цього року Фонд соцстрахування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань уклав угоду вартістю 5,8 мільйона гривень на аналогічні послуги з компанією "ЄС Продакшн груп".

6. Фонд соцстрахування з тимчасової втрати працездатності торік, у вересні, за результатами тендеру уклав угоду з "Комунікаційною групою "ЕСГ" на виробництво теле- і радіопрограм вартістю 999 тисяч гривень.

7. Урядове інформаційне агентство "Укрінформ" торік, у квітні, замовило послуг про підготовку до Євро-2012 у компанії "Комунікаційна група "ЕСГ" на суму 624 тисячі гривень.

Конкурентів у компанії не було, оскільки торги були проведені за процедурою закупівлі "в одного учасника". Обґрунтування закупівлі не було опубліковано, а тому жодних даних про послуги немає.

8. Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань за результатами тендерів 19 жовтня 2011 уклав низку угод на виготовлення та розміщення публікацій та відеоновин у загальнодержавних друкованих та телевізійних ЗМІ на загальну суму 9,6 мільйона гривень: ТОВ "Смарт Студіо" отримало 2,82 мільйона,

ТОВ "ЕС комюнікейшн груп" отримало 5,18 мільйона, ТОВ "ЕС Продакшн груп" отримало 1,6 мільйона гривень.