Як "Сім'я" освоює цифрове телебачення. Частина 3

Павло Мандрик, для РЕ

"Реальна економіка" продовжує досліджувати тему розподілу "цифрових" частот. До вашої уваги наш черговий матеріал на цю тему. Національна рада з питань телебачення та радіомовлення останнім часом дуже активізувалась у своїх рішеннях щодо зміни власності "цифрових" телеканалів.

Цього разу нашу увагу привернуло те, як завдяки Нацраді в "цифру" потрапило два чергові медіаактиви "Сім'ї" - телеканал Business, який замінив телеканал "Погода ТБ" та Dobro TV, який постав на місце Star TV.

Через терні до зірок

Хоч каналу Business всього лише 6 років, та його історія заслуговує особливої уваги.

Мовник отримав супутникову ліцензію 27 червня 2007 року, як канал ділових новин UBC. Вже за неповні два місяці - 1 вересня, канал вийшов в ефір. Його першим власником був колишній ген прокурор Геннадій Васильєв.

Через рік роботи, в жовтні 2008 року, на каналі розпочалися скорочення працівників та проблеми з виплатою зарплатні. Після чого на каналі відбулася оптимізація кадрів та творчого процесу.

Навесні 2011 року фінансово-промислова компанія UBG, яка належить Руслану Демчаку, купила 30% акцій телеканалу.

В той час в UBG входили також страхова компанія "Добробут", RDБанк, медичний центр "Добробут", меблева фабрика, компанія з виробництва будматеріалів та ряд інших компаній.

Крім того, в медіагрупу відійшов київський телеканал "Купол", який на той час був супутниковим і мав ефірну ліцензію лише на кілька районів Києва.

Його власником також був Геннадій Васильєв. В новий холдинг Демчака не ввійшов хіба що канал КРТ, який також пов'язували з Васильєвим.

Однак на каналах UBC та "Купол" Демчак не зупинився. Корпорація UBG заявила про запуск ще трьох супутникових телеканалів - про моду Ukrainian Fashion, здоровий спосіб життя Dobro TV та науково-популярний підлітковий Z-TV.

Телеканали Ukrainian Fashion (ТОВ "Юкрейніан фешн"), Dobro TV (ТОВ "Дитячий канал"), Z-TV (ТОВ "Підлітковий канал") отримали супутникову ліцензію в червні 2011 року. Після чого перші два телеканали вийшли в ефір.

Dobro TV

Ukrainian Fashion

А телеканал Z-TV, на відміну від інших, мовлення так і не розпочав. Канал був в ефірі лише кілька днів - протягом тижня в липні 2012 року, після чого знову щезнув. Зараз, за даними Нацради, супутникова ліцензія ТОВ "Підлітковий канал" анульована.

Також в травні 2011 року корпорація UBG придбала музичний телеканал A ONE Ukraine (юридичний власник - ТОВ "Перший альтернативний канал А1").

Телеканал A ONE Ukraine - це українська версія російського телеканалу альтернативної музики A ONE ("Перший альтернативний"), зокрема рок-музики. Особа, яка була співзасновником ТОВ "Перший альтернативний канал А1" Андрій Соломаха після купівлі став директором з розвитку каналу.

A ONE Ukraine

Наприкінці грудня 2011 року канал UBC змінив назву на Business. Однак уже через півроку - влітку 2012 року в холдингу розпочались масові скорочення та невиплата зарплат.

Торік Руслан Демчак балотувався в депутати Верховної ради. У розпалі передвиборчої компанії, у вересні 2012 року, бізнесмен потрапив до в'язниці за підозрою у легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом. Лише наприкінці лютого 2013 року він вийшов із СІЗО.

Але ув'язнення Демчака остаточно нашкодило його бізнесу. А тому торік в жовтні керівництво групи UBG оголосило про розпродаж всіх активів, в тому числі і телеканалів. Частину працівників, яких спершу відправили у відпустку за власний рахунок, згодом скоротили, а телеканали перевели в режим "оптимізації виробництва".

Після арешту менеджмент групи повідомив, що наразі розсилає листи з пропозицією продати телеканали та інші активи групи "грошовитим дядечкам". Конкретна суму, яка пропонувалась за телеканали не називалась.

Однак раніше керівник медіанапрямку компанії UBG Артем Ткачов запевняв, що сума інвестицій в медіабізнес Демчака склала 16 мільйонів доларів.

Натомість, Руслан Демчак в своїх інтерв'ю до арешту оцінив всі свої активи в12 мільйонів доларів, з яких 10 мільйонів доларів - канал Business, решта каналів - 2 мільйони доларів загалом. І це тоді як реальна ринкова вартість телеканалів - удвічі нижча.

З того часу про долю цих каналів забули, допоки в березні цього року низка ЗМІ написали, що телеканали Демчака придбали структури, наближені до "Сім'ї". А вже за місяць, у квітні, слухи підтвердили конкретний факт - зміну власності телеканалів Business, Dobro TV та A ONE Ukraine затвердила Нацрада.

Так, компанія ТОВ "Телеканал-100" (Business) крім того, що поміняла фактичну адресу, адресу студії та керівника, змінила ще й логотип - був Business, а став - "100 телеканал".

Таким чином, в українському телепросторі з'явився ще один супутниковий телеканал - "100". Натомість логотип Business дістався компанії ТОВ "Медіапоінт".

Директором каналу "100" стала Марина Творогова, яка у 2009 році в медіа представлялась співзасновницею UBC, в якому володіла 5% статутного фонду.

За даними держреєстру її внесок до статутного фонду каналу склав дещо більше ніж 7,4 тисячі гривень. Тоді як ТОВ "ТЛС-100" внесло до статутного фонду компанії понад 37 мільйонів гривень.

В свою чергу, за даними того ж таки Державного реєстру керівником компанії "ТЛС-100" з 1 грудня 2011 року значиться особа на ім'я Володимир Кишаківський, а в структурі власності перебуває офшор з Віргінських островів "Делмарк менеджмент лімітед" та особа на ім'я Валентин Носов.

Вклад офшору в компанію склав 2,45 мільйона гривень. Тоді як Носов вніс в статут компанії лише 5 тисяч гривень.

Запуск телеканалу "100" відбувся ще 15 травня, а вже 1 червня він розпочав супутникове мовлення. Канал за концепцію є туристичним, транслює документальні фільми про туризм та мандрівки. Але як концепція туристичного телеканалу в'яжеться з концепцією, яка вказана в супутниковій ліцензії Нацради (інформаційний канал) - залишається загадкою.

Телеканал 100

Адреса студії каналу така ж як і каналу Business – вул. Фрунзе, 40. Однак незважаючи на це, про існування такого каналу "піарщиці" Business нічого про нього невідомо.

Щодо каналу Dobro TV, то власником бренду Dobro TV замість компанії ТОВ "Дитячий канал" в тому ж таки квітні цього року стало ТОВ "Реал Естейт-ТВ". Після чого компанія ТОВ "Дитячий канал" анулювала свою супутникову ліцензію.

Власником телеканалу A-ONE Ukraine після продажу хоч і залишилась компанія ТОВ "Перший альтернативний телеканал А1", але у квітні все ж таки відбулися зміни її юридичного та фактичного адресу, керівників та власності.

Про ще один канал Демчака - Ukrainian Fashion відомо лише те, що 61% власності телеканалу ще на початку року відійшла бізнесмену Юрію Коржу, якого таблоїди полюбляють згадувати в якості першого чоловіка телеведучої Оксани Марченко.

Решта 39% залишилась за Русланом Демчаком. За даними Держреєстру статутний фонд ТОВ "Юкрейніан фешн" складає мінімальні 1000 гривень. Внесок Коржа - 610 гривень, а Демчака - 390 гривень.

Щодо каналу "Купол", то в лютому 2012 року він став каналом Business Kyiv. В телеканалу була "супутникова" ліцензія та "ефірна" ліцензія з правом вести мовлення на 3 райони Києва.

Однак в листопаді 2011 року канал збільшив потужність передавача в 500 разів, з 10 Вт до 5 кВт, розширивши тим самим територію покриття сигналом.

Завдяки цьому канал став повноцінним ефірним столичним телеканалом, а тому автоматично увійшов до переліку універсальної програмної послуги для кабельних операторів Києва (телеканали, обов'язкові для трансляції в кабельних мережах).

Розвивати окремий телеканал на ефірній частоті, коли в тебе є повноцінний супутниковий телеканал без ефірних ліцензій недоцільно. Саме тому "Купол" став каналом Business Kyiv. Відповідні зміни були внесені в ліцензію, за якою помінялися логотип, фактична адреса і програмна концепція мовлення.

До речі, під час обговорення змін до програмної концепції "Куполу" в лютому 2012 року між членами Національної ради та представниками телеканалу виникла тривала дискусія, оскільки в програмній концепції повністю зникали дитячі програми, яких раніше було 2 години.

В результаті обговорення цього питання сторони зупинилися на тому, що в сітці мовлення каналу залишаться 30 хвилин дитячих програм.

Зазначимо, що Нацрада зазвичай надає знижки на отримання ліцензії, якщо в ефірі мовника присутні дитячі програми. Тепер, коли в телеканалу вже є ліцензія, від дитячого мовлення можна відмовлятися.

Слід Едуарда Прутніка

Нові власники телеканалів Демчака - компанії ТОВ "Медіапоінт" та ТОВ "Реал Естейт ТВ", як показало наше розслідування, ведуть до Едуарда Прутніка, екс-депутата регіонала, кума Сергія Льовочкіна.

Як ми уже написали вище ТОВ "Реал Естейт-ТВ" у квітні цього року переоформило свою ліцензію ставши каналом Dobro TV. Але до того компанія була власником каналу про нерухомість R-TV, який згодом почав використовувати логотип Real Estate TV.

Однак тут важливо не переплутати телеканал R-TV з ще одним супутниковим телеканалом про нерухомість - одеським Real TV Estate (ТОВ "Рєал Істейт-ТВ") місцевого бізнесмена Георгія Феодоріді. Насправді, це дві різні компанії, відповідно - два різні телеканали.

Не можемо не зазначити, що на відміну від одеської Real TV Estate, київський канал R-TV маючи супутникову ліцензію з 2008 року, так і не розпочав мовлення взагалі.

Постає цілком логічне питання: чому цього не бачила Нацрада? Як так трапилось, що паралельно існувало два телеканали практично з однаковими логотипами та концепціями?

Ось Миколу Княжицького, дружина якого намагається запустити новинний телеканал, наприклад, заставили перереєструвати через співзвучність логотипу Nовини.tv з логотипом "Новини ТБ", який належить ТРК "Україні" Ріната Ахметова.

Остання кілька років намагалась запустити інформаційний телеканал, але цього так і не зробила. В результаті Nовини.tv стали каналом "Еспресо ТБ". Але навіть після перереєстрації каналу супутникової ліцензії він так і не отримав.

Між іншим, доля одеського супутникового каналу Real TV Estate кардинально змінилась після того, як телеканал за рішенням Нацради потрапив в загальнонаціональний цифровий мультиплекс.

Однак "протримався" в ньому недовго - торік, у червні, канал купила група "1+1 медіа" Ігоря Коломойського. З того часу Real TV Estate став каналом "2+2". Відповідно останньому автоматично дісталась "цифрова" ліцензія.

Компанія ТОВ "Медіапоінт" до того як стати власником каналу Business була власником каналу про VIP-персон People. В жовтні 2008 року канал People (ТОВ "Медіапоінт") разом з каналом GoldBerry (ТОВ "Голдберрі") отримали ліцензію на супутникове мовлення.

Однак у зв’язку із економічною кризою в країні (принаймні так пояснювали керівники) телеканали були заморожені.

Як ми вже писали в першій частині нашого розслідування, канал GoldBerry (ТОВ "Голдберрі") належав Едуарду Прутніку. Але після того, як GoldBerry отримав національну "цифрову" ліцензію, восени 2011 року його було продано структурам, наближеним до каналу "Тоніс".

Телеканали R-TV, People, GoldBerry, "Турбюро", а також рекламна агенція та ще кілька дрібних компаній були створені в 2008 році і увійшли в медіа холдинг 4tv Едуарда Прутніка.

Приналежність до Прутніка простежується на рівні власності компаній. Спершу засновниками каналів R-TV (ТОВ "Реал естейт ТВ"), People (ТОВ "Медіапоінт") та GoldBerry (ТОВ "Голдберрі") виступали: ТОВ "Форсаж-Медіамаркет", м. Київ -70%, ТОВ "Медіамаркет-Спорт", Київ - 30%.

Однак у 2010 році всі три телеканали змінили структуру власності: 99% їх власності відійшло компанії Едуарда Прутніка ТОВ "Капіталінвест", а 1% став належати Олександру Ільяшенку - керівникові "Капіталінвесту", який, як ми уже писали, управляє медіаактивами Едуарда Прутніка.

Любов Прутніка до телевізійного бізнесу спостерігається уже досить давно. Так, в 2004 році Прутнік розбудував загальнонаціональний телеканал НТН, який він вдало продав у 2007 році Валерію Хорошковському, після чого канал відійшов до групи "Інтер".

До речі, директором НТН був Олександр Ільяшенко, а юридичним власником - компанія "Капіталінвест".

Однак називати Едуарда Прутніка власником телеканалів Business, Dobro TV, A ONE Ukraine та "100" не варто. Оскільки в вересні, згідно з даним держреєстру, власником компаній ТОВ "Медіапоінт" (Business), ТОВ "Перший альтернативний телеканал А1" (A ONE Ukraine) і ТОВ "Реал Естейт ТВ" (Dobro TV) замість "Капіталінвесту" Едуарда Прутніка стала компанія ТОВ "Атіго медіа груп" з невідомими власниками. Але про це згодом.

Історія "Погоди" та Star TV

А тепер давайте поглянемо на історію каналу "Погода ТБ". Вона тісно переплітається з історією каналу клубної музики Star TV. Обидва канали ніби і не приховують того, що у них спільний власник, але вперто не називають його ім'я.

Канал Star TV був заснований у 2007 році Юрієм і Наталею Лященко, які до того займалися радіостанцією Star FM, але після того як подружжя її вдало продало УМХ (тоді ще Бориса Ложкіна), вирішили запустити телеканал за концепцією радіостанції.

В лютому 2010 року крім вже існуючого Star TV, розпочав мовлення заснований Лященками канал "Погода ТБ".

Але вже за півроку - восени 2010 року, подружжя продали канали так званій групі юристів Андрія Портнова, радника Віктора Януковича, який в Адміністрації президента відповідає за судову реформу.

За інформацією, яка поширювалась тоді в ЗМІ, телеканалами завідував друг Портнова та нардеп від Партії регіонів Валерій Писаренко.

Однак зміни в ліцензіях щодо нових власників та директорів компанія внесла лише через рік в жовтні 2011 року (до того ними залишались Лященки). Зміни відбулися після того як обидва телеканали потрапили в "цифру" на конкурсі в серпні 2011 року. Компанії-власники ТОВ "ТРК "Нові комунікації"" (Star TV) і ТОВ "ТРК "Погода ТБ" (Погода ТБ) залишились без змін.

Власником "Погоди ТБ" є ТОВ "Простір ТБ", власником Star TV - ТОВ "Про радіо". Директором компаній - Кирил Шаперенков. Тут важливо відмітити, що для Шаперенкова телебачення - це новий вид діяльності, бо раніше він займався юриспруденцією.

Оскільки питання власника телеканалів залишилось відкритим, "Реальна економіка" поцікавились напряму у Валерія Писаренка долею цих телеканалів.

Валерій уважно нас вислухав, але почувши назви телеканалів відразу ж послався на зайнятість, а тому попросив зателефонувати ввечері. Однак наступні наші спроби вивести Писаренка на відверту розмову закінчились невдачею - політик скидав виклик, а потім не піднімав телефонну слухавку.

В прес-службі політика нас запевнили, що їхній шеф не мав і не має ніякого відношення до вище згаданих телеканалів, приславши на е-мейл коротку відповідь: "Інформація не відповідає дійсності". Іншої відповіді "Реальна економіка" і не чекала. Адже Писаренко, будучи нардепом, відповідно до закону не може займатись бізнесом.

Обидва телеканали вели супутникове мовлення, допоки в серпні 2011 року не отримали "цифрову" ліцензію.

Як тільки телеканали потрапили в "цифру" стало зрозуміло, що нічого спільного з бізнесом вони не мають. Адже вартість мовлення в "цифрі" складає 4,2 мільйона доларів (без знижок) на рік, що доволі витратно для супутникового телеканалу та неспівмірно з його прибутками. А тому варто було б поглянути на бізнес-план каналу, якщо він взагалі існує.

Телеканал Star TV

Аналізуючи прибутки каналу, слід зазначити, що вони могли б бути цілком реальними, якщо б канал продовжував вести мовлення в кабельних мережах та на супутнику. Затрати на контент каналу відсутні, адже Star TV - музичний канал, а тому витрати на контент пов’язані лише з виплатою роялті музикантам.

Присутність на каналі реклами свідчить про те, що Star TV заробляє. Частка каналу на ринку, за даними GfK, складає 0,25% річних, що дозволяє йому, за оцінкам опитаних нами експертів, претендувати на прибуток від реклами та спонсорства в розмірі не більше 1 мільйона доларів в рік.

Але оскільки канал веде цифрове мовлення, виходить, що Star TV повинен віддати оператору цифрового телебачення - компанії "Зеонбуд" за право вести мовлення в її мережі учетверо більше, ніж може заробити.

Разом із Star TV цифрова ліцензія дісталась також каналу "Погода ТБ". Її він отримав, як "спеціалізований метеоканал, який інформуватиме про надзвичайні ситуації".

Однак пройшло два роки, а канал транслює лише погоду, без ЧП. Його частка на ринку складає 0,13% річних. Але навіть такий низький показник, за оцінками опитаних нами експертів, може вилитись у прибуток в 250-350 тисяч доларів на рік.

Навіть попри це, оплачувати тарифи "Зеонбуду" каналу вкрай збитково. За даними "Інтерфакс-Україна", чистий збиток каналу "Погода ТБ" у 2012 році виріс у 4,3 разу порівняно з 2011 роком - до 19,2 мільйона гривень.

Телеканал "Погода ТБ"

Запитання навіщо телеканалу "Погода ТБ" цифрова ліцензія "Реальна економіка" задала директору "Погоди ТБ" Олесі Кисіль за кілька тижнів до того, коли він перетворився в канал Business.

Кисіль запевнила нас в тому, що канал "Погода ТБ" справно оплачує послуги "Зеонбуду" згідно з ціною, вказаною в договорі. Однак назвати конкретну суму Кисіль так і не змогла.

Також директор відмовилась відповідати на запитання про те, як ця сума співставляється з прибутками каналу. А ще ми поцікавились впливом на канал його власника - Андрія Портнова, але це запитання чомусь розхвилювало генпродюсера.

Опанувавши себе, Кисіль запевнила, що у коло її обов'язків входить лише програмне наповнення каналу.

Зауважимо, що попри цілодобовий прогноз погоди в Україні та світі, в ефірі каналу знайшлося місце телемагазину "Ювелірочка" та двом програмам, продюсером яких, очевидно, була Олеся Кисіль -"Телестудія йоги", де тренери демонструють різноманітні вправи з йоги та "Ніч біля каміну", в якій показано як палає вогнище в каміні.

Привіт з 90-х. Ніч біля каміну

Коли ми попросили розповісти детальніше про останню, Олеся послалась на зайнятість і порадила вислати запитання на її е-мейл, що ми і зробили.

Однак, жодних відповідей ми так і не отримали. З того часу пані Кісіль нас систематично ігнорує. Однак тепер, після того як "Погода ТБ" стала каналом Business стало зрозуміло, що цьому було абсолютно логічне пояснення - канал готувався до ліквідації.

Як "Погода ТБ" стала каналом Business

Святе місце пустим не буває, а тому телеканали з цифровою ліцензією - "Погода ТБ" та Star TV вже зовсім скоро щезнуть з ефіру. Їхня місця в цифровому мультиплексі займуть канали Business та Dobro TV відповідно.

Абсолютно легко та невимушено, члени Нацради на своєму засіданні 23 жовтня погодили зміну логотипу та програмної концепції ТОВ ТРК "Погода ТБ". В результаті "Погода ТБ" змінила формат на інформаційно-просвітницький з демонстрацією фільмів і тепер здійснюватиме мовлення під логотипом Business.

Таким чином, цифрова та супутникова ліцензія "Погоди ТБ" дісталась каналу Business, а телеканал "Погода ТБ" вже зовсім скоро припинить мовлення. В результаті від телеканалу залишиться лише сайт pogodatv.com.

Директором компанії замість Кисіль призначено Дмитра Дорофєєва. До складу редакційної ради увійшли Андрій Пробитюк та Ольга Савченко (вибули Олександра Федотова, Олеся Кисіль, Олеся Сукало і Кирило Шаперенков). При цьому власником 100% ТОВ ТРК "Погода ТБ" залишилась компанія ТОВ "Простір ТБ".

Як повідомила членам Нацради представниця компаній, зміни пов’язані з тим, що канал "Погода ТБ" стає каналом Business, а Business – каналом Business+.

А тому Нацрада заодно переоформила супутникову ліцензію ТОВ "Медіапоінт" (Business). Канал змінив логотип з Business на Business Plus та програмну концепцію. Директором компанії залишився Дмитро Дорофєєв.

Між іншим, з оновленої програмної концепції щезли 30 хвилин дитячих програм, які ще два року тому стали каменем спотикання між членами Нацради та представниками телеканалу.

Після засідання Нацради "Реальна економіка" поцікавилась причинами такої рокіровки безпосередньо в представниці каналу Business. Однак жінка відмовилась назвати своє ім'я та посаду в компанії, але зазначила, що Business не купував канал "Погода ТБ".

На уточнююче запитання РЕ чи означає це, що телеканали мають одного і того ж власника, відповідати відмовилась пояснюючи це тим, що вона запізнюється на зустріч.

Навіщо групі запускати ще один телеканал, коли його ніхто не дивиться - запитаєте ви? Саме для вирішення цієї проблеми телеканал Business+ (ТОВ "Медіапоінт") 20-го листопада отримав дві аналогові частоти в Єнакієвому (Донецька область) та в Жашкові (Черкаська область).

Цікаво, що телеканал був єдиним претендентом на ці частоти і їх таки отримав, всупереч тому, що за рішенням тої ж таки Нацради конкурси на аналогові частоти не проводяться у зв'язку з переходом з "аналогу" на "цифру". Але тим не менше, за Business+ одноголосно проголосували всі 7 членів Нацради.

Між іншим, генеральним продюсером телеканалів Business та Business+ в компаніях називають Сергія Амелічева, який до березня цього року працював в структурі групи "Інтер". Його остання посада - заступник голови правління групи "Інтер".

Як Star TV "подобрішав"

З часу заміни "Погоди ТБ" на канал Business залишалось чекати коли та сама доля мала спіткати телеканал Star TV. І ось 25 листопада на своєму засіданні Нацрада погодила зміну цифрового телеканалу Star TV на телеканал Dobro TV.

Директором каналу залишився Кирило Шаперенков, в якого ми намагались розпитати деталі. Однак Шаперенков відмовився від коментаря: "Відбулося лише переформатування. Я залишаюсь директором тепер уже каналу Dobro TV. Більше нічого коментувати я не буду", - зазначив Шаперенков.

Доля телеканалу Star TV залишалась довгий час невідомою, оскільки у лютому цього року Нацрада погодила зміну програмної концепції Star TV з музичного на фільмопоказ.

За законодавством відповідні зміни в програмній сітці телеканал мав здійснити протягом року. Але тепер слід зрозуміти щось пішло не так - за ці 9 місяців змін в ефірі каналу не відбулося.

Очевидно, в такому мінливому телевізійному бізнесі як український плани власників на канал Star TV змінились блискавично швидко. А Нацраді нічого більше не залишається як виконувати забаганки невідомого власника.

Варто також зазначити, що змін зазнала також концепція каналу Dobro TV. Тепер канал уже не медичний, яким його позиціонували раніше, а просвітницький.

Нова програмна концепція телеканалу Dobro TV, затверджена Нацрадою, передбачає наповнення ефіру науково-просвітницькими, розважальними та інформаційно-аналітичними передачами, а також - дитячими програмами та фільмопоказами.

Цілком зрозуміло, що комусь із двох музичних телеканалів умовного холдингу невідомого власника таки потрібно було поступитись.

Як бачимо, першим це зробив канал Star TV. Однак за інформацією, яку нам повідомили в прес-службі умовного холдингу, вже найближчим часом - у грудні, переформатування чекає також на музичний телеканал A-ONE Ukraine.

Канал має стати розважальним, але чи планує він мовити в "цифрі" нам повідомити не змогли.

І все таки "Сім`я"?

Звертаємо вашу увагу на той факт, що, як у випадку з каналом "Погода ТБ", який став каналом Business, так і з каналом Star TV, який став Dobro TV, про продаж не повідомлялось. Тобто, слід розуміти, що телеканали мали одного і того ж власника. Питання - хто він?

Повернемось до компаній "Медіапоінт" та "Реал Естейт ТВ", юридичних власників телеканалів Business та Dobro TV.

Як роз'яснили нам в "Капіталінвесті", куди раніше входили "Медіапоінт" та "Реал Естейт ТВ", обидві компанії були продані.

У вересні телеканали виїхали з офісу "Капіталінвесту", де знаходились раніше. Кому саме продані - наш співрозмовник не уточнив, а директор "Капіталінвесту" Олександр Ільяшенко, в якого ми намагались поцікавитись деталями продажу, відмовив нам у коментарі, пославшись на зайнятість.

Однак раніше щодо продажу GoldBerry, пан Ільяшенко в коментарі "Реальній економіці" був багатослівнішим.

Те, що дані компанії вже не мають ніякого відношення до Прутніка підтверджує і той факт, що у вересні ТОВ "Реал Естейт ТВ" (Dobro TV) змінила у ліцензії склад редакційної ради.

Замість Дениса Коновала й Олександра Ільяшенка до редакційної ради увійшли Анна Коляда й Ольга Савченко. Остання засідає в редакційній раді каналу Business.

Власником ТОВ "Реал Естейт-ТВ" виступає ТОВ "Атіго медіа груп" зі статутним фондом 2,289 млн гривень. Керівником "Реал Естейт-ТВ" з середини серпня цього року в Держреєстрі вказано особу на ім'я Сергій Сідоров.

У тому ж таки вересні A ONE Ukraine змінив директора, замість Олександра Ільченка ним став Микола Савчук. В структурі власності компанії вказано знову ж таки ТОВ "Атіго медіа груп". Але що цікаво, в статутний фонд телеканалу A ONE Ukraine компанія вклала в рази більше ніж в Dobro TV - понад 17 мільйонів гривень.

В структурі власності ТОВ "Медіапоінт" також значиться ТОВ "Атіго медіа груп", яке внесло до статутного фонду трішки більше 15,7 мільйона гривень

Знайти кінцевого власника ТОВ "Атіго медіа груп" також непросто. За даними Державного реєстру, компанія належить Юлії Пятак, яка внесла в статутний фонд аж 1 грн та ТОВ "Гарда індастріс", яке внесло без 1 гривні 4 мільйони гривень. Керівником компанії значиться з 27 лютого в Держреєстрі вказано ту ж таки Юлію П'ятак.

Також ми дослідили структура власності ТОВ "Гарда індастріс". Її директором з 21 лютого також числиться Юлія Пятак.

Однак до телевізійної діяльності компанія немає жодного відношення, оскільки в основним видом діяльності значиться "надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна", а також – "будівництво житлових і нежитлових будівель, оптова торгівля" та багато всього іншого.

В свою чергу, "Гарда індастріс" належить компанії "Атігор Кепітал ЛЛП", адреса якої - м. Лондон, Бедфорд Стріт 43, офіс 17001. Англійська компанія внесла до статутного фонду 4 мільйони гривень. Власне, на цьому коло замкнулось.

З цього слідує, що, схоже, нас не обманули - Прутнік таки продав телеканали. Постає лише питання кому?

Однак це питання стає риторичним після того, коли стає зрозуміло, хто зараз скуповує всі медіаактиви, готуючись до президентських виборів. Та й Прутнік вже не вперше світиться в телевізійному бізнесі "Сім’ї".

Як ми вже писали, Прутнік два роки тому продав свій "цифровий" телеканал Gоldberry структурам, які близькі до Януковича-старшого. Не забуваємо також, що у Прутніка, як ми уже писали, має дуже тісні зв’язки з "Сім'єю".

З іншого боку, залишається достеменно невідомим той факт, яким чином в "Сім'ї" опинились телеканали Star TV та "Погода ТБ".

Отже, в підсумку маємо, що старший син Януковича Олександр вирішив не гонитися за великими телеканалами, а сконцентруватись на запуску низки нішевих телеканалів.

Затрати на контент порівняно з центральними телеканалами - мінімальні. Чи виправдана така тактика - покаже час. Однак вже тепер стало зрозуміло, що зі свободою слова на каналах Януковича-Арбузова - плачевно.

Як повідомили ЗМІ, в п'ятницю, 22 листопада, випускового редактора Business Тетяну Мельниченко було звільнено за сюжет про євромайдан в ранковому випуску новин.

Згодом в прес-службі телеканалу пояснили, що Мельниченко була "звільнена за власним бажанням, оскільки проігнорувала діловий формат і включила до ефіру заполітизований сюжет про євромайдан, який не відповідає формату телеканалу".

Тим не менше, перспектив цим телеканалам додає цифрова ліцензія. Наразі без "цифрової" ліцензії лишаються хіба що музичний A-ONE Ukraine та туристичний "100".

Нагадаю, в загальнонаціональній "цифрі" є ще три телеканали, які не розпочали мовлення - ретроканал "Вінтаж", медичний "Ескулап" та телеканал про розкіш та подорожі Gоldberry, які, як ми уже писали, також належать "Сім'ї".

А тому напрошується логічний висновок про те, що вже зовсім скоро на нас чекає продовження історії про монополізацію "цифри".