Чи варто купувати авто "на іноземних номерах"

Юрій Віннічук, РЕ

Схема ввозу на митну територію України автомобілів, що були у вжитку з реєстраційними номерами Європейського союзу існує давно.

Проте останнім часом через падіння купівельної спроможності населення та збільшення фіскального тиску на споживача (зокрема – введення спец мит на імпорт автомобілів масового сегменту – ред.) вона набула особливої популярності.

За оцінками Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів, на початку року кількість авто, що імпортуються в Україну за схемою тимчасового ввезення, "на іноземних номерах" зросла до мільйона в рік з 250 тисяч.

На початку весни ситуацією стурбувалися в Київській регіональній митниці та ДАІ, здійснили декілька рейдів вулицями столиці і навіть написали прес-реліз.

На цьому активність органів закінчилася. Тим часом на дорогах України, з кожним днем, стає все більше таких авто.

Причина в ціні таких автомобілів, адже, потрапляючи на митну територію, вони не проходять процедуру розмитнення і з них, відповідно, не сплачуються збори до бюджету.

Таку лазівку автоперевізникам "беушних" іномарок дає "Стамбульська конвенція" про тимчасове ввезення предметів на територію інших країн, в тому числі й автомобілів, без розмитнення та сплати зборів.

Ця конвенція передбачає митний режим, який дозволяє тимчасово приймати на митну територію певні товари, умовно звільнені від ввізного мита і податків, без застосування заборон чи обмежень економічного характеру на ввезення.

Згідно з конвенцією, до якої Україна приєдналася ще в 2004 році, такі товари мають ввозитися з комерційною метою або для особистих потреб і, в подальшому вивозитися з України.

Наприклад, громадянин європейської держави приїжджає працювати в Україну на декілька років та перевозить з собою автомобіль, щоб користуватися ним в середині країни.

Однак права, що надаються цією конвенцією, в Україні використовуються і за іншим призначенням. А саме для перепродажу автомобілів громадянам України. Головний аргумент – значна економія коштів.

Як пояснив "РЕ" партнер юридичної компанії "ТІС" Денис Писаний, сьогодні при розмитненні нових легкових автомобілів імпортери сплачують мито, спеціальне мито, акцизний збір та податок на додану вартість та збір за первинну реєстрацію транспортного засобу. До того ж сама по собі автівка в ЄС коштує набагато дешевше.

Наприклад, при розмитнені авто сплачується: 10% від митної вартості автомобіля; 6,46% чи 12,92% спецмита за нові автомобілі з об’ємом двигуна 1500 та 2200 см3 відповідно; податок на додану вартість (20% від вартості); акцизи та збір за реєстрацію.

Розмір акцизів для автомобілів, які заправляються бензином

З двигуном об‘ємом до1000 куб. см

нові

0,05 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

1,09 євро за 1 куб. см

старше 5 років

1,36 євро за 1 куб. см

З двигуном об’ємом від 1000 до 1500 куб. см

нові

0,03 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

1,36 євро за 1 куб. см

старше 5 років

1,63 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 1500 , але не більше 2200 куб. см

нові

0,13 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 2200 , але не більше 3000 куб. см

нові

0,13 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 1500 , але не більше 2200 куб. см

не старше 5 років

1,63 євро за 1 куб. см

старше 5 років

2,18 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 2200 , але не більше 3000 куб. см

не старше 5 років

2,18 євро за 1 куб. см

старше 5 років

3,27 євро за 1 куб. см

З двигуном об’ємом понад 3000 куб. см

нові

1,09 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

3,27 євро за 1 куб. см

старше 5 років

3,81 євро за 1 куб. см

Розмір акцизів інші транспортні засоби з двигуном внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення (дизелем або напівдизелем):

З двигуном об’ємом не більше 1500 куб. см

нові

0,05 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

1,36 євро за 1 куб. см

старше 5 років

1,63 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 1500, але не більше 2500 куб. см

нові

0,16 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

1,91 євро за 1 куб. см

старше 5 років

2,18 євро за 1 куб. см

З двигуном об‘ємом понад 2500 куб. см

нові

1,09 євро за 1 куб. см

не старше 5 років

2,72 євро за 1 куб. см

старше 5 років

3,54 євро за 1 куб. см

Акциз для транспортних засобів з електродвигуном становить 109 євро за штуку.

Таким чином, при ввезенні авто "на іноземних номерах" його вартість знизиться більш як на 50%.

"Економічний сенс такої пропозиції зрозумілий – повне звільнення від оплати платежів, що належать до сплати під час розмитнення. Згідно до положень конвенції, автівка ввозиться на територію України під митним режимом "тимчасове ввезення", звичайно із зобов’язанням подальшого вивезення", - пояснює керуючий партнер адвокатської компанії "Прайм" Тетяна Кузьмич.

Наприклад, в інтернеті продається повнопривідна Audi A6 універсал 2004 року (пробіг – 229 тисяч км) з 2,5 літровим дизельним двигуном, з Чехії. Її ціна становить 7,4 тисячі євро, з урахуванням націнки посередників. До того ж не варто забувати, що такий автомобіль їздив по європейських дорогах на якісному пальному.

Аналогічна розмитнена модель (з пробігом 285 тисяч кілометрів) в Києві продається за 13 тисяч євро.

Водії кажуть, що митники отримали неформальний наказ від керівництва не пропускати в Україну такі автомобілі, знаходячи для цього різні підстави.

Як придбати такий автомобіль

Існує два способи ввезти автомобіль в Україну з метою перепродажу з іноземними номерами.

Перша - будь-який громадянин України, що забажав зекономити на розмитненні автомобіля, "стає" працівником іноземної юридичної особи, від імені якої начебто користується транспортним засобом в Україні.

"Із зрозумілих причин із законної точки зору він не є власником (у більшості схем), власність оформлюється на іноземну юридичну особу, яка направляє свого "працівника" у відрядження. Кожний рік (це найрідше) ця особа повинна виїжджати за межі України, переоформлювати ввізні документи, знову в’їжджати, проходити процедуру митного оформлення і так на весь період використання транспортного засобу. Щороку", - пояснює Кузьмич.

За її словами, в цього способу існує й суб’єктивний фактор – все залежить від того наскільки зацікавлену особу-покупця продавці підготували документально й інформативно: як себе поводити і як відповідати на можливі питання митної служби, працівників ДАІ.

"Наприклад, під час подання декларації обов’язково постане питання з якою метою особа ввозить авто, на який термін, які функції від імені власника (юридичної особи) буде в Україні виконувати. І якщо надані відповіді не будуть свідчити про необхідність перебування на території України 365 днів, термін тимчасового ввезення може бути проставлений навіть на декілька днів", - підкреслює юрист.

Окрім того, українському покупцю такого авто потрібно постійно при собі мати чималий пакет документів: окрім техпаспорту, полісу страхування, доручення від підприємства- "роботодавця" потрібно також мати при собі наказ про відрядження та постійні маршрутні листи.

"Погодьтеся, під час активних подорожей це досить незручно – кожного разу займатися паперовими війнами. Кажу "війнами" з огляду на те, що кожний раз, дивлячись на авто з іноземними номерами, працівник ДАІ буде мати бажання зупинити та перевірити правомірність використання. А по суті власнику транспортного засобу потрібно буде доводити свій статус "відрядженого". У даному випадку мова не йде про законність чи незаконність таких питань з боку автоінспекції, про відсутність причин зупинки ТЗ, - мова про те, скільки перешкод буде створюватись для власника і чи готовий він постійно перебувати у напруженому стані", - зауважує Кузьмич.

Друга схема більш дорога і націлена на покупців автівок преміального класу.

Суть її полягає у тому, що потенціальному покупцю пропонується придбати юридичну особу –нерезидента, яка стає власником автомобіля, тобто ризику відсутності права власності у даному випадку не буде.

"Натомість виникають витрати на придбання (реєстрацію) такої компанії, щорічних витрат по її утриманню", - підкреслює Кузьмич.

В свою чергу Писаний вирізняє низку інших незручностей, що можуть виникнути при купівлі такого автомобіля.

По-перше, покупець не зможете зареєструвати цей транспортний засіб на своє ім'я. По-друге, не зможе його продати іншим особам (і навіть на запчастини – ред. ).

Третє, податкові органи завжди можуть перевірити з якою метою використовується транспортний засіб і в разі порушень застосувати фінансові санкції.

В кінці-кінців такий автомобіль може бути визнано контрабандою і до його власника будуть застосовані відповідні заходи, в тому числі кримінальна відповідальність.

Юристи нагадують, що дії спрямовані на уникнення сплати ввізних мит, чи їх зменшення тягнуть за собою штраф в розмірі 300% від несплаченої суми митних платежів.

Також власник транспортного засобу з іноземними реєстраційними номерами може бути оштрафований за перевищення дозволеного ліміту перебування на митній території України – від 50 до тисячі неоподаткованих мінімумів громадян (від 850 гривень до 17 тисяч гривень – ред.), в залежності від кількості перевищених днів.

"Де-юре використання схем ввезення із можливостями, закладеними у Конвенції, правомірне при належному оформлення документів із ввезення та супровідних документів. Фактично, чи можна назвати правомірною ситуацію, коли вносяться завідомо неправдиві по суті відомості у деклараційні документи, коли особа (власник) постійно змушена брехати. Навряд чи. Це без огляду на непомірні розміри мит, що існують в державі, без оціночних суджень", - резюмує Кузьмич.

***

Послуги посередників, які підберуть автомобіль, зареєструють його на фірму, підготують документи з працевлаштування майбутнього власника та маршрутні листи, застрахують, приженуть в Україну та зареєструють становлять від 1 тисячі до 2 тисяч євро, в залежності від кількості наданих послуг.

Реєстрація фірми, наприклад в Польщі, на власника автомобіля за кордоном коштуватиме від 2,5 тисяч євро.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.