Ринок енергоносіїв за тиждень: привабливий шельф України

Юрій Корольчук, для РЕ

Ціна на скраплений газ впевнено продовжує зменшувати темпи зростання.

Впродовж тижня скраплений газ практично не змінився у ціні і навіть періодично зазнавав коливань у сторону зменшення.

Збільшення становило лише 2 копійки - із 6,34 до 6,36 гривні.

За минулий період зменшення складало 5 копійок. Отож фактор зниження набув безповоротності і перетворився у тенденцію. Тепер слід чекати зниження цін на скраплений газ у листопаді і грудні поточного року.

Наразі не змінюється мінімальна ціна, яка знову знаходиться в Одеській області - 5,7 гривні за літр.

Це ж стосується максимальної ціни, яку надалі можна знайти у Київській області - 6,65 гривні літр.

Схоже, що такі ціни доживають свої останні дні, а тому роздрібні мережі будуть змушені відступати із завойованих ними висот.

Позитивним для ринку можна вважати відновлення відвантаження компанією "Укргазвидобування" скрапленого газу зі своїх газопереробних заводів.

Протягом місяця компанія не поставляла скраплений газ у продаж, що лише "підганяло" ціну на роздрібному ринку.

З перших чисел вересня "Укргазвидобування" припинило поставки газу і скеровувала енергоресурс на зберігання у облгази, які належать власнику компанії Ostchem Дмитру Фірташем.

Ринок нафтопродуктів протягом тижня не відчув змін.

Зниження цін, яке розпочалося два тижні тому, поки що не продовжилося.

Середні ціни на нафтопродукти протягом тижня практично не змінилися.

Бензин і дизпаливо продавалося за цінам 9,82-10,9 гривні за літр. Ціна на бензин А-80 становила 10,19 гривні за літр.

Коливалася ціна на бензин А-92 - вона зменшилася на 1 копійку із 10,54 до 10,53 гривні за літр. Бензин А-95 наразі не змінився – 10,90 гривні за літр.

Дизельне паливо, яке позаминулого тижня "просіло" у ціні більш ніж на 1%, а подекуди і на 4%, протягом звітного тижня не змінювало своїх показників - 9,82 гривні за літр.

Ціна на нафту Brent за результатами тижневих торгів зросла - із 109,06 до 109,96 долара/барель.

І хоча підвищення не є значним - лише на 0,9 долара, - але протягом тижня нафта коливалася і дорожчала. Тому вірніше говорити про тенденцію не росту, а зниження ціни на Brent. Отже, Brent і далі буде продовжувати "гойдатися" у межах 105-110 доларів.

Вартість нафти WTI сумарно знизилася - із 101,61 до 101,21 долара за барель. Ціна WTI продовжує своє зниження. Цього разу падіння становило 0,4 долара. Позаминулого тижня - 0,43 долара. WTI продовжує "котитися" до рівня 100 доларів і з високою ймовірністю опускатиметься нижче.

Нафта Urals як завжди зростає у парі із Brent. Цьоготижневе збільшення - із 107,9 до 109,41 долара/барель. Майже 1,5 долара росту - це суттєве значення на фоні стабільного WTI.

Тижневі "гойдалки", а також зростання з подальшим зниженням ціни - це результат біржових торгів, які реагують на політичні події.

Нафта на біржах напередодні дорожчала на тлі успішного розв'язання кризи політичної влади у США, який почався 1 жовтня і тривав більш ніж два тижні. Демократи і республіканці нарешті домовилися підвищити "стелю" державного боргу і відновити фінансування урядових установ.

Відновлення роботу американського уряду усунуло загрозу дефолту США. Фондові індекси США відповідно продемонстрували зростання, а це може своєю чергою вплинути на тимчасове збільшення нафтових цін.

В Україні тим часом продовжують намагання залучити інвесторів для збільшення власного видобутку газу і нафти.

Вслід за ухваленням угоди про розподіл продукції (УРП) для Shell, Chevron, пулу компаній на чолі з ExxonMobil Кабінет міністрів доручив комісії з УРП розглянути заявку на розробку шельфу Чорного моря від пулу компаній на чолі з італійською ENI.

Спільна заявка надійшла від ENI, французької Electricite de France, вітчизняного "Чорноморнафтогазу" та товариства "Води України".

Уряд вже терміново розглядає інвестиційний проект з видобутку нафти і газу на шельфі Чорного моря.

Водночас прем'єр Микола Азаров, як завжди, малює рожеві перспективи нафтогазової галузі України: "Ми розглянемо проект розпорядження, який дає старт видобутку нафти і газу на шельфі Чорного моря за участю провідних міжнародних енергетичних компаній".

Інвестиційний проект передбачає вкладення у розмірі 4 мільярдів доларів, а до 2020 року очікується збільшення щорічного видобутку нафти і газу до 1 мільйона тонн нафти і 3 мільярдів кубометрів газу.

За прогнозами Азарова додаткові надходження до бюджету протягом терміну реалізації проекту сягнуть до 160 мільярдів гривень.

Наразі єдиною компанією, котра розробляє шельф Чорного моря є державна компанія "Чорноморнафтогаз". Решта компаній поки що не починали робіт із освоєння шельфу.

Водночас на іншому енергетичному фронті Україна зазнала фіаско. Відразу слід зазначити, що це відбулося не з вини України, а її партнерів у Польщі.

Проте, починалося все не так песимістично. Єврокомісія включила нафтопровід "Броди-Адамове" (продовження "Одеса-Броди") до переліку ключових інфраструктурних проектів спільного інтересу ЄС у сфері енергетики.

Протяжність нафтопроводу становить 317 кілометрів з максимальними технічними потужностями у 10, 20 і 30 мільйонів тонн нафти в рік.

Українсько-польський проект увійшов у список з 250 ключових інфраструктурних проектів в енергетиці ЄС. На проекти енергетичної структури ЄС на період 2014-2020 роки передбачено 5,85 мільярда євро.

Раніше у березні 2013 року Єврокомісія ухвалила рішення про надання фінансової допомоги на будівництво нафтопроводу "Броди-Адамове", який мав стати частиною трубопроводу "Одеса-Броди-Плоцьк".

У самій же Польщі заявили про те, що залишили проект "Броди-Плоцьк" у списку "пріоритетних", що дає можливість отримати фінансування ЄС у сумі 125 мільйонів євро або 25% вартості будівництва трубопроводу на польській території.

Водночас, попри такі оптимістичні настрої, стало відомо, що Польща ще раніше змінила статус реалізації проекту нафтопроводу "Броди-Плоцьк" із основного на резервний, оскільки вважає, що існують серйозні проблеми з реалізацією цього проекту.

Наразі багатостраждальний нафтопровід "Одеса-Броди" так і залишається "вічно-перспективним" проектом.

Юрій Корольчук, Інститут енергетичних стратегій



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.