Ринок енергоносіїв за тиждень: нафтові справи кращі, ніж газові

Юрій Корольчук, для РЕ

Ціна на скраплений газ нарешті зупинила практично тримісячний ріст, який тривав від липня до жовтня.

Впродовж тижня газ чи не вперше не змінився у ціні і завмер на минулотижневому рівні - 6,36 гривні за літр. Можна констатувати, що вслід за стабілізацією ціни на скраплений газ варто очікувати початку процесу зниження.

Ймовірно, що до грудня споживачі можуть розраховувати на те, що ціна на скраплений газ повернеться до липневої середньостатистичної позначки у 5,2 гривні. Для цього газу слід подешевшати майже на 20%.

Проте, це один із оптимістичних очікуваних варіантів. Реалістичний - це поступове зниження ціни на 10%.

В очікуванні зниження і АЗС. Хоча мінімальна ціна і максимальна не змінюється. Газ за найменшою ціною можна і далі придбати в Одеській області за 5,70 гривні/літр. Найбільшу ціну доведеться заплатити мешканцям Київській області - 6,65 гривні/літр.

Ринок нафтопродуктів протягом тижня особливих змін не зазнавав.

Окрім вартості дизельного пального, яке продовжило своє зниження, яке розпочалося іще три тижні тому.

У середньому на ринку бензин і дизпаливо продавалося за цінам 9,74-10,9 гривні/літр. Ціна на бензин А-80 не змінилася і становила 10,19 гривні/літр. Бензин А-92 залишився на рівні 10,53 гривні /літр. Ціни на бензин А-95 також не змінилися - 10,90 гривні /літр.

Дизельне пальне, яке на початку жовтня зменшилося у ціні на 1%, а на деяких АЗС і на 4%, протягом поточного тижня знову змінилося в сторону зниження - із 9,82 до 9,74 гривні/літр. Падіння становило знову майже 1%. Надалі варто очікувати продовження тенденції зниження вартості дизельного пального.

Цьому також сприятиме відновлення роботи Мозирського НПЗ, який до кінця жовтня завершить всі роботи з ремонту.

В кінці минулого тижня завод, з якого постачається значна частина дизельного пального в Україну, ввів в експлуатацію усі зупинені на капремонт потужності з первинної переробки нафти. Зараз триває підготовка до запуску комплексу каталітичного крекінгу та установки алкілування.

Іще одним фактором "підтримки" дизеля і зменшення напруги на ринку стало рішення Мінекономіки продовжити стандарт Євро-3 (ДСТУ3868-99) для дизпалива до липня 2014 року.

1 серпня уряд затвердив технічний регламент з продовженням дії стандартів якості бензинів і дизпалива, що відповідають вимогам "Євро-3", до кінця 2015 року. ДСТУ3868-99 був продовжений до лише до 1 листопада 2013 року.

І хоча таке рішення уряду є суперечливим та знову затягує перехід України на європейські стандарти пального, але тепер не варто очікувати збільшення ціни на дизель. Принаймні, до весни 2014 року.

Ціна на нафту Brent за результатами тижневих торгів зменшилася - із 109,96 до 107,8 долара/барель.

Спекулятивні коливання знову визначали хід торгів. І хоча зниження є суттєвим - на 2,16 долара, - але воно лише означає стабілізацію ціни на нафту.

Але аж ніяк не різке падіння. І надалі варто очікувати незначних змін у ціні нафти Brent. Щоправда, більше варто чекати процесу зниження до рівня 105 доларів.

Вартість нафти WTI продовжує стрімко знижуватися - із 101,21 до 96,86 долара/барель. Ціна на WTI впала відразу на 4,35 долара.

Минулого тижня зниження становило лише 0,43 долара. Ціна на рівні коридору 90-100 доларів є очікуваною для WTI, а тому скоріше за все далі ми будемо спостерігати за коливаннями нафти у таких цінових параметрах.

Нафта Urals далі "підігрує" Brent. Якщо минулого тижня вона зростала, то цього тижня падіння становило із 109,41 до 106,3 долара/барель. Більш як 3 долара зниження - такий тижневий результат Urals. Надалі варто очікувати "топтання" нафти у коридорі 100-110 доларів.

В Україні тим часом далі намагаються розпочати реверсні поставки газу із Словаччини. Вже офіційна третя спроба - після травня, липня і вересня 2013 року.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький розраховує до кінця року відкрити реверсний маршрут поставок газу з Європи територією Словаччини. І це не зважаючи на пропозицію зниження ціни на газ, яку "Газпром" зробив словацькій компанії.

Посол Євросоюзу в Україну Ян Томбінський заявляв раніше, що Словаччина не може розпочати реверсні поставки без дозволу "Газпрому".

Водночас Ставицький впевнений що пропозиції російського газового монополіста не вплинуть на початок постачань газу на Україну через словацьку територію: "Упевнений на 100%, що відкриємо реверс до кінця року".

При цьому Ставицького навіть не "налякало" рішення "Нафтогазу" припинити імпорт газу по реверсу з території Польщі. У "Нафтогазі" пояснили призупинення імпорту природного газу через територію Польщі збільшенням ціни у порівнянні з російським газом.

"Ціни подивіться які. У нас є умови: ціна повинна бути нижче ціни російського газу", - сказав заступник голови правління "Нафтогазу" Вадим Чупрун.

На початку жовтня Україна також зменшила імпорт газу в реверсному напрямі через територію Угорщини на 50%. Загалом протягом січня-вересня із ЄС в Україну надійшло 1,5 мільярда кубометрів газу: через Польщу - 800 мільйонів кубометрів, через Угорщину - 700 мільйонів кубометрів.

Окрім негараздів із реверсними проектами Україну може чекати міжнародний скандал у взаємовідносинах із інвесторами.

Так, шведська компанія Misen Energy, яка є власником "Карпатигаз" заявила про проблеми із реалізацією газу в Україні. "Карпатигаз" є однією з найбільших газодобувних компаній в Україні. У 2012 році компанія видобула 360 мільйонів кубометрів газу (1,7% від видобутку газу в Україні).

Misen Energy працює на підставі договору про спільну діяльність з "Укргазвидобування", де 50% належить Misen Energy, 0,1% - "Карпатигаз", 49,9% - "Укргазвидобуванню". Це дозволяє "Карпатигаз" реалізовувати газ промисловим споживачам.

З червня цього року процес щомісячної реєстрації газу в балансі "Нафтогазом України" дав збій. Це привело до затримок у підтвердженні замовлень і платежів компанії.

На серпень-вересень "Нафтогаз" взагалі не був включена в баланс, що змушувало компанію зберігати весь свій видобутий газ у підземних сховищах.

Цікаво, що саме влітку уряд розглядав, але так і не ухвалив, проект рішення про обов'язкове закачування в підземні сховища в період з 1 липня по 15 жовтня не менше 50% обсягу природного газу, який видобувається в Україні приватними компаніями для його відбору в опалювальний період.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Едуард Ставицький заявляв, що рішення уряду дозволить додатково накопичити в сховищах близько 1 мільярда кубометрів газу.

І якщо у газовій сфері на Україну чекають випробування, то у нафтовій схоже може з’явитися іще одна надія.

Компанія транзитер нафти "Укртранснафта" очікує збільшення транзиту нафти у 2013 року на 7% (приблизно 1 мільйона тонн). Якщо порівняти із минулим роком, то транзит зросте до 16,6 мільйона тонн. У 2012 році транзит нафти через Україну скоротився на 18% - до 14,5 мільйона тонн.

За останні 5 років це буде чи не перший рік збільшення транзиту.

Також "Укртранснафта" і російська компанія "Роснєфть" обговорюють питання відновлення роботи Лисичанського НПЗ.

Якщо до вже працюючого Одеського НПЗ додасться іще один завод, то імпорт пального може скоротися із нинішніх 70% до 40%. Раніше "Роснєфть" заявляла про наміри запустити Лисичанський НПЗ на початку 2014 року.

Юрій Корольчук, Інститут енергетичних стратегій



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.