Урядовці нагодують бабусь епплом

Азад Сафаров, для РЕ

Услід за знаком "Без ГМО" вітчизняні виробники придумали новий знак якості: наліпку із зображенням яблука і двозначним підписом: "Це не apple. Це краще".

Автори обіцяють, що така емблема на продукті свідчитиме про його якість. Правда, ідею наразі підтримали лише підприємства "Укоопспілки" - Центральної спілки споживчих товариств України. Тієї самої спілки, яка і придумала стікер.

Десять тисяч магазинів, у яких продаватимуться маркіровані продукти, є власністю спілки і перебувають у сільській місцевості. Новинку від підприємців можна було б назвати піар-ходом, якби до справи не долучилася ще й Держспоживінспекція.

Яблуко якості

Проект є спільною ініціативою Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів та "Укоопспілки", до якої входить понад 260 підприємств-виробників. Мета задуму проста: допомогти споживачам орієнтуватися серед численних продуктів і обирати лише якісні. Мовляв, не всі розуміються у дрібних шрифтах маркувань.

"Зазвичай споживач звертає увагу лише на ціну і вигляд продукту, а не на вміст і виробника. Наша акція допоможе їм обирати якісні товари", - каже голова Державної інспекції з питань захисту прав споживачів Сергій Орєхов.

Отримати нову наклейку виробникам, як кажуть, буде важко. Треба не лише пройти всі лабораторні тестування, а ще й не використовувати жодних хімічних складових.

"Це повинен бути натуральний і нешкідливий продукт, який відповідає стандартам Радянського союзу", - пояснює голова правління "Укоопспілки".

Однак через те, що продукти тестує Держспоживінспекція, експерти засумнівалися у можливості відсортувати якісні продукти.

"У нас багато чиновників не розуміють різниці між безпечністю товарів та їх якістю і оперують гарними фразами про якість", - каже голова правління "Центру незалежних споживчих експертиз" Валентин Безрукий.

За його словами, Держспоживінспекція може забезпечити тільки безпечність товару, а на якість вона не може впливати - якість визначає виробник на свій розсуд.

Як пояснюють експерти, продукт може бути безпечним, але несмачним і тому - неякісним. Зроблена за всіма технічними умовами ковбаса, з точки зору держави, безпечна, а з точки зору споживача - несмачна. Для дослідження якості продукту, кажуть експерти, слід робити порівняльні тести, але держава цим не займається.

"Державна інспекція взагалі не проводить тести - на це у неї нема грошей. Зазвичай просто перевіряються документи", - розповідає Безрукий.

Тільки свій продукт

Дивує фахівців ще одна умова надання наліпки: її зможуть отримати винятково українські продукти, зроблені лише з вітчизняних інгредієнтів. З одного боку, ідея шляхетна - рекламувати вітчизняне, а з іншого - такий продукт важко знайти.

"Якщо мова йде про основну сировину, наприклад, ковбасних виробів, тоді це доречно і коректно. Якщо взагалі не повинно бути жодного неукраїнського інгредієнта, тоді це просто дурниця. Інакше кондитерська галузь ніколи не отримає стікера - ми ж не вирощуємо каву", - каже аналітик агентства ААА Марія Колесник.

Конфуз виходить і з міжнародними компаніями на кшталт Coca-Cola або McDonalds. Підприємства обох фірм знаходяться в Україні - мають тут свої філіали. Головний їх інгредієнт - вода і м'ясо відповідно - вітчизняні. Чи є тоді вони українськими? На думку фахівців, назвати на сто відсотків якийсь продукт українським неможливо.

За старим рецептом

Перевіряти вітчизняні продукти Держспоживінспекція буде за старими радянськими стандартами. Однак цього замало для виробників, які хочуть експортувати товар. У світі є набагато відоміші маркування - ISO 9001 та ISO 22 000 - міжнародні стандарти системи управління якістю та безпечністю харчових продуктів.

"Ці маркування надають очевидні переваги і споживачеві, і виробнику. Ця розвинена система давно функціонує, і вона показала свою ефективність", - говорить експерт Українського клубу аграрного бізнесу Олександр Вержиховський.

Саме тому експерти сумніваються у популярності серед підприємців нового стікера. Мовляв, якщо є старі популярні маркування, нащо створювати нові? Колесник називає це гарним маркетинговим ходом, який часто використовують виробники.

"Схожий піар-хід свого часу придумала кондитерська фабрика "Київ-конті", яка перша почала ставити на продукції знак "Без ГМО", коли це ще не було обов'язковим. Так само Асоціація молочників придумала знак "Молоко найвищої якості", - каже вона.

Таким чином, будь яка-група підприємців може придумати емблему якості, щоб привернути увагу покупців. Правда, не всіх підтримає Держспоживінспекція, як сталося з "яблучним" стікером. Саме через втручання держави є ризик, що завтра підприємців уже змушуватимуть проходити тести на відповідність новим стандартам.

Ціна питання - 500-1500 гривень. Саме стільки повинні платити Держспоживінспекції підприємці за тест на кожен продукт і отримання стікера "Це не apple".

Apple - не apple

Стікер автори називають дорогим - 30 копійок за штуку. Першу партію - 50 тисяч примірників - уже замовили. В "Укоопспілці" визнають, що цього замало, тому клеїти емблеми будуть не на кожен продукт, а на коробку.

Як, одначе, в такому разі покупець, блукаючи в супермаркеті, знайде "яблучні продукти"? Ба більше, яким чином бабуся чи дідусь у сільській місцевості, куди повезуть перші партії стікерів, зрозуміють значення слова apple?

Прозорий натяк на американську компанію-виробника комп'ютерів, на думку юристів, може дорого обійтися Держспоживінспекції через порушення авторського права.

Проте у відомстві через це не переймаються. За словами його голови Сергія Орєхова, оскільки слово написано без лапок, то претензій не повинно бути. Проте і в інспекції, і в "Укоопспілці" зізналися, що збираються корегувати емблему.

Якість стікера і справді далека від ідеалу, кажуть дизайнери.

"Нема акценту на фразах "відродження здоров'я нації" і "з турботою про українське". Власне, відсутня суть. Яблуко краще, але воно чомусь у боксерських рукавицях. У нього напівзаплющені очі, тож воно нагадує мені часи, коли на стадіонах ще можна було пити горілку", - сказала дизайнер Наталія Басенко.

За її словами, те, що яблуко на першому місці, а на інших порожньо, ставить під сумнів його чесну перемогу. На прохання РЕ дизайнер за кілька хвилин намалювала власний варіант стікера якості - дешевший та економніший.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Кидали на службі у Попова

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.