Міністр екології чи король бензоколонки?

Юрій Віннічук, для РЕ

Поки тривають бійки на виборчих округах, українські чиновники продовжують посилювати свої позиції в бізнесі та поповнювати свої імперії новими "іграшками". І якщо в державному управлінні вони не надто вдало себе проявляють, то у примноженні власних статків і активів рівних їм немає.

Достатньо подивитися на вітчизняних міністрів і віце-прем'єрів, які постійно засідають у рейтингах багатіїв з неймовірними доходами.

Хоча справжні їх статки, напевно, ще більш вражаючі, зважаючи на притаманну українському можновладцю рису ховати свої надбання в офшорах, за родичами та фіктивними власниками.

"Реальній економіці" вдалося заповнити деякі пробіли в бізнес-імперії ще одного міністра - голови Міністерства екології та природних ресурсів - Едуарда Ставицького, який свого часу відзначився участю у сканадальному відчуженні Межигір'я для президента.

Як виявляється, сфери впливу "екологічного" міністра не обмежуються лише нафтогазовими родовищами, про що раніше уже писало "Слідство.Інфо". Ставицький, схоже, володіє ще і компанією-нафтотрейдером з мережею АЗС, і далеко не останньою на ринку.

Перспективна "темна конячка"

Переглядаючи щоденні моніторинги цін на пальне на українських АЗС, увагу автора привернула така собі компанія "БРСМ-Нафта", яка продає недороге пальне.

Наприклад, 17 жовтня літра бензину А-92 на АЗС в середньому коштувала 10,77 гривні, а на на заправках "БРСМ-Нафти" ціна коливалася від 9,99 гривні до 10,44 гривні за літр залежно від області.

З цінами на бензин А-95 в "БРСМ-Нафти" аналогічна ситуація: залежно від регіону ціни на це пальне коливалися від 10,09 до 10,74 гривні за літр при середній ціні на ринку 11,06 гривні за літр.

Компанія останнім часом шаленими темпами нарощує свою мережу АЗС.

Її було створено в 1995 році, але пік зростання мережі автозаправних комплексів припав на 2010-2012 роки. Наприклад, якщо восени 2010 року в компанії було лише 26 АЗС, то в жовтні 2012 року їхня кількість зросла більш ніж удвічі - до 76 АЗС.

До кінця 2012 року, за повідомленнями ЗМІ, компанія планує укомплектуватись сотнею АЗС, а це надзвичайно високі темпи, які говорять про наявність чималих коштів для розвитку мережі.

Хоча менеджмент "БРСМ-Нафти" іншої думки. Керівники компанії заявляють, що "на перший погляд, темпи зростання компанії здаються великими, але насправді мережа розвивається не так швидко". Конкуренти, мовляв, роблять це набагато швидше.

"Розкриємо секрет: компанія купує практично "мертві станції" за невеликі гроші. І завдяки грамотному менеджменту і малим капіталовкладенням модернізує АЗС", - діляться своїм рецептом стрімкого зростання в "БРСМ".

При цьому на ринку кажуть, що вартість одного автозаправного комплексу в Києві становить 1-2 мільйони доларів, а в регіонах вони можуть коштувати і дешевше.

Свою мережу АЗС "БРСМ-Нафта" нарощує різними методами: будує з нуля, модернізує і працює за франчайзингом.

Загалом компанія працює в 10 областях України. Її мережа нараховує, як уже зазначалося, 76 АЗС, з яких 35 знаходяться в Київській області.

Фото з сайту "БРСМ-Нафти"

В структуру "БРСМ-Нафти" входить три нафтобази: дві в Київській області - в Глевасі та Переяслав-Хмельницькому, а третя в Козятині на Вінниччині, що й зумовлює географічну присутність автозаправок "БРСМ-Нафти" переважно в Київській області.

В рейтингу журналу "Forbes-Україна" "200 найбільших компаній" "БРСМ-Нафта" увійшла в першу сотню, посівши 95 місце. За даними видання, виручка компанії в 2011 році становила 3,087 мільярда гривень, а чистий прибуток - 82 мільйони гривень. Левову частку виручки компанія отримала від нафтотрейдингових операцій.

Найбільші мережі автозаправок України

Мережа Кількість АЗС Акціонери
"Укрнафта", ANP, "Авіас", "Сентоза" та інші 1560 Група компаній, афілійованих з акціонерами Приватбанку Ігорем Коломойським та Геннадієм Боголюбовим
WOG 420 Група компаній "Континуум" Ігоря Єрємєєва
ОККО 330 Концерн "Галнафтогаз", який входить в Універсальну інвестиційну групу. Основний власник - Віталій Антонов.
ЛУКОЙЛ 250 Російський "ЛУКойл"
Shell 173 Корпорація Shell
ТНК 140 ТНК-ВР, яка належить російським олігархам - Віктору Вексельбергу, Михайлу Фрідману і Герману Хану
"Веста" 140 немає даних
"Паралель" 113 СКМ Ріната Ахметова
"АТАН-Крим" 83 немає даних
"БРСМ-Нафта" 76 Родина Ставицьких

Рецепт зростання

Але в чому секрет успіху? І за рахунок чого компанія продає пальне дешевше, ніж інші конкуренти на ринку?

Наприклад, компанія продає пальне дешевше, ніж "Приват". Варто зазначити, що пальне на заправках "Привату" - "Укрнафта", "Укртатнафта", ANP, "Авіас" - завжди було дешевшим, ніж у конкурентів.

Зокрема, додаткові переваги "Привату" пояснюються наявністю нафтової вертикалі: від свердловини – "Укрнафти" до НПЗ – "Укртатнафти" і автозаправного пістолета.

Проте, менеджмент "БРСМ" з твердженням про дешеве пальне не погоджується. В компанії переконують, що не гоняться за надприбутками, а ціни на стелах її АЗС дозволяють працювати з рентабельністю.

Пальне, за даними консалтингової компанії UPECO, імпортується з білоруського Мозирського НПЗ та українського Шебелинського ГПЗ-"Укргазвидобування".

За інформацією галузевих ЗМІ, дешевша ціна на бензин А-76 у "БРСМ-Нафти" досягається в тому числі за рахунок біопалива Е-95-40, що виробляється на давальницькій основі Шебелинським ГПЗ.

Зокрема, етанол, поставлений "БРСМ-Нафтою", змішується з нафтопродуктами в лабораторіях "Укргазвидобування" і на виході дає пальне, що містить близько 30-40% біологічного компонента.

У "БРСМ-нафті" не підтвердили, що альтернативне пальне Е-95-40 виробляється "Укргазвидобуванням" на їхнє замовлення, але наголосили, що таке пальне виробляється для всього ринку.

Що це дає? Наявність більше 30% не вуглеводневих компонентів в пальному в Україні звільняється від сплати акцизу.

Варто зазначити, що левова частка автомобілів в Україні не обладнана для роботи на пальному зі 30% вмістом біоетаналу. Також невідомим залишається його вплив на двигун автомобіля. Це, зокрема, стосується пального Е-95-40.

Є інша інформація, за рахунок чого "БРСМ" демпінгує. За словами учасників ринку, секрет низьких цін "БРСМ-Нафти" можна пояснити наявністю міні-НПЗ в Полтавській області.

У компанії цю інформацію заперечують. Кажуть, що міні-НПЗ був, але його продали. З профільних ЗМІ відомо, що в 2011 році "БРСМ-Нафта" виставляла лише на продаж міні-НПЗ в Козятині.

До того ж в інтернеті можна знайти інформацію 2012 року про вакансії компанії, які свідчать, що в "БРСМ-Нафти" наразі таки є НПЗ.

Знаючи українські реалії, можна припустити, що "грамотних менеджерів" недостатньо для досягнення вищеописаних здобутків компанії. Для цього необхідний значний капітал. Тобто, хтось зовсім не жаліє грошей на розвиток мережі, розквіт якої дивним чином співпав з приходом до влади "регіонів".

Бізнес для сина

Зрештою, надто багато людей сьогодні при владі, які користуються моментом для "нарощення калорій". І шукати потенційного власника АЗС серед них все одно, що тицьнути пальцем в небо.

Однак, підозри, що за "БРСМ-Нафтою" стоїть Едуард Ставицький, виникли в автора після спілкування з учасниками ринку. Одразу декілька авторитетних співрозмовників, що працюють на ринку нафтопродуктів, на правах анонімності розповіли про цей зв'язок.

Втім, така інформація за рамки "чуток" не виходить. Але є ще кілька паралелей, які вказують на можливий зв'язок Ставицького з успішною мережею.

Паралель перша - біографічна. На початку статті зверталася увага на два періоди роботи "БРСМ-нафти": 1995 рік - створення компанії і 2010-2012 роки - пік росту мережі АЗС.

Так, компанію було створено у 1995 році, але про неї почали говорити лише з 2010 року. На сайті компанії не зазначається нічого про діяльність компанії між 1995 і 2010 роками. Учасники ринку кажуть, що в цей період "БРСМ-Нафта" була маленьким бізнесом.

Дещо схожа траєкторія росту і у Міністра екології. Едуард Ставицький, відомий як давній шанувальник і розробник різних альтернативних палив, в 1994 році стартував з позиції менеджера в ЗАТ "Науково-виробниче об'єднання "Екологічні палива України".

Співзасновниками "Екологічних палив України" були батько Едуарда Ставицького – Анатолій Ставицький, а також Дмитро Жолнер - родич тодішнього глави "Укрспирту" Івана Жолнера.

Це підприємство займалось виробництвом високооктанових добавок до бензинів (біоетанол) на потужностях державного концерну "Укрспирт".

З 2006 року на Ставицького чекав стрімкий злет по чиновницькій вертикалі, коли він став радником новопризначеного міністра природи і навколишнього середовища "регіонала" Василя Джарти. Це стало можливим завдяки нинішньому міністрові Мінагропроду Миколі Присяжнюку - кумові Віктора Януковича.

В 2007 році уряд призначає Ставицького головою НАК "Надра України". Тоді ж майбутнього міністра, як писала "Українська правда", було задіяно в схемі відчуження у держави "Межигір'я" для президента Віктора Януковича.

Проте, пік кар'єрного росту Ставицького припав на 2010 рік - з крісла НАК "Надра України" в очільники Держгеонадр, а в 2012 році в крісло міністра екології. І в ці роки "БРСМ-Нафта" найактивніше нарощувала свої АЗС.

До 2012 року Ставицького було прийнято вважати людиною аграрного міністра Миколи Присяжнюка. Однак, джерела стверджують, що зараз Едуард Ставицький цілком самостійний персонаж.

Подейкують, що автозаправний бізнес для нього створив батько - Анатолій Ставицький, який на початку 2000 років був крупним нафтовим підприємцем. А назва "БРСМ" походить від "Будремстроймонтаж" - компанії старшого Ставицького.

Свої менеджери

Після спроб дізнатися щось про АЗС-бізнес Ставицького від нього самого, вдалося встановити ще декілька паралелей.

Автор звернувся до Міністра екології з проханням підтвердити або спростувати причетність його родини до "БРСМ-Нафти", але звернення було проігноровано.

Аналогічний запит також було надіслано і компанії "БРСМ-Нафти". Директор з маркетингу компанії Олександр Мельничук відповів наступне:

"В нашей стране на рынке много чего говорят и не всегда это совпадает с действительностью. Пердлагаем Вам обратиться к Госрегистратору и там получить достоверные данные, чтобы не вводить читателей в заблуждение".

Ми скористалися порадою менеджера "БРСМ-Нафти". Ця порада дозволила встановити можливий зв'язок між компанією та родиною Ставицьких.

Так, засновниками ТОВ "БРСМ-Нафта" виступають двоє людей - Андрій Васильович Біба та Валентина Григорівна Ушакова. Обидва партнери мають по 350 тисяч гривень у статутному фонді компанії.

Зв'язок зі Ставицькими простежується через другого співзасновника компанії.

А саме: у Києві є таке собі ТОВ "Актів Капітал Груп", яке здає в оренду власну нерухомість, торгує будматеріалами та паливом.

Його засновницею є Валентина Ушакова. Щоправда, внесок до статутного фонду тут скромніший - 1 тисяча гривень. Керівника фірми "Актів Капітал Груп" звуть Анатолій Борисович Ставицький. Тобто так само, як звуть батька міністра екології Едуарда Анатолійовича Ставицького.

Також зв'язок Ушакової зі Ставицькими простежується через компанію "Монолітінвест". Цю компанію вона заснувала на пару з аграрним міністром Миколою Присяжнюком та дружиною Едуарда Ставицького.

За інформацією "Forbes-Україна", одним із засновників "Монолітінвеста" також був нинішній голова Республіканського комітету з архітектури та будівництва Криму Андрій Ляшевський.

Цей персонаж свого часу був засновником компанії "Голден Деррік", яка теж пов'язана зі Едуардом Ставицькимим. Компанія в період роботи Ставицького на керівних посадах в Держгеонадрах та Мінприроди отримала дозвіл на розробку мінімум 29 вуглеводневих площ в Полтавській області.

Втім Ушакова зі Ставицькими пов'язана ще одним "монолітом". Зокрема, батько Ставицького та Ушакова є засновниками компанії "Моноліт - 2". Чим займається ця компанія - невідомо.

Тобто, можна впевнено вважати, що засновниця "БРСМ-Нафти" Ушакова активно інтегрована в бізнес-справи Ставицьких. Варто додати, що за інформацію, отриманою з компетентних органів, Ушакова є засновницею більше двох десятків маловідомих фірм.

Автор не знайшов прямого зв'язку Ставицьких з іншим акціанером "БРСМ-Нафти" – Бібою, але на сайті Київської метрополії УПЦ є інформація: Едуард Ставицький та Андрій Біба були спонсорами будівництва собору на Березняках в Києві.

Навряд чи усі ці зв'язки є простим збігом обставин або випадковими.



Коментарі

Додати коментар


Илья

Все у них липовое, я не удивлен. Бензин, который дешевле другого – это вообще подозрительно. Кто знает, откуда он берется, каков он качеством. А за низкой ценой может быть скрыто что угодно – ворованный бенз, или разбавленный какой-то адской ересью. Так что нам, автомобилистам, надо быть внимательными.

Илья

Все у них липовое, я не удивлен. Бензин, который дешевле другого – это вообще подозрительно. Кто знает, откуда он берется, каков он качеством. А за низкой ценой может быть скрыто что угодно – ворованный бенз, или разбавленный какой-то адской ересью. Так что нам, автомобилистам, надо быть внимательными.

Илья

Все у них липовое, я не удивлен. Бензин, который дешевле другого – это вообще подозрительно. Кто знает, откуда он берется, каков он качеством. А за низкой ценой может быть скрыто что угодно – ворованный бенз, или разбавленный какой-то адской ересью. Так что нам, автомобилистам, надо быть внимательными.

VanDamm

С самого начала стало ясно, что БРСМ-нефть это какая-то теневая органиация, за которой непонятно кто стоит. И если сначала это был реально непонятно почему такой дешевый и нормальный бензин, то сейчас это форменная моча ослиная. И как нею заправляться – одному богу известно.

Водила

БРСМ-никогда не радовал меня качеством своего топлива, да и вообще - стремная компания какая-то. Раньше не было, а теперь понаросло как грибов после дождя. Только в данном случае не дождь, а режим Януковича. А они, очевидно, не надолго. Именно поэтому о качестве не особенно пеклись.

Автолюбитель

Топливо везде разное есть, но однозначно не советую заезжать на БРСМ-нефть, так как ни мне, ни моему авто не нравится дизель на БРСМ-е. Разницы особой нет, а портить движок, думаю, никто не хочет.

Читайте у розділі

Кидали на службі у Попова

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.