Цифрове телебачення: дігірупція в ефірі

Ігор Малишевський, для РЕ

До 2015 року Україна має перейти на цифрове телемовлення.

Однак дігіталізація ефіру має ознаки корупційного процесу, назвемо його "дігірупція" – це коли інновації впроваджуються з метою збагачення обмеженого кола осіб.

Насправді, пік інтересу до перекладу телевізійного ефіру в цифровий формат вже пройшов.

За два роки було написано чимало статей на цю тему, але більшість незалежних досліджень зводилося до одного: чому компанія "Зеонбуд", що має коріння в Донецьку, Нікосії і в Белізі, отримала монопольне право на оцифровування вітчизняного телевізійного ефіру?

Тим часом це далеко не найцікавіше запитання. Але почнемо саме з нього.

Вушка на маківку

З 2 квітня 2010 Національний рада з питань телебачення і радіомовлення очолив колишній інструктор Київського райкому КПУ міста Донецька Володимир Манжосов.

До того часу Володимир Анатолійович п'ять років працював віце-президентом телеканалу "Україна", який входить до числа основних медійних активів групи СКМ Рената Ахметова.

У грудні 2010 року Нацрада видала ліцензію на цифрове телемовлення нікому не відомій фірмі "Зеонбуд".

Відповідаючи на запитання представників ЗМІ про те, кому належить загадковий оператор цифрового ТБ, Манжосов заявив, що єдиним власником "Зеонбуду" є кіпрська компанія Planbridge Limited. Все, крапка: кінці - в Егейському морі. Але навіть там зустрічаються підводні човни. Маленькі, але пролазливі.

"Зеонбуд" - компанія дійсно унікальна навіть для українських широт. Вони, звісно, не потребує реклами, а тому приховує адресу свого офісу і не веде прямих переговорів з клієнтами.

Так, за словами директора музичного каналу М1 Валентина Коваля, процес укладення договору про співпрацю з "Зеонбудом" відбувається за такою схемою: потрібно завантажити на сайті оператора pdf-файл, заповнити його та відправити договір з мокрою печаткою на абонентську скриньку компанії "Зеонбуд".

Жодних переговорів, жодних правок, навіть помилки в тексті договору виправляти не можна. Тим часом з квітня 2011 року завдяки Нацраді канали, що бажають вести мовлення в цифровому форматі, допускаються до конкурсу на отримання відповідної ліцензії тільки за наявності договору з "Зеонбудом" - компанією, яка переговори взагалі не веде.

У процесі проведення формального тендеру за право стати оператором цифрового телемовлення на чотирьох мультиплексах – об'єднанні телевізійних каналів, які транслюються єдиним цифровим каналом - з існуючих восьми, нікому не відома фірма без адреси, але з офшорною реєстрацією пред'явила членам Нацради гарантії на один мільярд гривень від Укрексімбанку.

Нагадаємо, що 100% акцій цієї фінансової установи з рейтингом В за шкалою Fitch належить Кабінету міністрів України. Виникає дуже просте і логічне питання: хто міг віддати наказ урядовим банку видати мільярдну гарантію непублічній приватній фірмі?

Генеральний директор каналу TBi Микола Княжицький дав найбільш правдоподібну відповідь на це непросте питання.

На його думку процес дигіталізації українського ефіру контролюється Рінатом Ахметовим, Валерієм Хорошковським, Дмитром Фірташем та родиною Віктора Януковича.

Не зважаючи на те, що поки що теорію Княжицького важко перевірити, звертає на себе увагу той факт, що більшість слотів в телевізійних мультиплексах отримали медійні структури Хорошковського-Фірташа, а це 8 з 32 слотів.

Мільярдна гарантія Укрексімбанку однозначно говорить про те, що "Зеонбуд" курується представниками найвищих урядових сфер. А той факт, що 1 лютого Inter Media Group була продана Хорошковським компанії Дмитра Фірташа GDM Media Limited, говорить про те, що процес оцифровування ефіру супроводжується великими ускладненнями.

На думку представників телевізійної громадськості роботу "Зеонбуду" і процес дігіталізації українського ефіру курирує народний депутат від Партії регіонів Юрій Мороко.

Такої думки дотримується, наприклад, глава Асоціації телерадіомовників України Катерина М'ясникова.

Сам Юрій Миколайович свою причетність до "Зеонбуду" заперечує, але не приховує того, що допомагав вирішити ряд питань директору цієї компанії Віктору Галичу.

Пікантна деталь: Юрій Мороко очолював компанію "ММДС-Україна", 25% акцій якої належить компанії СКМ Ріната Ахметова. За даними журналу Forbes на початку розгортання телеканалу "Україна" Мороко виступав консультантом з розгортання мережі мовлення.

Але цікаве інше. Все та ж компанія "ММДС-Україна" в липні 2011 року отримала ексклюзивну ліцензію на розгортання мережі LTE - вона ж 4G - в Україні.

При цьому за даними порталу itc.ua ліцензія була видана без проведення тендеру, що призвело до недоотримання державним бюджетом кількох мільярдів гривень.

Наприклад, в процесі проведення тендеру з розподілу частот для діяльності в області 4G уряд Німеччини отримав від його учасників близько 4,5 мільярдів євро.

Частка засобів доставки телесигналу в Європі, 2010-2012 роки

Країна Кабельне ТБ, % Супутникове ТБ, % Ефірне ТБ, %
Австрія 41,8 49,7 8,5
Бельгія 91 7,6 1,4
Великобританія 14 37,1 48,9
Угорщина 61,2 15,6 23,2
Данія 32 46,4 21,6
Іспанія 15,5 27 57,5
Італія 0 29,2 70,8
Нідерланди 72,7 7,8 19,5
Норвегія 48 31 21
Польща 32,6 27,9 39,5
Словакія 42,1 22,2 35,7
Фінляндія 48 5 47
Франція 9,6 15,9 60,8
Німеччина 51,3 44,1 4,6
Чехія 23,3 15,9 60,8
Швейцарія 80,9 13,6 5,5
Швеція 52,5 16,9 30,6
Україна 29 16 55

Джерело: GFK, дані опитувань, проведених за 2008-2010 роки

Зашифрований навар

Багато аналітиків вважають, що прийняття Україною в якості стандарту цифрового телемовлення формату DVB-T2 стало наслідком корупційних домовленостей. Насправді це не зовсім так.

У більшості європейських держав цифрове телемовлення дійсно ведеться у форматі DVB-T. З цього часто робиться помилковий висновок про те, що даний стандарт краще.

Насправді ефективність використання частот і потенціал Т2 значно вищий, ніж у "європейського" DVB-T. Просто в той час, коли Європа стала переходити на цифрове ТБ, формату DVB-T2 не існувало в природі.

У чому його переваги?

В цифровому мовленні використовується поняття мультиплекс. Якщо говорити просто, це смуга частот шириною 8 МГц, початкова частота якої вважається основною.

Саме вона вказується на дисплеї телевізора, коли ви налаштовуєте свій цифровий тюнер або переглядаєте параметри прийнятого каналу.

В аналоговому ТБ на одній частоті - точніше в її спектрі - транслюється лише один телеканал. За рахунок оптимізації кодування і ущільнення інформації при мовленні у форматі DVB-T на тій же частоті можна одночасно передавати до шести телеканалів стандартної якості DVD.

Якщо мова йде про формат DVB-T2, то це число зростає до 12-15. Сукупність цифрових телеканалів на одній основній частоті і називається мультиплексом.

Ще одна перевага Т2 перед Т1 - забезпечення доступу в інтернет, паралельно телевізійному радіомовленню, організація комунікаційних каналів з держструктурами та багато іншого.

Іншими словами вибір інженерів компанії "Зеонбуд" тисячу разів виправданий і технічно бездоганний. Але тут знову втрутилася Нацрада.

Команда Володимира Манжосова зобов'язала компанію "Зеонбуд" шифрувати трансльовані нею телеканали.

Анекдотичність такого рішення полягає в тому, шифруванню підлягають телеканали групи FTA, тобто вільного доступу.

Своє дивовижне рішення глава Нацради обґрунтував турботою про громадян України. Мовляв, інакше, в нашу країну хлине потік цифрових приставок сумнівної якості.

Але ж декодером форматів DVB-T і DVB-T2 оснащена більшість сучасних рідкокристалічних і плазмових телевізорів таких відомих виробників, як LG, Panasonic, Samsung і Sony.

Але в нашій країні вони марні: корейські і японські телевізори віднесені Нацрадою до розряду пристроїв сумнівної якості.

Тим самим, шановна державна структура вкрала у кожного власника сучасного телевізору приблизно по 80 доларів - саме така сумарна вартість вбудованого декодера DVB-T2, радіо тракту та пульта дистанційного керування, які після рішення Нацради шифрувати відкритий ефір - стали зовсім непотрібними.

Адже після тотального переходу на цифрове телемовлення навіть ультрасучасні телевізори перетворяться на монітори.

А що таке пристрої високої якості? Це сет-топ-бокси - так на жаргоні технарів називаються телевізійні приставки - Strong і Umax, які отримали "добро" українських чиновників. Але ось тут як раз і потрібно повернутися до теми корупції.

Для забезпечення цифровими телеприставками бідних українців, за словами голови Держкомтелерадіо Олександра Кудріновича, Кабмін виділив 350 мільйонів гривень.

З них 333,45 мільйона було витрачено на закупівлю тюнерів - третина цієї суми повернеться в казну у вигляді податків, інші пішли на оплату послуг "Укрпошти" з доставки цифрових телеприставок кінцевим споживачам.

Офіційна закупівельна вартість одного сет-топ-боксу становить 486,6 гривні.

У роздробі такі пристрої доступні за ціною порядку 530 гривень. Але насторожує те, що ця ціна єдина для гіпермаркетів електроніки, інтернет-магазинів і радіоринку.

Подібна синхронність може говорити лише про те, що процес поширення сертифікованих Нацрадою телеприставок жорстко контролюється державою.

Але ось що цікаво. За даними журналу "Експерт" при замовленні партії сет-топ-боксів в обсязі 500 штук вартість одного ресиверу Strong DVB-555 з вбудованим декодером "українського" DVB-T2 складе 24-27 доларів.

При замовленні сотень тисяч подібних пристроїв їх закупівельна ціна впаде приблизно до 10 доларів. Таким чином брудна маржа на держзакупівлі цифрових сет-топ-боксів становить майже 650%.

З урахуванням логістики та обов'язкових платежів кожна сертифікована в Україні цифрова телеприставка формату DVB-T2 приносить прибуток у розмірі від 18 до 37 доларів.

А якщо порахувати, що мешканців України, приблизно 45 мільйонів чоловік, і ,допустимо, лише кожен п’ятий має телевізор, тобто ринку потрібно приблизно дев'ять мільйонів сет-топ-боксів.

Таким чином, шифрування відкритих каналів принесе певним структурам прибуток у розмірі до 300 мільйонів доларів.

Завдяки їй ці структури зможуть, наприклад, швидко окупити свої інвестиції в розгортання цифрової мовної мережі. А після цього цифровий формат DVB-T2 почне приносити солідні дивіденди.

Соски й пустушки

Найкращий спосіб зрозуміти, що відбувається в цифровому ефірі - купити цифрову телеприставку і підключити її до телевізора. Саме так і вчинила "Реальна економіка".

Результати моніторингу цифрового телеефіру виявилися дещо несподіваними.

Найбільше здивувала велика кількість телеканалів-заглушок, господарі яких домоглися права на мовлення в цифрі явно в спекулятивних цілях.

Наприклад, що можна сказати про канал, який цілодобово циклічно крутить сюжети з життя мільярдерів і робить це настільки нефахово, що навіть не спромігся підключити до передавача один з двох каналів звукового супроводу.

Ще більш високого місця в рейтингу "пустушок" заслуговує слот, який 100 раз на три місяці транслює одні й ті ж чорно-білі передачі і це в цифровому слоті DVD-якості, примудряючись при цьому транслювати кольорові перешкоди на чорно-білому сигналі.

Але абсолютним лідером телевізійної "заглушки" можна вважати канал, що транслює по колу науково-популярні фільми однієї з радянських кіностудій, зняті в 1970-1980 роках.

Про рейтинг "пустушок" можна судити хоча б по тому, що за кілька місяців моніторингу на цих каналах не було зафіксовано жодної секунди реклами. Не кажучи вже про авторські програми, що вимагають участі реальних людей.

Серед програм, доступних тільки в цифрі, варто виділити XSPORT , який раніше називався телеканал "Хокей", "Мега" та телеканал "Гамма", що належить родині першого секретаря ЦК КПУ Петру Симоненку.

Останній, втім, працює поза сферою впливу "Зеонбуду" і є монопольним столичним мовником на 812 каналі в європейському форматі DVB-T. Перераховані канали не тільки цікаві своїм "контентом", але й тепло зустрінуті рекламодавцем.

До речі, відзначимо лояльну по відношенню до глядача політику телеканалу "Мега": рекламні блоки його редактори розміщують між програмами, які на цьому каналі не фрагментуються.

Розподіл мультиплексів та слотів за результатами моніторингу в Києві

Мультиплекс Телеканал Юридичний власник Власник
MX-1
514 MHz
DVB-T2
Інтер GDM Media Limited Дмитро Фірташ
Україна СКМ Рінат Ахметов
1+1 "Приват" Ігор Коломойський
НТН GDM Media Limited Дмитро Фірташ
К1 GDM Media Limited Дмитро Фірташ
УТ-1 Державний канал Кабмін
ICTV Star Light Media Віктор Пінчук
Enter Film GDM Media Limited Дмитро Фірташ
MTV Україна GDM Media Limited Дмитро Фірташ
MX-2
538 MHz
DVB-T2
Goldberry ТОВ "Голдберрі" Едуард Прутнік
БТБ ТОВ "Банківське ТБ" НБУ
Вінтаж ТОВ "Корона Санрайз" Ірина Коморська (м. Донецьк)
Ескулап ТВ ТОВ "Аспер-2011" Вікторія Глуховська (м. Донецьк)
КДРТРК Комунальний канал КМДА
Аріадна ТОВ "Аріадна-ТВ" Віталій Морозов, Андрій Ященко
ТРК «Київ» Комунальний канал КМДА
Тест-32 Тестовий канал н.д.
Тест-48 Тестовий кодований канал н.д.
Тест-49 Тестовий кодований канал н.д.
Тест-50 Тестовий кодований канал н.д.
Тест-51 Тестовий кодований канал н.д.
Тест-52 Тестовий кодований канал н.д.
MX-3
564 MHz
DVB-T2
ZOOM GDM Media Limited Дмитрий Фирташ
Кіноточка СКМ Ринат Ахметов
СТБ Star Light Media Виктор Пинчук
ТЕТ "Приват" Ігор Коломойський
К2 GDM Media Limited Дмитро Фірташ
Новий Star Light Media Віктор Пінчук
М1 Star Light Media Віктор Пінчук
5 канал "Укрпромінвест" Петро Порошенко
MX-5
698 MHz
DVB-T2
Мега GDM Media Limited Дмитро Фірташ
Pixel GDM Media Limited Дмитро Фірташ
XSPORT (раніше "ХОКЕЙ") ТОВ "Тотвельд" Борис та Світлана Колеснікови
НЛО ТВ СКМ Ринат Ахметов
2+2 "Приват" Ігор Коломойський
Star TV ТОВ "Нові комунікації" Юрій та Наталя Лященко
Погода ТВ ТОВ ТРК "Погода-ТВ»" Seimon Holdings Ltd (Кіпр)
Тоніс ТОВ "РБ Інвест",
ТОВ "Сучасне стратегічне управління",
ТОВ "Центр "Фінансовий радник",
ТОВ "Інвестиційні перспективи"
Олександр Янукович
MX-4
650 MHz
DVB-T
News One "Приват", Media Investmant Group Ігор Коломойський, Вадим Рабінович
RU Music н.д. Рудольф Кірнос
OTV ГК СЄПЕК Сергій Курченко
Тоніс ТОВ "РБ Інвест",
ТОВ "Сучасне стратегічне управління",
ТОВ "Центр "Фінансовий радник",
ТОВ "Інвестиційні перспективи"
Олександр Янукович
Menu TV ГК СЄПЕК Сергій Курченко
MX-4
634 MHz
DVB-T
ЕРА ТВ "Укратомпром" Андрій Деркач
Інтер GDM Media Limited Дмитро Фірташ
НТН
К1
Мега
5 Канал "Укрпроминвест" Петро Порошенко
Не відомий
818 MHz
DVB-T
Gamma TV ТОВ "Гамма Консалтинг" Андрій Симоненко, Костянтин Симоненко

Джерела: дослідження "РЕ", видання Телекритика, ТВі, "Експерт-Україна", "Лівий берег"

Решта каналів більш-менш відомі українському глядачеві і реклами не потребують. Зазначимо тільки дивну особливість цифрового телемовлення по-столичному: увечері якість прийому помітно краща, ніж вдень.

Існує два варіанти такого явища. Або це пов'язано з низькою захищеністю від перешкод сет-топ-боксів, які продаються в Україні, тоді їхня справжня ціна не може перевищувати 10 доларів. А стільки вони і коштують в Китаї.

Якщо ж оператор цифрового телемовлення економить електроенергію і вдень знижує потужність телепередавачів, тоді "Зеонбуд" заслуговує екологічної премії.

Як би там не було, дігіталізація українського ефіру у своєму першому приході викликає масу цікавих питань, відповіді на які потрібно шукати в Белізі, на Британських Віргінських островах і на Кіпрі.

Але є два питання, відповідь на які потрібно шукати тут, в Україні: які перспективи інших чотирьох мультиплексів та що очікує на телеканали, які працюють в умовно незаконному форматі DVB-Т.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Кидали на службі у Попова

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.