Як "Сім`я" освоює цифрове телебачення. Частина 1

Павло Мандрик, для РЕ

Менше ніж за два роки - в червні 2015, українське телебачення має повністю перейти від аналогового типу мовлення на цифрове.

Телеглядачам це дасть можливість дивитись замість теперішніх 10-15 "аналогових" телеканалів, цілих 32 - 28 загальнонаціональних та 4 регіональних телеканали в цифровій якості.

Перелік телеканалів, що потрапили в "цифру" ще два роки тому на спеціальному конкурсі визначила Національна рада з питань телебачення та радіомовлення - державний регулятор, який видає ліцензії та контролює діяльність телеканалів, радіостанцій, кабельних операторів, тощо.

З часу проведення конкурсу на мовлення в "цифрі" пройшло 2 роки, але в телевізійному середовищі й досі не можуть оговтатись від розподілу цифрових телеканалів, за яким відбулась монополізація цифрового ефіру однією політичною силою.

Судіть самі: серед 10-ти олігархів, які володіють "цифровими" каналами, 7 - мають пряме відношення до провладної партії. Воно й недивно, адже телебачення попри високу конкуренцію з боку Інтернету, все ще залишається найвпливовішим засобом масової інформації.

Тому й завжди знаходяться бажаючі отримати якщо не контроль над масами, то хоча б можливість впливати на них.

Кому належить "цифра"?

№ п/п

Медіагрупа

Власник

Телеканал

Концепція каналу

Загальнонаціональні телеканали

1

U.A. Inter Media Group

Дмитро Фірташ,
Сергій Льовочкін,
Перший канал. Росія (29%),
Світлана Плужнікова (10%)

Інтер

загальний

2

Дмитро Фірташ (80%), Сергій Льовочкін (20%)

НТН

чоловічий

3

К1

молоді жінки

4

К2

жіночий

5

Мега

документальний

6

Enter фільм

радянські фільми

7

Піксель(колишній Enter music)

дитячий

8

Zoom (колишній «MTV Україна»)

молодіжний

9

Медіа Група Україна

Ринат Ахметов

Україна

загальний

10

Кіноточка

фільми

11

НЛО-ТБ

молодіжний

12

«Сім`я»

Олександр Янукович

ТОНІС

соціальний

13

Невідомий

Gоldberry

розкіш та подорожі

14

Вінтаж ТБ

ретро

15

Ескулап ТБ

медичний

16

StarLightMedia

Віктор Пінчук

СТБ

загальний

17

ICTV

чоловічий

18

Новий канал

молодіжний

19

Віктор Пінчук (50%)
Микола Баграєв (50%)

М1

музичний

20

1+1 media

Ігор Коломойський

1+1

загальний

21

2+2 (Real estate TV)

чоловічий

22

ТЕТ

молодіжний

23

Держава

Кабінет міністрів

Перший національний

загальний

24

Національний банк

БТБ

діловий

25

Андрій Портнов,
Валерій Писаренко

Star TV

музичний

26

Погода

погода

27

Борис Колесніков

Xsport (колишній «Хокей»)

спортивний

28

Укрпромінвест

Петро Порошенко

5 канал

інформаційний

Регіональні телеканали

29

Держава

Обласні держадміністрації

ОДТРК

регіональні

30

Невідомий

ТОВ «Аріадна ТВ», ТОВ «Партнер ТВ», ТОВ «Лідер ТВ», ТОВ «Новий формат ТВ», ТОВ «ТВ Вибір»

ці 5 компаній разом утворюють ще один загально-національний телеканал

31

місцеві мовники

32

місцеві мовники

Як бачимо в компанію володарів "цифри" не вписується хіба що Ігор Коломойський. В принципі, в категорію "зайві" можна було б віднести також Петра Порошенка та Віктора Пінчука.

Але Петро Порошенко попри опозиційність свого часу не гребував кріслом міністра економіки в уряді Азарова. А Віктора Пінчука хоч і важко запідозрити в любові до влади, але музичний канал М1 він ділить з членом Партії регіонів Миколою Баграєвим.

Насправді, канали вище перелічених олігархів від поразки врятувало лише те, що ліцензія на "цифру" автоматично дісталась всім каналам з національним аналоговим покриттям, яких у нас всього 13.

Кому належить аналог?

№ п/п

Медіагрупа

Власник

Телеканал

1

U.A. Inter Media Group

Дмитро Фірташ,
Сергій Льовочкін,
Перший канал. Росія (29%),
Світлана Плужнікова (10%)

Інтер

2

Дмитро Фірташ (80%),
Сергій Льовочкін (20%)

НТН

3

К1

4

StarLightMedia

Віктор Пінчук

СТБ

5

ICTV

6

Новий канал

7

Віктор Пінчук (50%),
Микола Баграєв (50%)

М1

8

1+1 media

Ігор Коломойський

1+1

9

ТЕТ

10

Медіа Група Україна

Ринат Ахметов

Україна

11

«Сім`я»

Олександр Янукович

ТОНІС

12

Держава

Кабінет міністрів

Перший національний

13

Укрпромінвест

Петро Порошенко

5 канал

Якщо 13 з 28 місць в загальнонаціональних мультиплексах автоматично відійшли аналоговим телеканалам, то наступні 15 місць Нацрада розподілила тільки між "правильними" власниками: 5 - групі "Інтер" Дмитра Фірташа, 2 - групі "Україна" Рината Ахметова, ще 2 - Андрію Портнову та Валерію Писаренку, по одному - Нацбанку та Борису Колеснікову.

Решта каналів дісталась невідомим власникам, яких напряму або опосередковано пов`язують якщо не з провладною партією, то з "Сім`єю".

Варто також звернути увагу на те, що телеканали "Вінтаж ТВ", "Ескулап ТВ", канал Нацбанку БТБ, Xsport Бориса Колесникова, НЛО-ТБ та "Кіноточка" Рината Ахметова, а також п’ятірка компаній з регіонального конкурсу, які утворили ще один загальнонаціональний телеканал – "Аріадна ТВ", "Партнер ТВ", "Лідер ТВ", "Новий формат ТВ" та "ТВ Вибір", були зареєстровані за кілька тижнів до проведення цифрового конкурсу.

Якщо БТБ, Xsport та НЛО-ТБ за два роки таки запустити повноцінне мовлення, то "Вінтаж", "Ескулап", Goldberry, "Кіноточка" та регіональна п’ятірка телеканалів-тріумфаторів цього робити не поспішають, транслюючи в своєму ефірі тестовий продукт.

І це попри те, що за законодавством, ці телеканали мали розпочати повноцінне мовлення відповідно до концепції, за рік після отримання ліцензії.

Тому й недивно, що незважаючи на вибір із 32 телеканалів - 4 з яких регіональні, телеглядачі, які вже підключились до "цифри", з сумом констатують - дивитись немає що.

Але для глядачів цифрового телебачення "Реальна економіка" має чудову новину - вже зовсім скоро принаймні на одному з "цифрових" телеканалів, які не ведуть мовленя, розпочне роботу працюючий канал.

"Сімейний" підряд: "Ескул", "Вінтаж" та Goldberry

Отримавши ліцензію на цифрове мовлення нікому невідомі телеканали - медичний "Ескулап", ретроканал "Вінтаж" та канал про розкіш та подорожі Goldberry, відразу ж прирекли себе на підвищений інтерес.

Усі вони зареєстровані за однією і тією ж київською адресою, яка вказана такою ж як і фактична адреса телеканалів – по вулиці Червонопрапорна, 28а. Насправді, це промислова зона Києва, на території якої знаходяться склади, будівельні фірми, завод кованих виробів та дистриб’ютори технічного обладнання. Тобто, телебаченням там і не пахне.

Як показало наше розслідування ця "трійка" телеканалів розбудовується на базі каналу "Тоніс", який вже два роки входить до медіахолдингу "Сім`ї".

Структури Олександра Януковича придбали телеканал в попереднього власника, голови Партії зелених Володимира Костеріна ще весною 2011 року. Хоч частка "Тонісу" на телевізійному ринку тоді складала всього лиш 0,5%, зате канал був цінним своїм аналоговим покриттям, яке охоплює більше ніж дві третіх України.

А це вже важливий козир в руках олігарха - в разі вдалого перепозиціонування, канал може стати успішним у своєму сегменті, впливаючи на маси та формуючи правильну громадську думку з тих чи інших запитань.

Гендиректором каналу після перепродажу було призначено Олександра Бутка, який до того працював на керівних посадах в Національній телекомпанії України - каналі Перший національний та Національній радіокомпанії України.

Чому вибір "Сім`ї" впав на "малокаліберного" телепродюсера, очевидно, слід пояснити тим, що всі більш-менш кваліфіковані телеменеджери на ринку зайняті. А ті, хто вільний на це, швидше за все, не наважились.

Тому й недивно, що за два роки після переформатування на "Тонісі" так нічого і не змінилося.

Зв'язок трійки "цифрових" телеканалів "Вінтаж", "Ескулап" та Goldberry з телеканалом "Тоніс" простежується дуже легко, оскільки менеджмент "Тонісу" особливо не заморочується "замітати сліди", що приводять їх до цієї "цифрової" трійки.

Вінтажний "Ескулап"

У розпал прийому заявок на "цифру", документи на реєстрацію компаній "Корона Санрайс" - юридична назва каналу "Вінтаж" та "Аспера 2011" - юридична назва каналу "Ескулап" до Нацради заніс теперішній керівник інформаційного мовлення "Тонісу" Микола Дяченко.

На "цифровому" конкурсі, який Нацада провела наприкінці серпня 2011 року, Дяченко представився програмним директором каналу "Вінтаж". Раніше Микола Дяченко працював заступником Олександра Бутка в НТКУ.

Потім Дяченко працював заступником генпродюсера столичного каналу "Київ", який належить КМДА, а також був шеф-редактором проектів "Четверта влада з Дмитром Корчинським" та "Вечірня кава з Дмитром Джангіровим".

"Вінтаж" та "Ескулап" були зареєстровані на початку червня 2011-го року, буквально за два тижні до закінчення прийому заявок на "цифру". Створені під конкурс, ці телеканали виграли його, обігнавши таких мовників з багаторічним стажем, як канали "2+2", ТВі, ТРК "Ера", тощо.

Однак мовлення в "цифрі" ці телеканали не можуть розпочати і до тепер. А Микола Дяченко буквально за 3 тижні після тріумфу каналів "Ескулап" та "Вінтаж" - у вересні 2011 року, перебрався на "Тоніс", очоливши інформаційне мовлення каналу. Про свою роботу на цих телеканал Дяченко розповідає неохоче.

Микола Дяченко

"Зараз я не маю ніякого відношення до телеканалів "Ескулап" та "Вінтаж". Це був тимчасовий період. Я тоді шукав роботу… Не на один канал ходив. Я не можу сказати хто мене наймав на "Вінтаж" і взагалі мене дуже так ніхто і не наймав…

Я просто представся в Нацраді програмним директором, оскільки в мене було доручення представляти інтереси каналів. Я людина творча. Ті люди, які хотіли мене запросити на цю роботу… в кінці кінців я не оформився туди. Це були мої приятелі, друзі, які мене попросили виконати певну представницьку місію в Нацраді.

Я не буду вам говорити їхні імена. В житті не завжди складається так як домовлялись. З`являються якісь обставини, коли тебе "візьмемо-не візьмемо" на роботу, а потім перекидають людину на інше місце чи на іншу посаду. Я надіявся, що мій досвід буде потрібний при запуску цих телеканалів.

Але зрозумівши, що не так це вже буде скоро, я пристав на пропозицію людей, які мене більше знали. Тому я зараз на "Тонісі". А далі хто, що та як – я не можу з вами це обговорювати. Я сам пішов, бо в мене з`явилась інша пропозиція. Я про власників взагалі нічого не знаю і знати не хочу. Я займаюсь суто творчими питаннями.

А ви знаєте, хто власник каналу ТВі? А взагалі, навіщо воно вам потрібно? Є офіційні якісь речі… Ви можете з`ясовувати, а не намагатись десь щось здогадуватись", - зазначив Дяченко.

Хоч Дяченко настирливо заперечує свій зв'язок з каналами "Вінтаж" та "Ескулап", але його по-зрадницьки видають документи юридичного власника каналу "Вінтаж" - компанії "Корона Санрайс". Там пан Микола і досі значиться членом редакційної ради каналу.

Коли ми розповіли про це пану Дяченку, він здався і попросив не вплутувати його як він виразився в "заплутані речі".

"Я не в курсі. Я вам нічого не можу розповісти… Я ж пояснив це був початковий етап встановлення цих компаній. Я вас прошу, залиште мене в спокою. Ви мене задьоргали. Я не можу говорити на ці теми. Якісь речі великі, чимось заплутані… Я не володію цими питаннями", - додав Дяченко.

Відповідно до документів, власницею та засновником телеканалу "Вінтаж" є особа на ім`я Ірина Ігорівна Коморська. На диво в соцмережах є лише одна особа з таким ім`ям. Ірині не більше за 30, вона родом з Донецька, але зараз проживає з чоловіком та дитиною в Києві.

Ірина Коморська

Судячи з постів в соцмережах, Коморська не має жодного відношення ні до ретроканалу, ні до телебачення загалом. Але якщо припустити, що Ірина і справді власницею "Вінтажу", то судячи з програмної сітки каналу, Коморська полюбляє халтурити по-чорному, а точніше по чорно-білому.

Програма передач каналу "Вінтаж" за 2 роки не зазнавала жодних змін, вона складається всього лиш з 10 чорно-білих фільмів, знятих на зорі радянського кінематографу, а саме: "Чахлик Невмерущий", "Коник Горбоконик", "Попелюшка", "Робінзон Крузо", "Василина Прекрасна", "Веселі хлопці", "Волга-Волга", "Біле ікло", "Людина в футлярі" та "Безприданниця".

Ці фільми канал транслює в режимі нон-стоп з повтором кожні 12 годин. На презентації канал позиціонувався інформаційно-музично-розважальним.

Три хвилини з ефіру каналу "Вінтаж"

Єдина ознака того, що чорно-білий канал не загубився в просторі та в часі - це присутність в його ефірі кольорових рекламних роликів про перехід на "цифру", які виходять з позначкою "соціальна реклама".

Пояснення тому просте - за договором із "Зеонбудом", канал має безкоштовно транслювати ролики про перехід на цифру щодня у обсязі 5 хвилин, в тому числі - 30% ввечері, в прайм-тайм.

Засновником і власником медичного каналу "Ескулап" є Глуховська Вікторія Миколаївна. Дані про Вікторію нам знайти не вдалося, а от члена редакційної ради каналу - Єлизавету Курбанмагамедову ми таки знайшли. Щоправда, Ліза використовує інші варіанти свого прізвища - Майська, зрідка Магамедова.

Єлизавета Курбанмагамедова

У вільний від редакційної роботи на "Ескулап ТБ" час, Ліза знімається в кіно та серіалах, а тому живе на дві столиці - в Києві та Москві. Взагалі-то 28-річну Лізу знає чи не кожна домогосподарка та пенсіонерка, оскільки в серіалі "Вовчиця", Курбанмагамедова до 153 серії грала роль Олесі Комової.

Свою роботу на телебаченні Ліза починала з ведучої погоди на УТ-1. Потім була робота в новинах на столичному каналі "Сіті" - сьогодні це дитячий канал "ПлюсПлюс", а також на радіо "Культура" і УР-1.

В грудні 2011-го року її шляхи перетнулись з каналом "Тоніс". З того часу і до сьогодні актриса веде щоденну програму "Кінофан", в якій розповідає про кіно. Крім цього, Ліза співає та озвучує фільми.

Не можемо не відзначити того, що Вікторія Глуховська, як і Ірина Коморська також полюбляє порушувати умови ліцензії в пункті про програмну концепцію. Ефір каналу "Ескулап", як і "Вінтажу", нагадує стару зажовану пластинку.

Судіть самі - в продовж останніх двох років на медичному каналі "Ескулап" щодня по колу виходить лише 13 програм. В переважній більшості - це радянські документальні фільми 70-80-х років виробництва "Київнаукфільму" на медично-біологічну тематику.

Серед них такі "шедеври", як "Азбука котиків", "Д.А.Р", "Маскарад шестиногих", "Шосте чуття", "В цьому прекрасному і шаленому світі", "Візит", "Всього один день", "Бджоли і здоров`я людини", "Жили-були морські корови", "Зимовий Крим", "Результат", "Таємниця сердечного болю" та "Мольфар з роду Нечаїв".

Всі вище перелічені програми йдуть в режимі нон-стоп, з повтором кожні 12 годин і перериваються хіба що соціальною рекламою "Зеонбуду" про перехід на "цифру".

Хоча телеканал на конкурсі позиціонував себе як інформаційний науково-пізнавальний канал про медицину, здоров'я та здоровий спосіб життя. Тоді ж говорилось про те, що канал підтримують МОЗ та Національна академія медичних наук.

Отже, як бачимо, "Сім`я" в якості підставних осіб в медіабізнесі полюбляє використовувати просто молодих дівчат.

Золота ягідка Прутніка

Ще один телеканал, який приводить в шок досвідчених телевізійників та глядачів цифрового телебачення - це канал Gоldberry. Власником Gоldberry від початку створення восени 2008 року був нардеп від Партії регіонів, уродженець Донецька, мультимільйонер та за сумісництвом кум Сергія Льовочкіна Едуард Прутнік.

Едуард Прутнік

Через три місяці після перемоги на "цифровому" конкурсі - в жовтні 2011 року, власником "Золотої ягідки" замість компанії "Капіталінвест" стала компанія "Астра фінанси", яка зареєстрована на вулиці Червонопрапорній, 28-а, де і юридично, і фактично "проживають" компанії "Корона санрайс" ("Вінтаж ТБ") та "Аспера 2011" ("Ескулап ТБ"). Ось такий нехитрий зв'язок.

Цікаво також те, що компанія була зареєстрована в той же день, що і "Корона санрайс" та "Аспера 2011" - 9 червня 2011 року, і також має за основний вид діяльності – "загальне будівництво будівель".

Факту продажу каналу Gоldberry в компанії "Капіталінвест" не приховують. Раніше, в 2004-2007 роках, ця компанія володіла телеканалом НТН, допоки Едуард Прутнік не продав його Валерію Хорошковському.

Правою рукою Прутніка в усіх його медіапроектах завжди виступає директор "Капіталінвесту" Олександр Ілляшенко, який і підтвердив "Реальній економіці" інформацію про продаж.

Олександр Ілляшенко

"Канал Gоldberry був проданий ТОВ "Астра фінанси". Я не знаю, хто за ними стоїть, не вдавався в подробиці. Навіщо це мені? Тим більше це було 2 роки тому, мені важко це відновити в пам`яті. Був директор компанії, був її власник. Їхні прізвища я зразу і не згадаю. Компанія добропорядна, ми закрили угоду по продажу та й все", - відмітив Ілляшенко.

Отже, виходить, що Едуард Прутнік, який не без "благословення" отримав місце в "цифрі", замість того, щоб дорого продати канал у добрі руки "нужденним", продешевив і віддав Gоldberry людям, які швидше за все "благословили" його на цю саму "цифру".

Різкий продаж каналу майже відразу після "цифрового" конкурсу наштовхує на думку, що, швидше за все, такими були домовленості від самого початку.

Цю тезу підтверджують й інші факти, зокрема, тісний зв'язок Едуарда Прутніка з "Сім`єю". Як відомо, "Всеукраїнський банк розвитку", який належать Олександру Януковичу, став "право наслідником" "Українського бізнес банку" Едуарда Прутніка в якому відкриті рахунки цих трьох компаній.

Саме там на менеджерських позиціях починав працювати Сергій Арбузов.

Небажання Ілляшенка називати прізвища покупців лише підігріло інтерес "Реальної Економіки" до каналу. Останні два роки його директором в документах значилась особа на ім`я Марина Анатоліївна Лукашенко.

Весь цей час і до сьогодні щоденний ефір каналу зітканий лише з кількох програм про розкішне життя американських багатіїв, які уже два роки виходять нон-стоп.

Між іншим, ці програми раніше виходили на каналі "Тоніс", що черговий раз підтверджує зв'язок цих двох телеканалів.

"Золота ягідка" українського телебачення

Хоча на "цифровому" конкурсі канал переконував Нацраду, що його мета - це "європейська інтеграція населення України, зближення культур, посилення зацікавленості українських громадян в способі життя громадян Європи, до достатку".

Також канал обіцяв співпрацювати з посольствами та європейськими місіями. Але за два роки слід констатувати - місію каналу провалено.

Тонус в "Тонісі"

Навіть якщо припустити, що телеканали "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry між собою не пов’язані, а одна і та ж юридична й фактична адреса - це не більше ніж співпадіння, тоді як пояснити той факт, що телефон у цих телеканалів один на всіх і належить він директору з розвитку мережі каналу "Тоніс" Олександру Гальвасу?

Олександр Гальвас

Між іншим, Гальвас особливо і не приховував свого зв’язку із трійкою цих телеканалів.

"Я не займаюсь оперативною діяльністю телеканалів, я надаю лише юридичну підтримку цим компаніям, зокрема, укладаю договори з кабельними операторами на трансляцію каналу в їхніх мережах. Ім`я директорів каналів вказано в офіційних документах, а тому я вам раджу подивитися в документи", - відмітив Гальвас.

Укладання договору з кабельними операторами, в принципі, належить до функціональних обов’язків директора з розвитку мережі, а тому Олександр, можливо, і не обманював нас. Хто веде оперативну діяльність каналів?

З джерел "Реальної економіки" нам відомо, що пряме відношення до цих каналів має такий собі Рубцов Олександр Миколайович, неофіційний куратор каналу «Тоніс».

Але в коментарі "РЕ" Рубцов переконував нас в тому, що йому нічого невідомо про існування таких телеканалів як "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry, а тому кидав слухавку зі словами "выашыблисьномером".

Протягом усіх наступних дзвінків, із режиму "ігнорування" Олександр перейшов у режим "контрнаступ", намагаючись вивідати, хто нам дав його номер мобільного.

Між іншим, на каналі "Тоніс" про його існування відомо секретарю, яка нас запевнила в тому, що Олександра Миколайовича на каналі буває нечасто, а тому його дуже важко виловити.

Оскільки всі особи, які пов’язані з каналами "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry якимось чином пов’язані з каналом "Тоніс", ми вирішили звернутись до його директора Олександра Бутка з питанням коли ж нарешті телеканали розпочнуть мовлення на цих частотах.

Але пан Бутко почувши слова "Ескулап" та "Вінтаж", дуже розхвилювався і навідріз відмовився давати нам коментар. Також Бутко не зміг пояснити, яке відношення мають його працівники до цих телеканалів.

Тим не менше, вся ця епопея надихнула "Реальну економіку" не здаватися і звернутись з офіційним запитом в прес-службу каналу. Попри всі очевидні зв'язки "Тонісу" з "трійцею" "Ескулап", "Вінтаж" та Gоldberry, нам вперто заперечили як приналежність цих каналів до каналу "Тоніс", так і існування умовного холдингу, "зліпленого" з цих телеканалів.

На каналі "Тоніс" будь-що намагаються приховати свій зв'язок з цими каналами. Тим не менше, це черговий раз підтверджує те, що в "Сім`ї" не прийнято публічно говорити про приналежність кого-небудь з її членів до засобів масової інформації.

Мабуть, саме тому два роки тому прес-служба корпорації "Мако" Олександра Януковича палко заперечувала, що структури їхнього боса придбали канал "Тоніс". Зрештою, Сергій Арбузов весною цього року також заперечував - щоправда не так палко - своє відношення до новостворених газет "Взгляд" та "Капітал".

"Реальна економіка" звернулась також з офіційним запитом в Нацраду з питанням чи бува часом регулятор не вбачає порушень в умовах ліцензії телеканалів "Ескулап", "Вінтаж" та "Голдбері", а також регіональної п’ятірки компаній-тріумфаторів і отримали цілком прогнозовану коротку відповідь: "Жодних порушень умов ліцензії за два роки існування регулятором не було виявлено".

Далі буде....



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Кидали на службі у Попова

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.