Як зробити рівні дороги

Реальна економіка

Уряд збирається у найближчі шість років втратити більше 260 мільярдів гривень на дорожнє будівництво.

Відповідна цифра зазначається у проекті Державної цільової економічної програми розвитку автомобільних доріг загального користування на 2013-2018 роки, який є у розпорядженні "Реальної економіки".

Автор програми - Міністерство інфраструктури. Відомство почало розробляти її ще минулого року, але до її завтаердження так і не дішйло. Мабуть, в уряді гальмували ситуацію через брак коштів в бюджеті.

Хоча прем'єр-міністр ще тоді заявляв, що уже наступного року українські водії зможуть "всю Україну із Заходу на Схід і з Півдня на Північ можна проїхати автошляхами, які повністю відповідають європейським вимогам". На початку 2013 року усі бачили ці "європейські" дороги.

Третім будеш?

Про якісь грандіозні кроки у Державній цільовій програмі розвитку автомобільних доріг 2013-2018 не йдеться. У ній чиновники розмірковують на тему, які варіанти і способи у них є для розв'язання проблеми.

Отже, розробники Програми, принаймні, знають три шляхи.

Перший - це збереження існуючої системи дорожнього господарства за рахунок таких джерел, як бюджетні і кредитні кошти, гранти і кошти концесіонерів.

Перевагою такого варіанту чиновники називають зменшення навантаження на державний бюджет за рахунок державно-приватного партнерства, але одразу ж відзначають, що при недостатньому державному фінансуванні країні не бачити інвестицій. І, схоже, вони не помиляються.

Другий - фінансування тільки за рахунок приватних інвестицій. Це, напевно, найбільш нездійснена мрія, як може бути в українських чиновників.

Розвиток і утримання доріг у такий спосіб сьогодні здійснюється переважно у таких розвинутих країнах як Франція і Італія. Французи, наприклад, за рахунок приватних інвестицій побудували 7 тисяч кілометрів автошляхів, які утримуються і зараз за плату за користування.

Натомість, що є в України? У більшості доріг низькі транспортно-експлуатаційні показники порівняно з європейськими.

За даними Мінінфраструктури, дороги так званої "першої категорії", які можуть бути платними, становлять 1% загальної протяжності автомобільних доріг загального користування.

Друга категорія – 8%, третя – 17%. Найбільша частка в мережі автодоріг належить до четвертої категорії - 63%.

Ці градації визначаються за такими споживчими властивостями дороги як швидкість, безперервність, безпека і зручність руху, пропускна здатність і рівень завантаження рухом.

Як зазначають в профільному відомстві, прогнозна інтенсивність руху транспортних засобів платними дорогами не дозволяє залучити приватні інвестиції. Це при тому, що за останні 10 років автопарк українців збільшився на 20%.

Найбільш реальним для розробників Програми представляється третій, до болі усім знайомий, варіант фінансування галузі - за бюджетні ресурси, кошти, залучені у міжнародних фінансових організацій та завдяки улюбленій "страві" нинішньої влади - кредитам під держгарантії.

Тобто, обрано той самий варіант, який вже і так діє сьогодні.

Тепер подивимося, якою ж буде частка держави у фінансуванні. Отже, на програму у 2013-2018 роки планується витратити 264,55 мільярда гривень, в тому числі з державного бюджету 242,2 мільярда гривень.

У Міжнародних фінансових організацій чиновники хочуть залучити 22,35 мільярда гривень. А повернути за кредитами, вже отриманими під державні гарантії, "Укравтодору" за цей період необхідно 37,4 мільярда гривень.

Прогнозні обсяги та джерела фінансування

Джерела фінансування

Обсяг фінансування, млрд. грн.

за роками

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Державний бюджет

242,203

27,512

43,853

42,234

43,019

41,739

43,845

Кошти міжнародних фінансових
організацій

22,346

3,150

6,085

5,269

6,465

1,316

0,06

Разом

264,55

30,662

49,938

47,504

49,485

43,055

43,905

Погашення зобов'язань за кредитами, отриманими під гарантію уряду

-37,403

-8,408

-8,256

-5,892

-5,535

-4,760

-4,552

Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування 2013-2018

Фінансування заходів

Найменування заходу

Прогнозні обсяги фінансування, млрд. грн.

Обсяги робіт, км

Будівництво та реконструкція автомобільних доріг

95,482

2426

Капітальний ремонт

24,133

1247

Поточний середній ремонт

69,589

30 435

Експлуатаційне утримання та поточний дрібний ремонт

37,726

-

Забезпечення інноваційного розвитку дорожньої галузі

0,217

-

Виконання зобов'язань за кредитами

37,403

-

Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування 2013-2018

Ціль програми - за цей термін побудувати та реконструювати 2,4 тисячі кілометрів доріг та відремонтувати 31,7 тисячі кілометрів автошляхів з найвищою інтенсивністю руху.

Сказати, що це занадто оптимістичні прогнози - нічого не сказати. Для порівняння - у 2012 році на будівництво та реконструкцію доріг в Україні, за даними "Укравтодору", було витрачено близько 8 мільярдів гривень. Як збільшити фінансування уп'ятеро?

Цих розрахунків не зрозуміли ні в Міністерстві фінансів, ні в Міністерстві економічного розвитку та торгівлі. Основні зауваження відомств - заходи не забезпечені реальним фінансовим ресурсом.

По-перше, наголошують у відомстві Юрія Колобова, програмою планується профінансувати дорожню галузь у 2013 році на 27,5 мільярда гривень, хоча в державному бюджеті на 2013 рік передбачено лише 13,5 мільярда.

Хоча автори Програми і заначають, що є ще 7,2 мільярда гривень, залучені "Укравтодором" від розміщення облігацій і умовні 10 мільярдів гривень, які було доручено на засідання Кабміну залучити першому віце-прем'єру Сергію Арбузову разом з Мінфіном та Мінінфраструктури. Другий варіант, звісно, малоймовірний.

Так само не розуміють в міністерстві як можна збільшити суму щорічних "дорожніх" витрат бюджету до 43-49 мільярдів гривень у наступні роки.

По-друге, в Мінфіні вбачають ризики у залученні міжнародних кредитів. Кредитні кошти МФО у сумі 22,3 мільярда гривень, які надаються під державні гарантії, на думку чиновників, створять додаткове навантаження на державний бюджет у наступних роках.

Через ці зауваження проект документу при розгляді в уряді 11 липня вирішили повернути на доопрацювання.

І зараз представники Мінінфраструктури ламають голови, як же забезпечити "реальним фінансовим ресурсом" чверть трильйона.

В теорії транспортне відомство може претендувати на значну частину цих коштів. Як відомо, найближчим часом регіональні дороги разом з облавтодорами та частиною бюджетних коштів, призначених для дорожнього господарства, будуть передані обласним адміністраціям.

Це передбачає реорганізація "Укравтодору", про яку вже неодноразово заявляв віце-прем'єр-міністр Олександр Вілкул.

Однак, залишаються ще дороги державного значення - 52 тисячі кілометрів, якими буде управляти ПАО ДАК "Автомобільні дороги "України", який зараз знаходиться під контролем "Укравтодору".

Будівництво та реконструкція автомобільних доріг місцевого значення

Регіон

Прогнозоване фінансування, млн. грн.

Обсяг робіт, км

Полтавська область

422,4

15,2

Донецька область

420,8

15,3

Харківська область

413,2

15,6

Житомирська область

356,4

10,8

Дніпропетровська область

345

13,1

……

Разом

6765,9

Джерело: Державна цільова економічна програма розвитку автомобільних доріг загального користування 2013-2018

Приватні інвестори

У реалізацію механізму концесії в дорожньому господарстві України вірять хіба що безнадійні романтики.

Тут багато питань і стосовно бажання потенційних концесіонерів, і привабливості українського ринку, і щодо готовності українських водіїв їздити по платних дорогах.

Втім, автори "програми розвитку автодоріг" вірять в таку можливість.

"З 2013 року буде продовжена робота із залучення інших додаткових джерел фінансування для будівництва та експлуатації автомобільних доріг на умовах державно-приватного партнерства (концесії)", - наголошується в проекті програми.

Зокрема, зараз розробляється конкурсна документація на найбільш капіталомісткі об'єкти.

Проекти

Протяжність, км

Прогнозований обсяг фінансування, млрд. грн.

Краковець – Львів – Броди - Рівне

258

13

Перша черга Великої кільцевої дороги навколо м. Києва

74,6

55

КП "Щербаківка" – Харків – Новомосковськ

209

4

Одеса – Рені на ділянці Одеса – Монаші (з мостовим переходом через Дністровський лиман)

81

16

Ульянівка - Миколаїв – Херсон – Крансоперекопськ - Сімферополь

532

24

Дніпропетровськ – Мелітополь – Джанкой – Сімферополь

475

21

Дніпропетровськ - Решетилівка

148

?

Джерело: Укравтодор

Передбачається, що вони будуть реалізовуватися в два етапи: перший етап – 2013-2014, другий етап – 2015-2016.

Недавно уряд ухвалив Порядок проведення розрахунків плати за експлуатаційну готовність доріг, побудованих на умовах концесії.

З документа випливає, що для громадян користування дорогами, побудованими на умовах концесії, буде безкоштовним, а плату за будівництво та експлуатаційне утримання доріг буде віддавати концесіонеру держава.

В документі зазначається, що концесієдавець, тобто держава, буде сплачувати відповідні кошти із спеціального фонду держбюджету, призначених на фінансування розвитку мережі та утримання автодоріг.

Така плата буде складатися із суми витрат на будівництво та її експлуатаційне утримання.

Вона буде обчислюватися за один місяць експлуатації автомобільної дороги від дати здачі об'єкту в користування до моменту закінчення концесійного договору, впродовж 25-30 років. Взагалі максимальний строк може становити 49 років.

В "Укравтодорі" підкреслюють, що 60% магістралей в світі побудовані саме за таким принципом.

Зрештою, у відомстві також допускають і інші фінансові моделі концесії, зокрема, і пряму плату за проїзд водіями, але не вірять, що це зараз може зацікавити інвесторів через слабку завантаженість доріг

Відповідно до формули розрахунку, яку Кабмін затвердив ще в 2007 році, вартість проїзду становить близько 30 копійок за кілометр з легкового автомобіля і однієї гривні - з вантажного.



Коментарі

Додати коментар


Віктор

Якщо руки з задниці і є лише одне бажання вкрасти грошей, то дороги будуть у такому стані незалежно від фінансування.

Прозревший

И будет как было с Кир. пой.... Сначала своровали больше половины... потом асфальт на Одесском "автобане" начал рассыпаться и проваливаться на глазах... потом поняли что надо убирать тех людей, которые могут сдать ГЛАВНЫХ ВОРОВ УКраины... Так будет и здесь сейчас, своруют, потом найдут козла отпущения и все спишут на него... а дороги, а дороги будет делать следующая власть)))) и так до бесконечности))) не ждите чуда. творите сами чудо!

Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.