Що і скільки купують у Східній Європі

Financial Times

Олександр Простаков - ідеальний споживач. Тридцяти-трирічний мешканець Москви заходити випити кави щодня, витрачає близько 300 доларів на їжу, і вважає скупістю економію на ресторанах і дорогому алкоголі.

Економічні дані по Росії говорять про те, що пан Простаков такий не один в Росії. Роздрібні продажі від року в рік зростають на 7% і все більш популярними стають споживчі кредити, які сприяють збільшенню витрат у країні, яка на 54% покладається на внутрішнє споживання.

Цього квітня кількість споживацьких кредитів зросло на 40% у порівнянні з попереднім роком.

Але дані по всьому східноєвропейському регіону різняться.

Наприклад, в тій самій Росії урядова програма боротьби з алкоголізмом знизила прибутки деяких транснаціональних компаній і змусила їх тиснути на кишені багатіїв.

Carlsberg, який проінвестував у Росію 12 мільярдів доларів, починаючи з 1990 років, та інші пивзаводи - значно потерпіли від конкуренції і застрягли в податках, які Кремль минулого року ввів на пиво в рамках програми боротьби з алкоголізмом.

SABMiller зазнав минулого фінансового року в Росії падіння в обсягах на 6%. Схоже падіння у Польщі і Румунії було викликано здебільшого конкуренцією.

Це змусило SABMiller, другого за продажами виробника пива, зрівнятися з конкурентами, знизивши ціни на 10%.

Крім виробників алкоголю, також обережніше поводяться на ринку L’Oréal і Unilever, особливо що стосується продуктів і товарів персонального догляду. Однак косметична лінія L’Oréal очікує зростання на 2,8% у порівнянні з минулорічними продажами.

У той же час Польща з її 38,4 мільйонами мешканців, яка уникнула європейської рецесії багато в чому завдяки її марнотратним громадянам, починає помічати прохолодний вітер, що віє з боку єврозони.

Останні два роки поляки бажали продовжувати купувати, часто беручи позики та знімаючи депозити, щоб придбати дорогі товари.

Зокрема значно підскочили продажі телевізорів з плоскими екранами напередодні червневого Чемпіонату з футболу, які приймали Польща та Україна.

Але по завершенні Євро "вже помітні всі ознаки уповільнення", каже Пьотр Каліш, економіст банку Citi Handlowy.

За червень продажі зросли лише на 6,4 відсотки у порівнянні з минулим роком, замість прогнозованих аналітиками 8,9%. В Росії також зростання роздрібних продажів уповільнюється, упавши до 6,4% у квітні і залишаючись на рівні 7% у наступні місяці.

У той же час інфляція у Польщі сягнула 4% у квітні, що означає, що зростання зарплат було з'їдене зростанням цін.

Центральний Банк Польщі єдиний у Євросоюзі підняв ставки цього року, далі демпінгуючи витрати. Високий рівень безробіття у Польщі - 12,4% - також завдає шкоди.

Чим більш обережні настрої серед споживачів, тим більше це відображається на продажах міжнародних виробників. Вони намагаються зробити свої товари достатньо дешевими для ринку, каже Еммануель Роман, головний маркетолог з Ernst&Young

"В Росії вести бізнес надзвичайно дорого, тож всі глобальні гравці намагаються розробити товари адекватної цінової категорії для її споживачів", - пояснює вона, додаючи, що місцеві компанії більш успішні в цьому плані.

Втім, є ще світло в кінці тунелю. Памперси преміум-сегменту переживають бум продажів. Мабуть, тому що народжувати стали у більш пізньому віці, з більшим достатком.

"Росія має намір збільшувати народжуваність", - розповідає Наталія Загвоздіна, аналітик інвестиційного банку Renaissance Capital. Вона зазначає, що в Росії зараз відбувається сплеск народжуваності серед жінок віком 35 років і старше.

"Це такі люди, в яких вже є діти. Вони забезпечили себе і своїх нащадків, і тепер заводять третю, четверту, п'яту дитину".

Пані Загвоздіна знає, про що каже. В свої 40 років вона тільки-но народила близнючок. Її подруга-одноліток Марина Каган з Санкт-Петербурга, яка народила двійнят роком раніше, каже, що помітила схожий тренд в її компанії PepsiCo Europe, де вона обіймає посаду віце-президента з питань комунікації.

Продуктова лінія компанії показує в Росії щорічне зростання на двозначну цифру, адже споживачі все частіше купують напівфабрикати, замість того, щоб готувати вдома, а також шукають товари, на яких чітко зазначено, що ці товари вироблені спеціально для немовлят та новонароджених.

Виробляти товари для малюків у Росії вигідно. Дитяча суміш тут коштує 20-25 доларів, а упаковка з 80 якісних підгузків - 25-27 доларів.

Цього достатньо для того, щоб втримати мультинаціональні компанії у Східній Європі.

Партнер консалтингового агентства PwC у Варшаві Рішард Петру зазначає: "Ми маємо пам'ятати: це лише уповільнення, а не криза".

Переклад з англійської: "Реальна економіка"



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.