Чи буде 2013 рік повторенням 1937 року?

The Huffington Post

Чи повторить 2013 рік 1937? Цим питанням задаються багато аналітиків після того, як фондовий ринок впав після американських виборів. 16 листопада було помічено, що впав також ключовий показник - промислове виробництво.

В даній статті "1937" означає падіння ринку, схоже до того, що відбулося після перевиборів президента від демократів Франкліна Рузвельта у 1936 році.

Тоді падіння не було миттєвим. Воно мало місце протягом першого року після виборів. Промислове виробництво тоді впало на 34,5%. Індекс Dow Jones обвалився навпіл, з 200 пунктів на початку 1937 року до менше, ніж 100 пунктів на кінець березня 1938 року.

Зараз важко уявити падіння фондових індексів удвічі, або щоб рівень безробіття піднявся на 15%, як це було в часи Депресії. Але паралелі достатньо очевидні, щоб на них не звернути увагу.

Вони пов'язані, зокрема, з сильним урядом, і можуть бути поділені на декілька категорій.

1. Рекордний передвиборний бум. В минулому державні витрати дорівнювали 19% або 19,5% від ВВП. Співвідношення виглядало таким надійним, що економісти прийняли його за дане - американську норму, відхилення від якої вважалося тимчасовим і неприроднім.

Виходячи з цього, 19% державних витрати мали б скоротитися після закінчення економічної кризи у 2008 році. Але цього не сталося. Натомість, уряд продовжував витрачати.

Ще важливіше те, що у 2012 році, коли кризу вже було пережито, уряд розійшовся і витратив 24,3% від всієї економіки, у порівнянні з 24,1% минулого року.

У 1936 році було подолано схожий бар'єр. До 1936 року державні витрати були менше витрат штатів і міст разом узятих, за винятком періоду війни.

Рузвельт поволі збільшував витрати, і у 1936 році Вашингтон вперше витратив більше, ніж штати і міста. В цю зміну важко було повірити країні, яка жила за принципами федералізму і сильних штатів.

2. Холодна війна уже позаду. Після цьогорічних виборів президент Барак Обама дав зрозуміти, що контроль бюджету для нього є пріоритетним завданням.

"Я готовий і налаштований піти на більші зобов'язання, щоб стабілізувати наш дефіцит і почати його зменшувати. Я впевнений, ми зможемо це зробити", - заяви він.

Рузвельт так само почав другий термін з тверезої заяви про скорочення бюджету.

Журналіст Анна О'Хара Маккормік писала у 1937 році: президент зараз схожий на "голландського пана, який уважно перераховує свої гроші кожен місяць, і якого дійсно непокоїть те, що він змушений балансувати бюджет у той час, як Конгрес не припиняє витрачати".

3. Жахливий напад на статус-кво. У своїй першій конференцій 14 листопада Обама дав зрозуміти, що збільшення податків при ньому торкнуться багатіїв.

"Я прагну ситуації, коли багаті люди почнуть платити більше, або стільки, скільки вони мають платити", - наголосив президент США.

Рузвельт так само лютував: "про мій перший термін можна сказати, що він приборкав егоїзм і жагу до влади. Під час мого другого терміну власники цих пороків зрозуміють, кому треба підпорядковуватися".

Коли Рузвельт продовжив у такому ж дусі у 1937 році, підвищуючи податки, ринки здригнулися.

4. Наслідки першого терміну. Обама підписав закон про охорону здоров'я у 2010 році, переносячи час вступу в дію більшості з його пунктів на 2013 рік, тобто після виборів.

Тепер, коли наслідки цієї дії проявлять себе так раптово, ринки замислюються над тим, чи вони з інвесторами впораються з такими змінами.

У Рузвельта були еквівалентні програми: соціальна безпека, закон Вагнера, новий закон Федерального Резверву, закон про банківську діяльність 1935 року - всі вони пройшли до виборів.

Останній закон наділив ФРС новим інструментом - можливістю легко диктувати зміни до резервних вимог для банків.

У всіх цих випадках справжні наслідки не були відчутними, допоки не пройшли вибори.

Тільки у 1937 році американців змусили платити до фонду соціальної безпеки, що "вимило" готівку з економіки. І тільки у 1937 році лідер лейбористів Джон Льюїс почав боротися за підвищення зарплат і очолив страйки, які закликали компанії платити своїм працівникам зарплати вищі, ніж ті могли собі дозволити.

У 1936 і 1937 роках ФРС посилив резервні вимоги, подвоївши цифру. Наслідком такого закону було зменшення наявної готівки, що спричинило невизначеність і знизило ділову впевненість.

Постає очевидне питання: чому оголошені Обамою чи Рузвельтом заяви про скорочення витрат одразу після виборів не відкривають очі тим, хто виступає проти збільшення державних витрат.

Тривоги ринків

Відповідь криється у тому, що ринки, які бачать гігантські кроки вперед, а потім - один назад, не вірять у те, що крок назад буде довгим.

Експансіоністи, як правило, продовжують збільшувати витрати, як це робив Рузвельт, особливо під час Другої світової війни. Мандат важить більше, ніж балачки критиків.

Головний економіст Chase National Bank Бенджамін Андерсон у 1930 роках намагався окреслити проблему президента великого уряду, назвавши одну зі своїх книжок: "Коли уряд починає грати в Бога".

Його радники намагалися переконати його змінити назву, пояснюючи, що це може образити. Тоді Андерсон обрав більш банальну: "Економіка і суспільний добробут".

Однак фраза Андерсона досі жива: уряд, який "грає в Бога", чи як мінімум "грає у супер-владу", може пригнітити ринки і працівників у будь-якому десятилітті.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.