Битва інтернет-гігантів: виживе найсильніший

The Economist

Чотири гіганти інтернет-епохи: Google, Apple, Facebook і Amazon надзвичайні створіння.

Ніколи до того світ не бачив, щоб компанії росли так швидко та розповсюджували свої щупальця так далеко.

Apple став стовпом капіталізму, на який припадає 4,3% індексу S&P 500 і 1,1% від світового фондового ринку.

Чотириста двадцять п'ять мільйонів людей користуються віртуальним магазином iTunes, чиї полиці прогинаються від музики та іншого цифрового контенту.

У той же час Google залишається безсумнівним світовим лідером пошуку і онлайн оголошень. На його програмному забезпеченні - Android - працює три чверті смартфонів.

Amazon домінує у роздрібних інтернет-продажах і на ринку електронних книг у багатьох країнах. Менше відома його діяльність у сфері "хмарних" обчислень.

Що стосується Facebook, то якби увесь мільярд його користувачів зібрали в одну країну, це була би третя за розмірами країна у світі.

Цифрова революція, яку допомогли здійснити ці гіганти, надала значних переваг споживачам і бізнесу, і сприяла свободі слова і розповсюдженню демократії у світі.

У той же час їх одночасно і бояться, і захоплюються ними. Їх розмір і швидкість розвитку може легко придушити будь-яку конкуренцію. Саме тому до них прикута щільна увага регуляторів.

І найбільше проблем тут має Google. Європейська комісія і американська Державна торгівельна палата відслідковують всі порушення, якими компанія нечесно маніпулює для організації пошуку на користь власних послуг.

Компанії висувають і інші обвинувачення. Зокрема, використання патентів, які заганяють в кут конкурентів на ринку смартфонів.

Регулятори хочуть, щоб Google, який відхиляє обвинувачення, змінив цю тактику. Якщо переговори проваляться, пошуковий гігант може зануритися у дорогі суди по обидві сторони Атлантики.

Це може перетворитися у визначну антимонопольну боротьбу віку інтернета, схожу на епічну війну Microsoft десятиліття назад щодо прив'язки свого браузера до операційної системи Windows, яка прославилася в епоху персональних комп'ютерів.

Чому розмір має значення

Тих, хто переймається тим, що цифрові гіганти стають занадто могутніми, занепокоєні через три речі.

Перша - лідери охоплюють майже весь інтернет-ринок.

І хоча Microsoft влив багато грошей у конкурентний пошуковий сервіс Bing, Google досі займає дві третини пошуків у Америці, і небувалі 90% на європейському ринку.

Facebook також насолоджується квазі-монополією у сфері соціальних мереж.

Конкуренти побоюються, що велика четвірка буде використовувати своє домінування в основній сфері для того, щоб несправедливо отримувати перевагу і в інших сферах діяльності. Саме це звинувачення є основним, висунутим у антимонопольному позові проти Google.

По-друге, гіганти хочуть підсадити користувачів на власні "платформи" - онлайн сервіси і програми для смартфонів і планшетів.

Ці платформи іноді дуже привабливі. Apple перестав рахувати гроші, адже його дивовижно прибутковий iPhone по суті став дистанційним пультом управління віртуальним життям людей.


Однак виникає занепокоєння, що Apple і партнери створюють "замуровані майданчики". Тобто користувачам стає все важче переносити контент з однієї платформи на іншу.

По-третє, починає непокоїти звичка "інтернет-бегемотів" ковтати перспективні компанії перш, ніж вони перетворяться на загрозу.

Amazon зі своїми трьома мільярдами доларів, легко ковтає подібні компанії, зокрема Zappos - роздрібного продавця взуття, який мав амбіції створити конкуренцію Amazon.

Facebook і Google також мали крупні придбання, зокрема Instagram і AdMob, які вилилися у допитливу перевірку регуляторами.

Поки наглядачі зосереджені на окремих випадках в сфері онлайн пошуку і ринку електронних книг. Зокрема, Apple звинувачується у картельній змові з декількома видавцями.

Їх мета - швидко у судовому порядку попереджати порушення.

Деякі критики кажуть, що цього недостатньо. Лунали заклики розділити Google на дві незалежні компанії, відокремивши пошуковий бізнес від іншої діяльності.

Професор Колумбійської правничої школи і консультат Державної торгівельної палати Тім Ву взагалі вважає, що в інтересах конкуренції, великі "інформаційні монополії", такі як Apple та Google, повинні обрати між тим, чи бути їм провайдерами цифрового контенту, чи виробниками апаратного забезпечення, чи інформаційними дистриб'юторами.

Небезпека полягає в тому, що такий поділ може наробити більше шкоди, ніж добра.

Той факт, що люди прибилися до великих інтернет-гігантів, говорить про те, що вони цілком згодні поступитися деякою прозорістю заради зручності і легкості використання.

І якщо вони захочуть поміняти провайдера, це можна зробити дуже дешево. Перехід до нового пошукового механізму чи музичної бази даних займає декілька секунд.

На відміну від старих часів домінування одного великого гравця, яким певний час був Microsoft, зараз можна говорити про війну всіх проти всіх.

Смартфони, озброєні операційною системою Android від Google, прийшли нізвідки, і стали домінувати на ринку, підпираючи iPhone компанії Apple.

Планшет Kindle від Amazon іде в ногу з iPad.

У світі соціальних мереж Google+ підтискає Facebook. А Facebook і Apple, а також Microsoft зараз претендують на шмат хліба Google у сфері пошуку.

Менші компанії, такі як Twitter, також прагнуть увійти до групи гігантів і вже відхилили пропозиції перекупити їх. Facebook і сам був початковим проектом вісім років тому.

Schumpeter 2.0

Насправді світ техніки змінюється настільки швидко, що згадується фраза Джозефа Шампертера про те, що "багаторічну бурю творчого руйнування", яка охопила країни тим, як іноваційні повстанці взялися до справи.

Антимонопольні проблеми Microsoft зараз здаються не настільки важливими у порівнянні з тим фактом, що поки він боровся з регуляторами, комерційний ринок змінився не на його користь.

Велика четвірка сьогодні також має репутацію задавак, оточених численними суперниками.

Якщо вони дійсно хочуть, щоб регулятори їх боялися, вони не можуть собі дозволити, щоб їх розмір ударив їм у голову.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.