Друге дихання Індії

Мартін Фельдштейн

Індійська економіка відроджується. Після кількох років розчарування, влада повертається до політики, направленої на збільшення річного зростання до близько 9%, які Індія мала з 2004 до 2008 року.

Це буде нелегко. Країна має багато недоліків, які завадять швидкому зростанню.

Хоча в Індії є видатні університети і технікуми, початкова освіта - жахлива.

Кастова система і трудові закони заважають ефективно побудувати ринок праці. Квоти для каст впливають на прийняття до університетів та працевлаштування, це також має місце в приватних компаніях.

Популістська політика, яка виділяє мізерні кошти для сотень мільйонів сільських мешканців для спонукання їх скористатися послугами з працевлаштування, змушує їх не сподіватися на допомогу і відмовлятися від працевлаштування.

А це призводить до зростання заробітних плат і втрату конкурентоспроможності на міжнародній арені.

Бюрократичні правила насправді не такі жорстокі, як до 1991 року.

Але бізнес не розвивається через численні обмеження і жахливо повільну судову систему, яка разом зі складними субсидіями сприяє поширеній корупції на кожному рівні державного управління.

Більше того, інфраструктура Індії не відповідає сучасній економіці. Електрика шкутильгає, часто відбувається вимкнення світла. Порти не працюють, дороги погані, а трафік хаотичний.

І поки Індія не реформувала свою систему податків, регулювання і витрат, політичні зміни важко собі уявити в цій мультипартійній федералістській демократії з 1,2 мільярдами людей, розселених по величезному субконтиненту.

Нинішній уряд являє собою крихку багатопартійну коаліцію. Партія конгресу головує в парламенті, але їй не вистачає більшості в обох палатах. Внутрішня боротьба в коаліції і перспектива національних виборів у 2014 році ще більше ускладнює спробу провести законодавчу реформу.

Втім, незважаючи на все це, індійська економіка тримала рекордне зростання у 9% протягом декількох років, і навіть зараз росте приблизно на 6% щороку, пропустивши вперед тільки Китай і Індонезію, якщо враховувати лише крупні економіки.

Розгадкою індійського економічного успіху є її величезне населення, яке в переважній своїй більшості є підприємцями з технічною освітою, які створюють нові компанії і будують сучасний середній клас.

Велика кількість особистих заощаджень і великі надходження іноземного капіталу підтримують інвестиції в заводи і обладнання.

Індійські закони надають певну свободу дій і часто привертають увагу бізнесменів і сприяють швидкому економічному зростанню.

Головний інгредієнт, необхідний для досягнення швидкого і стабільного зростання - це зростаючі інвестиції. Зменшення дефіциту бюджету - за допомогою обмеження державних витрат і боротьби з культурою невиплати податків - збільшить внутрішні заощадження для інвестицій.

Переконання іноземних інвесторів у тому, що Індія - надійна країна для розміщення їх грошей - збільшить грошові потоки у довготривалій перспективі.

На щастя, нещодавня загроза зниження індійського суверенного кредитного рейтингу, яка би поставила під сумнів виплату нинішнього дефіциту - призвела до того, що уряд змінив політику.

Головною політичною зміною стало призначення нового міністра фінансів Палатніаппана Чайдамбарама, що сподобалося бізнес середовищу і фінансовим ринкам.

Чайдамбарам, що закінчував право у Гарварді, вже двічі обіймав фінансові посади. Він має за мету збільшувати зростання і приймати ринкові рішення.

Капітал сподівається, що він знає, що треба робити, і він буде змушувати своїх колег до цього.

Новою ознакою прогресу стало призначення нового комітету при кабінеті міністрів, який буде займатися приватними інвестиціями, регуляторними нормами і іншими законодавчими бар'єрами.

Вибити цю пробку дуже важливо з точки зору натяку, який отримають при цьому свої і іноземні інвестори.

Також нещодавнє рішення Індії впустити іноземних гігантських рітейлерів, зокрема Wal-Mart, відображає зміну відношення в країні. І невдовзі закони відкриють можливості для іноземного капіталу у фінансовому секторі.

З фінансової точки зору, перехід від складної системи державних непрямих податків на податки на товари внутрішнього виробництва і податок на сервіс - привнесуть ефективність і сприятимуть доходам.

Знизити пільги для дизельного пального було політично складним рішенням, але це водночас допоможе знизити дефіцит і подолає надмірне використання дизелю.

Інвестиції держави в інфраструктуру, в тому числі спільно з приватними фірмами, також напряму дозволять збільшити зростання і приверне більші потоки іноземних інвестицій.

Нарешті, чудовий план залучити кожного індуса до програми, яка використовує відбитки пальців замість банківських карток. Це сприятиме ефективнішому розподіленню коштів в бідніші села і бідні райони міст. Більше трьох сотень мільйонів людей вже було залучено.

Все це - грандіозні плани, які намагаються подолати численні потенційні економічні і політичні виклики.

Але я ставлю на те, що Індія знову відновлюється, ще кілька мільйонів людей у наступні роки перестануть бути бідними, а надзвичайно процвітаючий середній клас індусів буде тільки зростати.

Мартін Фельдштейн, професор економіки Гарвардського університету, колишній радник президента Рональда Рейгана з економічних питань, колишній голова Американського національного бюро економічних розслідувань.

Авторське право: "Реальна економіка", Project Syndicate



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Перспективы мировой экономики во второй половине 2019 — первой половине 2020 года

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.