ЛАЗ шукає дорогу у Росію та Європу

Ольга Дубенська, РЕ

Останнім часом ЗМІ подають тривожні сигнали щодо становища одного з найбільших виробників муніципального транспорту - холдингу ЛАЗ.

З 12 лютого 2013 року Львівському автобусному заводу довелося зупинити роботу на тиждень.

А минулого тижня львівська міськрада запропонувала Верховній раді повернути Львівській автобусний завод у держвласність.

Причиною конфлікту між заводом та муніципальною владою стала заборгованість міста перед холдингом, яка оцінюється у десятки мільйонів гривень.

За словами представників компанії, Львів – не єдиний боржник: заборгованість Львова становить 23 мільйони гривень, Києва - більше 60 мільйонів гривень, Севастополь і Кременчук заборгували по 4 мільйони гривень.

Сам завод запевняє, що виконав всі контрактні зобов'язання перед замовниками.

За словами Чуркіна, Львів - єдине місто, яке не йде на переговори з холдингом, і ні копійки не платить".

"Інвестиційний клімат у Львові не найкращий… ніяких зустрічей у нас з мером, ні з депутатами, ні з чиновника, які б дозволи знайти компроміси чи підтримку…Зі Львовом склалася наступна ситуація: скільки місто автобусів отримало, за стільки і не заплатило. Ми під ці автобуси залучали кредити, тепер платимо проценти. Ми виграли суд, отримали постанову суду, відкрито виконавче провадження" - розповідає глава "ЛАЗ холдингу" Ігор Чуркін.

Інші боржники підприємства, за словами топ-менеджменту, контактують з заводом, зокрема, керівництво холдингу впевнене, що з ними розрахується найбільший боржник – столиця.

"Коли ситуація зі Львовом торкається розрахунків, одразу вся піар-компанія пана Садового виливає на нас негатив, і так кожен раз", - жаліється голова правління ЛАЗу.

Попри рішення суду, компанії поки що не вдалося повернути мільйонні борги, що пов'язано із особливостями діяльності комунальних підприємств.

"Рішення суду стосувалися лише вартості автобусів, але збитки зростають, розуміння з боку Львова немає, тому ми подаємо у суд на штрафи на пені, на понесені нами збитки. Суми там також оцінюватимуться у мільйони. Львів винен близько 25 мільйонів. Тільки за рішеннями судів, які вступили в силу, на які відкрити виконавче провадження - 20 мільйонів, і такі ж суми будуть за пенями, штрафами", - зауважив голова підприємства.

У прес-службі ж Львівської міськради повідомили, що заборгованість міста перед ТзОВ "Львівські автобусні заводи" за поставлені автобуси становить 14,9 мільйона гривень.

"Причина заборгованості – відмова банків у наданні кредитних коштів. Окрім Ощадбанку, ми зверталися і до інших державних банків щодо отримання кредиту. Укрексімбанк відмовив, аргументувавши відмову тим, що банк надав великі суми за програмою підготовки до ЄВРО Харкову та Донецьку. Укргазбанк наше прохання про кредит не задовольнив. Слід наголосити, що ЛАЗ має теж великі борги перед містом. Так, борг ЛАЗу становить 6,5 мільйона гривень. Це борг по платі за землю та борги перед Львівводоканалом та Львівтеплоенерго", - відзначили у департаменті економічної політики Львівської міської ради.

Не зважаючи на фінансові труднощі холдингу, чутки про банкрутство ЛАЗу Ігор Чуркін спростував.

"У нас на проммайданчику Львівського заводу створено різні підприємства, які створювалися або під конкретний новий продукт, чи під ринок, чи програму. Кожне з цих підприємств знаходиться на різній стадії, деякі - в стадії банкрутства, однак це не стосується усієї компанії", - сказав він.

Чуркін також розповів, що для виготовлення автобусів для Львова, компанія взяла позику у Укрексімбанку під заставу майна і тепер банк може забрати заставне майно, адже Львів не заплатив за замовлення, і ЛАЗ не має можливості розраховуватися з кредиторами.

Тому нині ЛАЗ змушений шукати нові ринки та ніші, адже, окрім проблем з боржниками, у заводу немає нових замовлень ще з лютого минулого року.

На колись популярну модель ЛАЗ-695 вже немає попиту, та і постачальники комплектуючих - банкрути. Саме через відсутність замовлень ЛАЗ не може працювати на повну потужність, як у радянські часи, випускаючи 14 тисяч автобусів щороку.

ЛАЗ 695 -

перше сімейство автобусів, що виготовлялося з 1956 по 2002 роки на Львівському автобусному заводі.

Завод працює у сегменті великих і дуже великих автобусів, але, за словами представників компанії, за останній рік в Україні куплено усього 20-25 тролейбусів, в той час як завод може випускати 7-7,5 тисячі автобусів і тролейбусів.

Внутрішній ринок є надто тісним для компанії, тому холдинг намагається знайти вихід на європейський та російський ринки.

ЛАЗ недавно виграв тендер у Болгарії на поставку 8 тролейбусів, сподівається на велике замовлення у Сербії, веде переговори з Будапештом про замовлення на 500-1000 машин.

У РФ уже створено компанію "Сіті Транспорт Груп", яка буде займатися продажем автобусів. Однак, у ЛАЗі наголошують, що Росія "маніакально" захищає свій ринок і навіть рекордне зниження ціни на тендері не забезпечило перемогу на поставку автобусів у Санкт-Петербург.

У зв'язку з цим холдинг допускає відкриття виробництва в Росії, чого вимагає влада РФ.

"ЛАЗ планує розмістити виробництво 18-метрових тролейбусів і автобусів у Росії, самостійно або з партнером. Компанія планує вийти на ринок муніципальних тендерів із закупівлі міського транспорту, на якому давно затвердилися російські компанії. Муніципалітети Росії віддають перевагу автобусам ЛіАЗ, виробленим групою ГАЗ, і тролейбусам "Тролза". Пробитися на такий ринок для української компанії буде дуже складно", - наголошує старший аналітик компанії "АРТ Капітал" Олексій Андрійченко.

Також, за словами експерта, ЛАЗу доведеться організовувати не великовузлову, а маловузлову збірку, для того, щоб транспорт не вважався імпортним і міг брати участь у тендерах, що означає, що витрати на створення виробництва будуть істотно вищими.

"Якщо навіть ЛАЗу вдасться завоювати 1% російського ринку, щоб окупити проект потрібно буде 5-6 років", - прогнозує аналітик.

На українському ринку холдинг працюватиме на 3 майданчиках, а саме - виготовляти великі автобуси та тролейбуси, туристичні автобуси у Львові, автобуси середнього класу (оновлений ЛАЗ 695) у Дніпродзержинську, а у Запоріжжі створено майданчик для випуску, зокрема, машин "швидкої допомоги" на базі Renault.

У березні компанія збирається представити новий проект - "медичну клініку "на базі туристичного автобуса НеоЛАЗ, внутрішню обробку якого робитимуть у Запоріжжі. Розраховує холдинг в основному на державне замовлення.

ЛАЗ-5208NL "НеоЛАЗ" (Lemberg MAN)

На думку ж експертів єдиний вихід для українських автовиробників це пошук замовлень на зовнішніх ринках, оскільки в Україні муніципалітети хронічно не мають грошей.

"Я підтримую рішення про обов'язкову вимогу 80% локалізації при покупці міського транспорту українськими муніципалітетами. Однак муніципалітет обмежений у своїх можливостях і часто не веде багаторічного планування. Якщо уряд хоче допомогти вітчизняному виробнику, він зобов'язаний надавати допомогу муніципалітетам, а не просто вимагати від них купувати українське", - вважає Андрійченко.

Недостатня підтримка держави та зупинки заводів вже призвели до відповідних наслідків - за даними асоціації "Укравтопром", в січні-лютому 2013 року виробництво скоротилося утричі порівняно з аналогічним періодом минулого року - до 3 751 одиниць.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.