Васадзе посварив Україну із світом?

Сергій Чигир, для РЕ

Рішення Кабінету міністрів захистити власну промисловість шляхом перегляду митних ставок може дорого обійтися вітчизняній економіці.

США, ЄС та ще два десятки країн висловили своє невдоволення протекціоністською політикою України і готові подавати скаргу до Світової організації торгівлі.

Туреччина та Росія, в свою чергу, оголосили про намір застосувати проти Україні торгові санкції у відповідь.

Основним каменем спотикання стало рішення уряду запровадити спеціальне мито на імпорт автомобілів у розмірі 6,46-12,95%.

Україна наполягає, що не порушує умов СОТ, оскільки має право на спеціальні заходи щодо захисту національного виробника. Країни-позивачі, натомість, вказують на правила СОТ, згідно з якими збирання імпортних авто не є національним виробництвом.

Україна розплатиться експортом

Офіційний Київ, здавалося, мав всі шанси виграти процес, оскільки визначення "виробник" в СОТ доволі туманні, і десятки країн щорічно оскаржують цей термін, позиваючись один до одного.

Тим не менш, українська делегація одразу стала шукати компроміс з позивачами. Спочатку в уряді запропонували низькі ставки на імпорт запчастин.

Однак з цим не погодився ЄС, який справедливо вважає, що це більш вигідно Україні, яка так наростить збирання імпортних авто, і буде менше купувати готових машин.

Пропозиція ж трохи зменшити ставки спеціального мита не отримали схвалення у позивачів.

Урядова делегація запропонувала країнам-позивачам виробити спільний механізм компенсації втрат. Хоча поки що незрозуміло, чи буде це грошове відшкодування, чи у вигляді пільгових митних ставок на певні товари.

Поки Україна торгується, країни експортери готуються вживати санкції. Як написав у своїй статті для "Дзеркала Тижня" заступник голови Адміністрації президента Андрій Гончарук, такі країни, як Японія, Республіка Корея, ЄС, США, Туреччина підтвердили, що обов’язково скористаються правом на запровадження компенсаційних заходів.

Вони стосуватимуться таких галузей українського експорту, як сільське господарство, продовольчі товари та галузі, що користуються підтримкою держави.

Які саме будуть суми компенсаційних заходів, точно не відомо.

Поки що ж конкретні грошові претензії до України висунули лише Туреччина - вимога компенсувати 6,2 мільйона доларів збитків, та Росія - 36,2 мільйона доларів.

Торік північний сусід завіз до України авто на 327,6 мільйонів доларів. Суму збитків росіяни обрахували, як співвідношення мита до обсягу експорту.

Якщо подібні претензії висунуть і інші провідні експортери - Республіка Корея продала в Україні в 2012 році авто на 310,9 мільйона доларів, США - на 160,8 мільйона доларів, Китай - 99,8 мільйона доларів, Таїланд - 38,8 мільйона доларів, Індія - 15,9 мільйона доларів, то сума компенсаційних санкцій може перевищити 100 мільйонів доларів.

Щоправда, для цього позивачам потрібно виконати всю потрібну процедуру оскарження і дочекатися рішення СОТ, а це може тривати роками.

Але якщо Україна погодиться на компенсації, то позивачі одразу отримають митні преференції в імпорті певних товарних груп.

Росія не дасть спуску Україні

Росія та Туреччина не дарма стали локомотивами натиску на Україну. Дві держави активно розвивають збирання іномарок на своїй території, ставши плацдармом для експорту.

Розлючення Росії з приводу автомобільних мит України теж можна зрозуміти. Нові ставки, які Кабінет міністрів запровадив 13 квітня 2013 року, стосуються імпорту автомобілів з двома видами типами двигуна: бензиновий об’ємом 1-1,5 літрів, додаткове мито на які складає 6,46% та бензиновий об’ємом 1,5-2,2 л з додатковим митом у 12,95%.

Майже всі автомобілі, що продавав "АвтоВАЗ", а це левова частина російського імпорту машин - становили автомобілі з обсягом двигуна понад 1,5 літри.

Якщо імпортні "малолітражки" подорожчали на 5%, то автомобілі з двигуном понад 1,5 літри зросли в ціні, в середньому, на 10%. Тим самим, російські авто втратили свою конкурентну перевагу.

Не так давно "АвтоВАЗ" займав половину вітчизняного ринку. За підсумками червня 2013 року він встиг навіть "випасти" з ТОП-10 проданих іномарок, утримуючи лише 4 відсотки ринку.

Росія, між іншим, має власні проблеми, пов’язані зі вступом до СОТ. Іноземні компанії, що розмістили на території країни виробництво автомобілів, стали вимагати в уряду компенсації за зменшення імпортних тарифів на готові машини, які, тим самим, роблять невигідним збирання машин у РФ.

Євросоюз поскаржився в СОТ на Росію, вимагаючи скасувати утилізаційний сбір на імпортне авто.

Перед країною постала загроза втрати ринків збуту, тож не дивно, що вона проявляє таку позовну активність.

Москва повідомила СОТ про намір запровадити імпортні ставки на український шоколад - 0,1 євро за кілограм, скло - 15% від митної вартості та на вугілля - 54% від митної вартості.

Найбільше від санкцій постраждають вітчизняні шахти, новими митами на вугілля вони мають компенсувати 19,5 мільйонів доларів "збитків" росіян.

Торгова війна з Росією негативно вплине на експорт до Білорусі та Казахстану, які є членами Митного союзу, відповідно, муситимуть підняти ставки до такого ж рівня, як і Росія.

Москва мститься за автомобілі не тільки тарифними методами. Не дарма раптово "прокинувся" голова санітарної служби Росії Геннадій Оніщенко, який висловив невдоволення якістю кондитерської продукції компанії "Рошен".

Виробники хочуть "тепличних умов"

Ініціаторами запровадження спеціальних мит були національні виробники, об’єднані в асоціацію "Укравтопром". Серед них "Єврокар", "Богдан", "АвтоЗАЗ" та "Кременчуцький автомобільний завод".

Назвати ці підприємства "національними виробникам" можна лише з великою натяжкою, оскільки вони займаються, здебільшого, збиранням імпортних автомобілів з тим чи іншим ступенем локалізації.

Високі ставки на імпорт автомобілів (25%) надавали тепличні умови для місцевих виробників. Ціни на "українські" аналоги імпортних брендів були значно вищі, ніж в Європі, тоді як якість збирання значно нижча.

Та після вступу до СОТ у 2008 році імпортні ставки були скорочені з 25 до 10%, що відразу негативно вплинуло на виробництво.

Якщо в 2007 році завод "ЗАЗ" (частка у виробництві – понад 70%) виробляв 276,8 тисяч машин, то вже у 2009 році - в 6 разів менше - 46,16 тисячі.

Все ж, основною причиною такого падіння було не СОТ, а економічна криза. Запроваджена тоді Кабміном додаткова ставка в розмірі 13% терміном на 6 місяців ще більше погіршила ситуацію на автомобільному ринку.

Люди не мали ані коштів купувати іноземні авто, ані бажання - вітчизняні.

Після того, як дія спецставок минула, виробники продовжували активно лобіювати введення нового спеціального мита.

Головну роль тут зіграв Таріел Васадзе, президент корпорації "Укравто", до якого входить "ЗАЗ". Колись він був депутатом від Партії Регіонів, після Помаранчевої революції перебіг до БЮТ, а от після президентських виборів 2010 року знову повернувся до "регіоналів".

Влада не лише не відмахнулася від "зрадника", але й активно допомагала його підприємству, створюючи для нього нові тепличні умови.

Запорізький завод відвідав президент України Віктор Янукович, який уважно вислухав нарікання Васадзе про навалу імпорту. За словами президента "Украв то", частка автомобілів вітчизняного випуску скоротилася з 29% у 2011 році до 10% у 2012 році.

Після запровадження нових спеціальних мит Таріел Васадзе не заспокоївся, розпочавши агітувати за введення утилізаційного збору на іномарки. Ця санкція мала стати відповіддю на аналогічні дії Росії проти імпорту українських машин.

Влада і тут пішла на поступки, попри протести країн-експортерів авто. Верховна Рада ухвалила закон про запровадження утилізаційного збору для всіх виробників та продавців, які не мають власних підприємств для утилізації.

Хоча такі можливості є лише в українських виробників. Депутати планують тільки в перший рік отримати 2,2 мільярди гривень збору, який має піти на будівництво утилізаційних центрів.

Підприємству Васадзе цей екозбір надає відчутні конкурентні переваги, адже його корпорація не лише виробляє, але й імпортує автомобілі 20 світових брендів. Завезені "Укравто" машини не будуть платити збір, відповідно, будуть дешевші.

Базова ставка збору для легкових автомобілів становитиме 5,5 тисяч гривень, а для вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки - 38 тисяч гривень.

Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від віку машини та об’єму двигуна. Так, нові авто обійдуться в додаткові 4,73-30,2 тисячі гривень. Максимальна ставка дорівнюватиме 60 тисячам гривень.

За підрахунками експертів, легкові автомобілі після запровадження екозбору подорожчають на 4-7 тисяч гривень, а машини представницького класу з великим об’ємом двигуна обійдуться на 30 тисяч гривень дорожче.

Отже, імпортний легковий автомобіль вартістю 15 тисяч доларів з об’ємом двигуна 1,5 літри, перетнувши український кордон, коштуватиме 19,4 тисячі доларів - 10% попереднє мито, 12,95% спецмито, 5 тисяч гривень - екозбір, і це без "накрутки" ділера та податку за першу реєстрацію авто.

За 3 місяці дії спецмита виробники так і не змогли наростити виробництва, але стрімко збільшили свою частку на ринку, скориставшись тим, що імпортери вже розпродали авто, завезенні по старим цінам.

Продажі ж авто на ринку продовжили падати. В червні ринок просів на 20%. За 6 місяців 2013 року продано понад 97 тисяч автомобілів, що на 5% менше, ніж за аналогічний період минулого року.

Навряд чи збільшення мита призведе до відкриття в Україні заводів по збиранню іномарок, як про це говорять в "Укравтопромі".

По-перше, умови відкриття виробництва в Україні не надто дружні до інвесторів.

По-друге, український ринок до цього замалий. Якщо в Росії торік продано 2,76 мільйона авто, то в Україні лише 200 тисяч - вдесятеро менше.

По-третє, виробники не дуже зацікавлені запускати виробництво у країнах з відкритими кордонами.

Спеціальне мито діє лише на 3 роки. За такий короткий термін імпортер не компенсує витрати на організацію виробництва.

Аутсайдер СОТ

Україна ще раз підтвердила, що не вміє відстоювати свої інтереси на світовому ринку.

За 5 років членства в СОТ країна так не сформувала систему лобіювання інтересів країни в цій організації, не підготувала юристів з міжнародного права, які б розумілися на правилах СОТ і вміли вигравали справи.

Офіційний Київ не розраховує на вдале суперництво з американськими, європейськими та російськими юридичними компаніями, які представляють інтереси своїх країн, тому готовий йти на компроміс у вигляді компенсацій країнам-позивачам.

Тим самим, за підвищені ставки на імпортні автомобілі заплатить не лише український покупець, але й інші галузі економіки.



Коментарі

Додати коментар


...

Давно пора укр чи. нов и биз. неков пресовать!!!!

Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.