Чому рейтингові агентства масово знизили "українські" рейтинги

Павло Кухта, для РЕ

20 вересня рейтингова агенція Moody's Investors Service - одна з найбільших та найвпливовіших агенцій такого роду у світі - знизила кредитний рейтинг України (з В3 до Саа1) та попередила про можливість подальшого його зниження у майбутньому.

25 вересня зниження рейтингу до значення, аналогічного рейтингу країни, зазнали 11 українських банків, через необхідність приведення їх оцінки у відповідність до кредитоспроможності країни в цілому.

Moody's зазначила три причини зниження рейтингу.

Поганий стан платіжного балансу

Золотовалютні резерви України вже знаходяться на критично низькому рівні. Агенція зазначила, що за рік, з серпня 2012 по серпень 2013, країна втратила близько 30% резервів.

Наразі, останні покривають лише 2,3 місяці імпорту. Крім того, покриття зовнішніх зобов'язань, які доведеться повертати протягом року, є дуже низьким, зараз вони становлять приблизно 300% від резервів НБУ.

Традиційне осіннє підвищення попиту на зарубіжну валюту також погіршуватиме ситуацію, за оцінкою Moody's. Український металургійний експорт продовжуватиме потерпати від зниження попиту на зовнішніх ринках, у той час як імпорт російського газу восени, традиційно, зростатиме.

До того ж агенція очікує підвищення девальваційних очікувань з боку населення та, відповідно, підвищення попиту на валюту.

Нарешті, до кінця 2013 року необхідно буде повернути великі обсяги номінованого в іноземній валюті зовнішнього державного боргу - 10,8 мільярда доларів.

Оскільки агенція вважає, що доступ до зарубіжних кредитних ринків для українського уряду залишатиметься обмеженим, значна частина цього боргу ляже тягарем на резерви НБУ.

Підвищені ризики негативного результату переговорів з МВФ

Другим аргументом на користь зниження рейтингу агенція вважає підвищені ризики негативних результатів переговорів з МВФ.

Український уряд за допомогою нещодавно прийнятого закону дав собі можливість погашати заборгованість по ПДВ за допомогою векселів - фактично, кредитуватися за рахунок експортерів.

Це, на думку експертів Moody's, навряд чи сподобається МВФ. Дискусія ж навколо введення податку на купівлю неготівкової іноземної валюти, яка продовжується в Україні, взагалі протирічить принципам попередньої програми МВФ, нехтування якими з боку Фонду дуже малоймовірне.

Ці питання погіршують і без того досить кволий прогрес у переговорах України з Фондом, який продовжує вимагати підвищення тарифів на газ, більш гнучкої курсової політики та більш збалансованого та реалістичного державного бюджету.

Прийняти ці вимоги для президента Януковича та правлячої партії буде, з огляду на наближення виборів 2015 року, дедалі важче.

Погіршення відносин з Росією

Підвищені політичні та економічні ризики, пов'язані з погіршенням відносин з Росією у зв'язку з очікуваним підписанням Договору про асоціацію з ЄС, є третьою причиною для занепокоєння Moody's.

Агентство вважає, що у середньостроковій перспективі підписання Договору про асоціацію матиме позитивний ефект для кредитного рейтингу України, через покращення інституційного середовища в країні та створення стимулів для політичних та економічних реформ.

Проте у короткостроковій перспективі, агресивна реакція Росії здатна переважити цей позитивний ефект.

Гарним прикладом цього стала нещодавня "митна війна", в рамках якої російська сторона неочікувано зупинила на своєму митному кордоні українські товари та протримала їх там кілька діб.

Зважаючи на 25% частку Росії в українському експорті, Moody's вважає, що подібні демарші здатні негативно вплинути на українську економіку. Крім того, існують ризики поширення протистояння і на інші сфери, такі як газопостачання, політичні відносини тощо.

Наслідки зниження рейтингу

Фінансові ринки відразу відреагували на зниження рейтингу. Кредитні дефолтні свопи - фінансові інструменти, які використовуються для страхування від дефолту - на українські державні єврооблігації підскочили більш ніж на 15%, що говорить про підвищення оцінки ризику дефолту України з боку ринкових гравців.

Джерело: FT Beyond Brics

Втім, вплив зниження рейтингу на умови кредитування України на зовнішніх ринках навряд чи буде кардинальним, хоча вартість боргу, ймовірно, залишиться дещо підвищеною.

Як і інші відносно невеликі економіки, що розвиваються, Україна сильно залежить від світових фінансових процесів, в першу чергу - від політики Центральних банків розвинених країн.

З тієї ж таки динаміки кредитних дефолтних свопів чітко видно, що умови кредитування для нашої країни здебільшого є похідною від монетарної політики ФРС США.

Натяки керівника цієї організації Бена Бернанке на поступове скорочення екстраординарних заходів монетарної політики - "кількісного пом'якшення" - привели до зростання вартості страхування від дефолту України більш ніж на 60% лише за один місяць.

Таким чином, зниження кредитного рейтингу є скоріш непрямим фактором, що здатен підсилити вже існуючі негативні або позитивні тенденції, викликані політикою світових Центральних банків, проте навряд чи здатен сам по собі змінити ці тенденції.

До того ж, варто відзначити дещо формальний підхід Moody's до рейтингування України.

Значна ж частина короткострокового боргу - за оцінками, зробленими на основі структури прямих іноземних інвестицій - приблизно половина короткострокового боргу нефінансового приватного сектору - є, в реальності, боргом українських компаній власним офшорним фірмам.

Ці борги не потребують реального залучення грошей для рефінансування, що суттєво знижує ризики, пов'язані з короткостроковим зовнішнім боргом країни.

Політика уряду, яку можна описати словами "день простояти та ніч протриматися", також навряд чи зміниться після зниження рейтингу. Наразі влада має на меті виграш у 2015 році.

Нездатна переконати виборців у необхідності та корисності заходів, яких вимагає МВФ, вона не зможе піти на домовленість з Фондом.

У свої чергу, без такої домовленості - або, принаймні, без використання елементів економічної політики, яку пропонує МВФ - наприклад, гнучкого курсу гривні - подолати проблеми, що призвели до зниження кредитного рейтингу, майже неможливо.

До 2015 року Україна навряд чи може очікувати на суттєве покращення свого статусу ризикового боржника.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.