ПДВ: знову відшкодування для обраних

Микола Нордвік, для РЕ

Податок на додану вартість в Україні є одним з найбільш складним у адмініструванні, що у свою чергу, призводить до великої корупційної складової в роботі податкових та митних органів.

За останні роки було декілька спроб ліквідувати цей податок, а замість нього запровадити податок з обігу.

Разом з цим, ПДВ й досі існує і продовжує "годувати" чиновників, а його скасування навряд чи можливе найближчим часом чи хоча б у середньостроковій перспективі.

"Ахіллесовою п’ятою" цього податку, як вважає Міжнародний Валютний Фонд після майже двадцяти років досліджень, є існуюча система його відшкодування.

Податок на експорт

Податок на додану вартість (ПДВ) входить до складу податкових систем більш ніж 130 країн світу. Більш того, враховуючи його значну питому вагу у державних доходах, він є одним з ключових елементів цих систем.

Недосконале адміністрування ПДВ вже тривалий час є джерелом напруги між бізнесом та відповідними державними органами, що виконують фіскальні функції.

Протистояння на цьому тлі, що відбувалось у багатьох країнах, призвело до еволюційних змін, і сьогодні спостерігається значне покращення дії податкових механізмів, у тому числі і ПДВ.

Нагадаємо, що так званий принцип "країни призначення", за якими здійснюється адміністрування ПДВ в сучасних економіках, дозволяє "очистити" експортовані товари від національних податків і стягувати цей непрямий податок лише у країні споживання товарів та послуг.

Таким чином, національне оподатковування не впливає на конкурентоспроможність національного виробництва і дає змогу розвиватися економіці держави.

Як свідчать результати досліджень МВФ, підприємці Австрії, Данії Фінляндії та Греції не відчувають жодних проблем з відшкодуванням ПДВ, однак в інших державах ЄС деякі питання, що викликають складності, все ж таки зустрічаються.

Явно обтяжливими ці проблеми є в Італії, Португалії та Іспанії. Є скарги на тривалі строки повернення ПДВ у Франції, Бельгії, Швеції та Нідерландах.

Разом з цим, жодна з країн не названа в якості зразкової моделі з адміністрування ПДВ. Поясненням чого є широкий та різноманітний спектр податкових механізмів, що складається із заходів спрощення декларування - у тому числі електронного, різних термінів надання декларацій.

Також слід звернути увагу на високу ефективність розслідування шахрайських схем в адмініструванні цього податку.

Затримання відшкодування ПДВ несе в собі загрози на макро- та мікро- економічних рівнях.

У першу чергу страждатиме підприємство-експортер, яке позбавляється можливості швидко повернути свої обігові кошти та використовувати їх у подальшій діяльності.

При цьому не слід забувати, що ці підприємства можливо брали кредити, за які вже прийшов час розрахуватися.

Затримуючи повернення ПДВ, податкові органи фактично запроваджують додатковий податок на експорт, тим самим зменшують рентабельність виробництва та зменшують конкурентоспроможність підприємств-експортерів.

Невеликі і великі проблеми малого бізнесу з відшкодуванням ПДВ, якщо їх не вирішувати, поступово перетворяться в проблему державного рівня і можуть становити загрозу національній безпеці в економічній сфері.

Практично, це вже сталося в Україні.

Один за всіх

Не зважаючи на широковідому проблематику адміністрування ПДВ, щоразу вдається знайти нові гострі питання, що стосуються значного кола підприємців України та економічної політики в цілому.

Не є новиною, що найбільші суми відшкодування цього податку припадають на східні регіони та Київ.

Поясненням цього є концентрація у згаданому регіоні експортно-орієнтованого бізнесу, який здійснює свої операції у значних обсягах та столичний статус - у випадку з Києвом, що забезпечує близькі стосунки із владою.

Однак, якщо відійти від абсолютних показників та здійснити оцінку відносних значень, ми знайдемо чимало запитань для влади, що "кожного дня день бореться за покращення".

Так, якщо оцінити дані про відшкодування ПДВ та обсяги експортних операцій в розрізі областей, ми побачимо значну різницю між групою з чотирьох регіонів та рештою областей України.

Слід зазначити, що такої розбіжності не повинно би бути. Тут не мало б бути різниці, що підприємствам Донецької області на 1 липня поточного троку відшкодували майже 9 мільярдів гривень, а фірмам Хмельницької області - 145 мільйонів гривень, оскільки податкові норми діють для всіх регіонів однаково.

Однак, в реальності, закони діють не для всіх однаково.

Середнє значення співвідношення відшкодованого ПДВ до обсягу експортних операцій в розрізі областей України становить 8,8 відсотка.

При цьому найменший рівень цього співвідношення спостерігається у Тернопільській області (3,3 %), м. Севастополі (3,4%), Закарпатська (3,9%), Чернівецька - майже 4 відсотка. Близький до середнього значення у Луганській області (6,8%), Вінницькій (7,1%), Херсонська (7,6%), Дніпропетровська (9,1%), Львівська (9,7%).

Але суттєво від середнього значення відрізняється Запорізька - 16,6 % та Донецька - 20,9 %.

Коливання в межах середнього значення з невеликим відхиленням в принципі можливо. Пояснюється це перевірками з боку податківців та митників щодо підтвердження фактів експорту.

Але коли між найбільшим та найменшим значенням різниця становить 17,7 відсоткових пункти, то це вже схоже на економічні утиски.

Виходить, що справжній експорт в Україні здійснюють лише у Донецькій області?

Більш того, виникає питання щодо формування планів з відшкодування ПДВ та їхнє фактичне виконання в розрізі областей.

При формуванні проекту державного бюджету на 2013 рік Верховна Рада затвердила загальний обсяг з відшкодування ПДВ в розмірі 59,5 мільярда гривень.

При цьому до вказаної суми було включено прогнозні показники по кожній з областей України на підставі запланованих контрактів на експорт продукції.

Далі ще цікавіше. План з відшкодування ПДВ у червні та липні в Україні було виконано майже на сто відсотків.

Виходить, що при формуванні річного плану показники з різних областей було враховано, а коли прийшов час відшкодовувати ПДВ, то для одних загорілося зелене світло, а для інших, навпаки, - червоне.

При цьому, скоріш за все, стовідсотковий план з відшкодування ПДВ в межах всієї України було виконано за рахунок "перерозподілу" від одних до інших.

Така політика влади зменшує конкурентоспроможність підприємств окремих регіонів нашої країни, запроваджуючи податок на експорт.

Влада намагається якось замаскувати ситуацію - запроваджує нові форми та механізми адміністрування. Наприклад, остання спроба - це ввести у дію нові цінні папери з цільовим призначенням.

Але відшкодування ПДВ за допомогою казначейських векселів на сьогодні не вирішить проблему. Ми вже маємо досвід відшкодування ПДВ за рахунок випуску ОВДП, але це не зняло гостроту питання, а, навпаки, - відбулося зростання державного боргу.

Зараз влада зрозуміла, що замість державного боргу питання ПДВ можна перевести у площину бюджетної заборгованості, і тому нам слід очікувати на запровадження казначейських векселів. Фактично відбудеться лише заміна форми, але проблема відшкодування вирішена не буде по суті.

Напевно, МВФ, говорячи про "Ахіллесову п’яту" податку на додану вартість, мав на увазі саме українську систему податкового адміністрування, яка сьогодні вже шкутильгає на обидві ноги.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.