Для чого Україні Adria LNG

Юрій Корольчук, для РЕ

Україну і ЄС вже менше турбує проблема реверсу газу через Словаччину.

На перший план виходить новий маршрут постачання природного газу в Україну з Європи - з Хорватії через територію Угорщини до українських газових сховищ. Природний газ постачатиметься через LNG-термінал, який Хорватія планує збудувати на півострові Крк.

Легенда змінюється

Щоправда, наразі ініціатор нового маршруту отримання газу міністр енергетики Едуард Ставицький не знає якою буде ціна на зріджений газ, який буде поставлятися із Хорватії, і якою буде вартість транзиту цього газу до кордону із Україною.

Також у повітрі повисло питання, яка ж доля чекає на власний LNG-термінал, який Україна все ще планує будувати. Чи вже ні? Не менш цікавим питанням залишається роль компанії RWE у допомозі Україні з хорватським терміналом.

Напередодні у Брюсселі Україна підписала тристоронню декларацію із Хорватією та Угорщиною про створення і реалізацію так званого проекту "Адріатичного газового коридору".

Ключовим об’єктом газопостачання для майбутнього "коридору"-трубопроводу має стати LNG-термінал, який Хорватія планує збудувати на острові Крк в Адріатичному морі.

Політичні мотиви участі Україна у новоствореному об’єднанні озвучив єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Оттінгера. Такий крок, на його думку, матиме важливе значення для успіху Вільнюського саміту.

"Україна та ЄС погодили останні приготування меморандуму про взаєморозуміння. Хорватія, Угорщина і Україна розвивають разом з Єврокомісією газову інфраструктуру на високотехнологічному рівні. Йдеться про ГТС і газовий інтерконнектор", - додав Оттінгер.

Едуард Ставицький заявив, що деталі нового маршруту вже погоджені.

"Ми узгодили всі питання щодо нового маршруту. Я б його назвав Адріатичного-угорським коридором з постачань природного газу від LNG-терміналу на півострові Крк в Хорватії через газотранспортні системи Угорщини до наших газових сховищ", заявив він.

Гюнтер Оттінгер вважає, що новий маршрут буде фактично виконувати роль іще одного реверсного коридору.

"Нова трубопровідна система призначена для взаємозв’язку і реверсних поставок, вона працюватиме в наших спільних інтересах для інтеграції України в європейський внутрішній ринок", конкретизував єврокомісар.

І схоже, що європейців не дуже й дивує різкий розворот України, яка іще декілька місяців тому була готова брати участь у будівництві Трансанатолійського газопроводу, а сьогодні всі сили кидає на хорватський LNG-термінал.

Все майже як у тому анекдоті про контррозвідника, у якого "змінюється легенда" - із гуляки-мільйонера на сліпого-жебрака. Схоже, міністр Ставицький також вирішив змінити LNG-легенду України.

Не встигла ще делегація України повернутися до Києва як вже стало відомо, що на початку листопада Україна і ЄС підпишуть обіцяний меморандум про створення "Адріатичного газового коридору" та формалізують початок робіт.

Щоправда, із роботами Україні не доведеться поспішати. Підпис Ставицького на меморандумі – і на цьому історія "Адріатичного газового коридору" для України поки що і завершиться.

По-перше, "Адріатичному газовому коридору" буде неймовірно важко конкурувати із "Трансадріатичним газопроводом" та "Набукко-вест", які претендують на постачання азербайджанського газу до Європи.

Власники "Трансанатолійського газопроводу" - Азербайджан і Туреччина – не відкидають жодного шляху постачання газу в ЄС. Але "Адріатичного газового коридору" у їх планах поки що не було.

Тим паче, не було у планах і проекту Adria LNG, який і має стати базою для "Адріатичного газового коридору".

По-друге, історія побудови хорватського терміналу для зрідженого газу Adria LNG настільки складна і вимучена, що марно покладатися на несподіване вирішення усіх проблем.

Німецький слід в Adria LNG

Adria LNG має ще довшу історію, ніж український термінал. Вперше про наміри Хорватії здобути енергетичну незалежність шляхом побудови LNG-терміналу заговорили у 1995-1996 роках.

Але реальні дії розпочалися у 2007 році, коли і був створений консорціум. Найбільшими співзасновниками стали три великі європейські концерни - німецькі EON і RWE, австрійська OMV та французька Total.

Але вже через два роки у 2009 році RWE покидає хорватський проект після перегляду своєї частини бізнесу, який відповідає за LNG. Таке рішення стало "наслідком нинішнього аудиту компанією RWE свого глобального бізнесу ринку зрідженого газу".

Тому зараз учасниками консорціуму Adria LNG залишаються EON (39,17%), OMV (32,47%), Total (27,36%) і Geoplin (1%).

Під час ще свого перебування у лавах Adria LNG, RWE робить цікаву покупку на ринку LNG. У 2008 році німецький концерн придбав 50% компанії Excelerate Energy LLC (США), яка володіє парком спеціально розроблених танкерів LNG. Проте, вже через рік після покупки RWE продав і цей напрям бізнесу.

Для українців назва компанії Excelerate Energy є вже знайомою. Саме із нею Україна уклала договір про оренду плавучої платформи для розрідження газу.

За інформацією "Реальної економіки" саме RWE виступила ініціатором і лобістом налагодження співпраці України із компанією Excelerate Energy. Також RWE підштовхнула Україну до проекту Adria LNG, яка і сформувала з Хорватією та Угорщиною "Адріатичний газовий коридор".

Для власників проекту Adria LNG - Німеччини, Франції, Австрії та Хорватії необхідно шукати потенційних інвесторів для терміналу або покупців зрідженого газу, який постачатиметься через острів Крк.

А про участь України у проекті хорватського терміналу на острові Крк в Хорватії заговорили ще з кінця 2012 року, коли якраз налагодилася співпраця України із RWE.

Заступник голови правління "Нафтогазу України" Вадим Чупрун в червні 2013 року заявляв, що Україна може взяти участь у будівництві терміналу скрапленого газу в Хорватії.

"Зараз обговорюється питання про будівництво терміналу. Там обговорюється три сторони: Хорватія, Україна, Угорщина. До нас з пропозицією вийшли хорвати. Інтерес дуже серйозний, вони пропонують будівництво терміналу", заявляв тоді чиновник.

При цьому Чупрун зазначав, що рішення України з цього питання залежить від переваг для країни.

"Якщо це питання буде коштувати стільки, щоб держава отримала додаткові поставки газу, і якщо це забезпечить нам безпеку, і якщо буде коштувати дешевше, ніж інші варіанти, - тому що варіантів багато, - тоді ми підемо цим шляхом. Зараз все підраховується, там зараз математика, поки політику ми не допускаємо", обережно прогнозував хід переговорів Чупрун.

Власне, якщо подивитися на "математику" проекту, то виходить, що Україні слід знайти кошти для інвестицій у термінал.

А їх у нас немає навіть для свого LNG-терміналу. Другий момент - зріджений газ потрібно буде доставити від Хорватії до України, а це іще додаткових 30-50 доларів.

Якщо нині на світових ринках можна знайти невеликі обсяги зрідженого газу по ціні 400-450 доларів за 1000 куб. м, то це вже чудово.

Тому із доставкою, регазифікацію, транзитом ціна нинішнього газу в Україні може наблизитися і до 550-600 доларів. Адже чим ближче до зими, тим вищою є ціна. Японія, Корея і Китай вже зараз купують зріджений газ по ціні 600 доларів і готуються взимку платити усі 700 доларів.

Каськіва чекає LNG-КиРдиК

Чергова зміна енергетичного вектору Міненерго за останній період не дивує. І поява хорватського LNG-терміналу у списку пріоритетної співпраці із ЄС також не викликає емоцій.

Особливо після того як раніше озвучувалася ідея участі України в будівництві LNG-терміналу в Туреччині, який потім можна було б використовувати для постачань зрідженого газу в Україну.

При цьому керівник таких ініціатив міністр енергетики Едуард Ставицький, схоже, забуває, що Україна все ще збирається будувати власний термінал під Одесою.

Адже іще декілька таких поїздок у Хорватію і домовленостей з ЄС про нові газові коридори - і керівнику Держагентства Владиславу Каськіву не буде чим займатися, а LNG-терміналу настане справжній КиРдиК.

І президент Віктор Янукович нещодавно впевнено обіцяв, що перша черга терміналу з регазифікації зрідженого природного газу буде запущена в середині 2014 року.

"Спільно з американськими партнерами в середині наступного року буде запущена перша фаза проекту LNG-терміналу, що дозволить Україні брати до 5 мільярдів кубометрів газу", заявляв президент.

Власне, американська компанія Excelerate Energy вже давно підтвердила можливість розміщення плавучого LNG-терміналу в морському порту "Південний".

Банальна логіка підказує, що Янукович може навіть і не підозрювати про те, що Україна шаленими темпами реалізовує вже третій по ліку термінал для приймання зрідженого газу.

Український - в Одесі, хорватський - на туристичному острові Крк, турецький - наразі без визначеного місця.

При цьому грошей не вистає навіть на свій термінал, що змусило Україну запросити вже навіть Японію до проекту будівництва LNG-терміналу.

Хоча замість того, щоб розпилювати зусилля на "хорватські" і "турецькі" термінали Ставицькому варто було би зосередити свою увагу на поки що непомітній проблемі для України - конкуренції з проектами LNG-терміналів у Центрально-Східній Європі.

Зокрема, прямими конкурентами для України є термінали в Польщі та Литві.

Польща планує запустити свій LNG-термінал в 2015 році. Хоча раніше повідомлялося, що термінал зрідженого газу в місті Свиноуйсці на півночі Польщі має бути завершено в червні 2014 року.

І вже зараз Польща активно зондує ґрунт у питанні майбутніх поставок зрідженого газу в Україну із свого терміналу в Свиноуйсці. Зробити це за допомогою реверсного транспортування газу можна буде доволі легко.

Литва також посилено займається організацією ще одного LNG-терміналу на Балтійському морі з можливістю поставок газу в Центральноєвропейський регіон. Литва просунулася значно далі, ніж Україна. Проект будівництва включає в себе створення плаваючої платформи і судна з регазифікації.

Вже здійснено близько 70% робіт з обладнання спеціального базового танкера, через який буде проходити прокачування газу. Він будується в Південній Кореї на верфі компанії Hyundai Heavy Industries. Згідно з планом, танкер прийде до Клайпеди у вересні 2014 року. А сам термінал буде зданий в грудні 2014 року.

Зрештою, ходіння за три моря у Хорватію і Туреччину українських чиновників у пошуках дешевого газу, який може виявитися у півтора раз дорожчим, і "халявний" підхід до реалізації власного LNG-проекту вилився у передбачуваний результат.

Кабмін поки що залишає без розгляду реалізацію національного проекту LNG-Україна щодо створення інфраструктури постачання зрідженого газу в Україну. А проект розпорядження "Деякі питання реалізації національного проекту "LNG-Україна" вже давно лежить на доопрацюванні.

Отож, хоча "лижні" пригоди Каськіва не поставили хрест на українському LNG-терміналі, але нині цю справу цілком може завершити міністр Ставицький разом із хорватським туристичним островом Крк.

Юрій Корольчук, Інститут енергетичних стратегій



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.