Нацбанк - головний рятувальник бюджету

Андрій Мельник, для РЕ

Аналіз фінансово-економічної політики України, яку ми спостерігаємо протягом 2013 року, свідчить про неготовність влади брати на себе відповідальність за власні прорахунки та своєчасно їх виправляти.

Яскравим прикладом такого твердження є ситуація з виконанням державного бюджету у поточному році.

Влада, не бажаючи йти на секвестр бюджету, намагається приховати неефективні кроки та постійно заспокоює суспільство, мовляв: "все під контролем", але очікуваного зростання економіки у другому та третьому кварталі не спостерігається і навряд чи спостерігатиметься до кінця року.

З кожним місяцем стає все помітніше хибність розрахунків влади щодо використання механізмів авансових платежів з податків, а завищені параметри державного бюджету вже, як кажуть, "в жодні ворота не лізуть".

Спекотний жовтень-2013

За повідомленням Держказначейства доходи загального фонду державного бюджету України за січень-жовтень 2013 склали 241,4 мільярда гривень. При цьому слід зазначити, що планові показники за вказаний період ні податківцям, ні митникам виконати не вдалось.

Так, якщо план за десять місяців поточного року по загальному фонду передбачав збори доходів в обсязі 256,6 мільярда гривень, то загальне недовиконання склало 15,2 мільярда гривень, тобто план виконано лише на 94,1%.

План зі зборів за 10 місяців складав 127,4 мільярда гривень, при цьому за жовтень план складав 13,7 мільярда.

По факту виконання доходів склало 117,1 мільярда гривень за 10 місяців і 10 мільярдів гривень у жовтні, що складає, відповідно, 91,9 та 73 відсотка від початкового орієнтиру.

Відшкодування податку на додану вартість за січень-жовтень було заплановано в обсязі 48,7 мільярда гривень, фактичні показники за цей період становлять 45,6 мільярда або 93,6 відсотка.

При цьому у жовтні 2013 року передбачалось відшкодувати 5,3 мільярда гривень, а фактично відшкодовано 2,7 мільярда, що склало лише половину планових розрахунків.

Невиконання плану з відшкодування свідчить про серйозні ускладнення з виконанням бюджету та призводить до зменшення обсягів обігових коштів підприємств, що розраховували на повернення ПДВ з бюджету.

План для митників до початку листопада складав 100,9 мільярда гривень, при цьому за жовтень 12,2 мільярда гривень.

Фактичний збір за десять місяців склав 90,8 мільярда гривень, або майже 90 відсотків. Жовтневий план було виконано в обсязі 9,7 мільярда гривень або на 79,5%.

План для збору доходів для інших державних органів становив 11 мільярдів гривень однак і цей показник владі виконати не вдалось.

Станом на 31 жовтня до бюджету від них надійшло 8,6 мільярда, що склало 78,2%. При цьому жовтневі показники було виконано лише на 56,1%.

Зрозуміло, що за таких обставин влада повинна замінити одні джерела доходів іншими і, традиційно, таким джерелом став Нацбанк.

Головний рятувальник

Так, за планом, перерахування від НБУ за десять місяців повинні складати 16,1 мільярда гривень. Фактично цей показник на 1 листопада складає 23,8 мільярда, що на 7,7 мільярда або на 47,8% більше плану.

За жовтень очікувалось, що НБУ перерахує до бюджету 1,4 мільярда гривень, однак обсяг цього фінансового ресурсу склав 4,1 мільярда, що у 2,9 разу більше плану.

Виходить, що в Україні відбувається заміщення впливу традиційних фіскальних механізмів на інші, що, врешті-решт, призводить до викривлення державної економічно-фінансової політики в цілому.

Якщо сума перерахувань з НБУ до держбюджету за 2011 рік становила 8,2 мільярда гривень і це складало приблизно 3,1% від загального обсягу доходів, то за підсумками 2012 року обсяги такої "допомоги" вже склали 23,6 мільярда гривень, або 6,8% від отриманих доходів.

Разом з цим може виникнути питання щодо золотовалютних резервів, які формує Нацбанк. Протягом 2013 року обсяг золотовалютних резервів стрімко скорочувався. Так, якщо на початок року їхній обсяг становив 24,5 мільярда доларів, то у жовтні цей показник дорівнював вже 21,6 мільярда.

Ми можемо припустити, що НБУ опинився перед складним вибором - або наповнювати державний бюджет, або здійснювати підтримку курсу національної валюти.

Фактично, Нацбанк зробив свій вибір на користь бюджету - адже, у іншому випадку, "надпланову переплату" у розмірі 7,7 мільярда гривень, можна було спрямувати на збільшення золотовалютних резервів.

Хоча і є відповідні норми для НБУ щодо відрахувань на формування резервів та перерахування до бюджету - стаття 5-1 Закону про Нацбанк, є також визначений обсяг "підтримки" бюджету, який становить 22,9 мільярда гривень, то й що з того?

Як було зазначено вище, Нацбанк вже перерахував майже 24 мільярда гривень, що на 2 мільярди більше обсягів, визначених законом про держбюджет на поточний рік.

Політика НБУ в частині активної бюджетної підтримки, потребує певної оцінки та порівняння з аналогічною діяльністю центробанків в інших країнах.

В Росії процес складання бюджету на 2014 року вже давно у розпалі. Державна Дума ще у жовтні прийняла проект закону про державний бюджет на 2014 рік у першому читанні. Триває робота над бюджетними показниками на 2015-2016 роки.

Російські посадовці обрахували, що за вказаний трирічний період Центральний Банк РФ перерахує власних прибутків в обсязі близько 240 мільярдів рублів.

В середньому на рік обсяг перерахувань до федерального бюджету становитиме 80 мільярдів рублів, або еквівалент 20 мільярдів гривень, що складає близько 1% від обсягу доходів бюджету РФ у 2014 році.

В Росії також використовують можливості Центробанку для наповнення доходної частини державного бюджету, але така "підтримка" є значно скромнішою, ніж це має місце у випадку з нашою країною.

Недоотримані доходи бюджету та невиконання плану з приватизації штовхає владу на слизьку стежку, шлях по якій обумовлює надмірне використання боргових інструментів та надто активну діяльність Національного банку.

Зрозуміло, що це можливо лише у короткому часовому проміжку, у іншому випадку фінансово-економічна система країни може ослабнути до критичної межи, яка, у випадку з Україною, вже помітна неозброєним оком.



Коментарі

Додати коментар


Georgy

Схоже що нацбанк стає такою собі комерційною установою. Лиши він має величезні та необмежні прибутки - у всіх інших збитки. Це як взагалі?

Тиберий

Для пополнения ЗВР есть другие механизмы. А те деньги, которые были перечислены в бюджет, должны были пойти именно туда. Для пополнения золотовалютных резервов была введена временная обязательная продажа валютной выручки. Читайте внимательнее что, куда и как должно направляться.

Linker

Ніякого заміщення. Просто НБУ мав більше ресурсів для відрахувань у бюджет. А діяв він відповідно до своїх повноважень. Тому не треба перекручувати те, що хтось чогось недовиконав. Усе працює за планом.

Женя Костенко

Відшкодування ПДВ цього перевищили потреби підприємців. Правильно, будо відшкодовано більше 45 мільярдів гривень, а потреби підприємств були десь 35-40 мільярдів. Тому в даному випадку це положення було перевиконано.

Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.