Підсумки енергетичного 2013-го: нафтопереробка та "кінець" Одеса-Броди

Юрій Корольчук

У 2013 році на рівні із газовими питаннями в Україні активно обговорювали проблеми у нафтопереробному секторі. Адже ця галузь, перебуваючи і надалі системній кризі, здатна приносити непоганий прибуток своїм власникам.

Нове дихання чи передих української нафтопереробки?

Подібні настрої у середовищі запанували ще з початку 2013 року, коли відбулася купівля Одеського НПЗ компанією СЄПЕК у російського "Лукойлу". Тоді ж відновилися переговори про відновлення роботи Лисичанського НПЗ, який належить російській "Роснефті".

У вересні Одеський НПЗ відновив свою роботу і прийняв перший танкер об'ємом 79,9 тис. тонн нафти. Протягом вересня-грудня 2013 року, як і прогнозували раніше, Одеський НПЗ переробив 0,5 млн. тонн нафти.

У 2014 році Одеський НПЗ планує переробити більше 2,5 млн. т. Тим паче, що СЄПЕК має контракт на придбання у "Лукойла" нафти на загальну суму $1,98 млрд. Також із "Лукойлом" тривають переговори про транспортування нафти на завод через нафтопровід "Одеса-Броди", що може здешевити вартість нафти для Одеського НПЗ.

Складніша доля у Лисичанського НПЗ. Новий власник підприємства - "Роснефть" не поспішає домовлятися з українськими компаніями СЄПЕК і Group DF , які висловлювали бажання придбати завод. Хоча навіть Президент Віктор Янукович у грудні 2013 р. заявляв про досягнення компромісу із компанію "Роснефть" щодо запуску Лисичанського НПЗ як про доконаний факт.

Більш ймовірним нині є створення україно-російського спільного підприємства, яке на базі Лисичанського НПЗ буде займатися виробництвом нафтопродуктів. Також можливо у 2014 році буде відновлена давальницька схема переробки нафти, у якій зацікавлена Росія.

Найбільш реальним покупцем підприємства залишається група СЄПЕК, яка продовжує розвивати нафтопереробний бізнес. Лисичанський НПЗ може приєднається до вже придбаного Одеського НПЗ, мережі АЗС та Херсонського нафтоперевалочного комплексу.

Group DF буде важче конкурувати за Лисичанський НПЗ, оскільки у Дмитра Фірташа відсутня компанія, яка буде здатна забезпечити подальший продаж готових нафтопродуктів. Якщо, звичайно, відкинути можливість приєднання до Фірташа партнера по бізнесу Ігоря Єремєєва, власника мережі заправок WOG .

Після початку роботи Одеського НПЗ може зазнати трансформації ринок нафтопродуктів в країні. Переробка 0,5 млн. тонн нафти дозволяє замістити близько 5% імпортних нафтопродуктів. Якщо до Одеського НПЗ приєднається Лисичанський завод, то можна буде очікувати істотних змін на ринку палива. Звичайно, за умови випуску якісного продукту нафтопереробки.

Робота Одеського та Лисичанського заводів дозволить скоротити імпорт з нинішніх 80% до 40%. У 2014 році ці два заводи і Кременчуцький НПЗ можуть призвести сумарно до 6 млн. тонн бензинів і дизельного палива. У такому випадку імпорт скоротиться з нинішніх 8 млн. до 4 млн. тонн.

Проблеми імпорту пального та біоетанолу, "живучий" Євро-3

Збільшення імпорту пального у 2013 році спричинило падіння виробництва нафтопродуктів на Кременчуцькому заводі, який контролюється групою "Приват". "Укртатнафта" зменшила переробку майже на 50% і у 2013 р. виробила лише 1 млн. тонн бензину і дизпалива.

За підсумками 2012 року Україна спожила 10 млн. т нафтопродуктів, із яких більше 7 млн. т було імпортовано з Білорусії, Польщі, Литви, Румунії і Росії. Справдилися песимістичні очікування і вже результатом 2013 року стало збільшення залежності від імпорту пального із 70% до майже 80%. Проте, у 2014 році ця тенденція може бути змінена за умови відновлення повноцінної роботи Одеського і Лисичанського НПЗ.

Минулий рік став роком обговорення доцільності запровадження правила додавання 5% біоетанолу до пального. Адже, вже з 1 січня 2014 року українські виробники і імпортери повинні виконувати цю норму.

Противники намагалися відкласти дію цієї умови, але їм це не вдалося. Проте проблема виконання компаніями умови додавання 5% біоетанолу залишається, оскільки в Україні не існує виробничих потужностей для його виробництва у достатніх обсягах.

У 2013 році влада висловлювала наміри поставити крапку у майже десятирічній історії боротьби із застарілим стандартом пального "Євро-3".

Однак новий технічний регламент передбачає, що заводи зможуть випускати, а трейдери продавати бензин і дизельне паливо класу "Євро-3", принаймні до 2015 року. Насамперед, це дає можливість Шебелинському ГПЗ і далі виробляти паливо, а десяткам державних організацій споживати пальне "Євро-3 ".

Невеселий польський "кінець" Одеса-Броди

Нафтопровід "Одеса-Броди " таки не матиме польського завершення у місті Гданськ чи Плоцьк. 2013 рік став роком остаточного розвіювання ілюзій щодо того, чи добудує державна компанія PERN Przyjazn польську ділянку нафтопроводу "Одеса-Броди ".

Врешті-решт, PERN Przyjazn відмовилася виділити кошти для завершення будівництва на ділянці "Броди-Адамова застава ".

Добудова нафтопроводу оцінювалася у 485 млн. євро, 160 млн. євро з яких на будівництво української ділянки обіцяла виділити "Укртранснафта ". Решта коштів планували отримати від ЄС та PERN, інших акціонерів, а також залучити на ринку.

Скоріше за все, з часом припинить своє існування міжнародна трубопровідна компанія "Сарматія ", яка була створена для реалізації проекту Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору для добудови "Одеса-Броди". Співзасновниками "Сарматії" є "Укртранснафта" (Україна), PERN Przyjazn (Польща), Socar (Азербайджан ) - кожній належить по 27,24% акцій, GOGC (Грузія) - 17,27% акцій, Klaipedos Nafta (Литва) - 1% акцій.

Польща із початку 2000-х рр. заявляла про готовність добудувати нафтопровід до Польщі. Востаннє у квітні 2011 року Прем'єр-міністр Польщі Дональд Туск підтверджував зацікавленість у добудові нафтопроводу "Одеса-Броди".

Сам же нафтопровід в аверсному режимі працював лише протягом декількох місяців у 2011 році, коли Білорусь через конфлікт із Росією постачала через "Одеса-Броди" "венесуельську " нафту, яка насправді мала азербайджанське походження.



Коментарі

Додати коментар


1. " 0,5 . 5% ". . , 0,5 . - 1% .2. " 2013 70% 80%". . Ҳ , , . Ѳ , 6 1, 20%, 45%.

Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.