Кожну шосту АЗС у Польщі буде закрито?

Анджей Щесняк

Знову війна. Цього разу її оголосив віце-прем'єр, міністр економіки Януш Пєхочінськи. Війна з так званою сірою зоною, тобто з підприємцями, заради європейських стандартів. Постраждалими стануть АЗС, які не відповідають стандартам, однак, вони відіграють важливу роль на ринку – забезпечують водіїв комфортом, персонал роботою, власників доходами. І гарантують більш низькі ціни.

Постанова, що визначає "технічні умови для АЗС", діє з 1996 року. Я пам'ятаю (коли брав участь у роботі над документом), як "про-екологічно" були налаштовані чиновники. І як легко вдалося запровадити більш високі екологічних стандарти, які наближали Польщу до ЄС.

Для АЗС це означає необхідність значних – у сотні тисяч злотих – інвестицій в модифікацію обладнання... або закриття бізнесу, у разі, якщо він виявиться збитковим. Звичайно, з міністерського крісла такі речі можна не побачити, клерк не розуміє, що надто великі вимоги можуть знищити компанію-оператора АЗС. Ще менше чиновник переймається відсутністю коштів, і пропонує підприємцю послухати, як "це відбувається на Заході"...

Миттєве відтермінування

Ще в 90-ті роки було складно боротися за перехідний період для вже побудованих АЗС, оскільки чиновники хотіли здійснити такий перехід негайно. Нам вдалося домовитися чи, скоріше, "випросити" вісім років, щоб адаптуватися до цих дорогих правил. Звичайно, цього було недостатньо – економічна реальність набагато складніша й прозаїчніша, ніж європейські мрії на робочих місцях у центральних офісах. З цього часу чотири рази було відкладено набуття чинності технічних вимог щодо захисту від витоків із резервуарів, сигналізації та моніторингу (2000, 2005, 2007 і 2012 роки). Рік тому, в останній момент – наприкінці грудня – ще раз відклали. І лише на один рік.

Це було одне з перших рішень нового віце-прем'єра Януша Пєхочінськи. Сьогодні проблема знову на часі, і чиновник заявляє про свою непохитну позицію.

Кожну шосту АЗС буде закрито?

Жорсткість, очевидно, дуже хороша риса характеру. Однак, вона має відповідати економічним реаліям. Її наслідки можуть бути драматичними для ринку палива та АЗС. Припинення дії відстрочки означає закриття АЗС з 1 січня 2014 року. Що це означає для транспорту?

Скільки АЗС буде закрито, якщо міністр "не поступиться тиску". Цифра досить велика: 31% резервуарів АЗС не відповідають новим стандартам. У Польщі близько 6,8 тис. АЗС, отже, понад 2 тис. станцій мають закрити. Як це позначиться на водіях?

Перш за все, зменшиться доступність АЗС. В даний час польська мережа АЗС є однією з найменш розвинених у Європі. На одну АЗС припадає на 5,648 тис. жителів. Гірше – лише в Румунії (одна АЗС на 14,0 тис.). Порівняні з Польщею за щільністю АЗС Німеччина, Угорщина та Франція. В інших країнах вона значно більша: у Чехії 1,567 тис. на одну АЗС, Болгарії – 2,362 тис., Фінляндії – 2,761 тис., у Данії – 2,779 тис. У разі закриття 1 тис. станцій, це співвідношення в Польщі впаде до рівня АЗС/6,627 тис.

Показник розраховано на основі кількості жителів. Проте кількість автомобілів у нас – на середньому європейському рівні, в результаті чого водії витрачатимуть більше часу на пошук АЗС.

Жорсткі умови здебільшого вплинуть на приватні, незалежні станції. Таких у країні 3,3 тис. – майже половина. Крім того, вони не відповідають вимогам. Також можуть закрити АЗС CPN, які нині належать PKN Orlen. Обмеження в основному торкнуться приватного сектору, який становить 40%. Приватні АЗС не мають резервуарів, що відповідають новим, більш жорстким стандартам.

Тож, коли набудуть чинності новістандарти, з ринку офіційно можуть "прибрати" майже половину приватних АЗС, – а вони відіграють не останню роль. Окремі регіони країни, в яких не представлено національні мережі, після закриття дрібних гравців перетворяться на білі плями на карті АЗС. Приватні АЗС також виконують ще одну важливу функцію на ринку – можливо, найважливішу для споживача. Вони можуть знизити рівень цін при низьких експлуатаційних витратах. Для ринку це часто має вирішальне значення, оскільки може запобігти ціновим змовам на загальнонаціональному рівні. Приміром, у Плоцьку протягом багатьох років було зафіксовано найвищі ціни в країні. Причина проста: у місті здебільшого працюють фірмові АЗС, приватні конкуренти яких, у кращому разі, знаходяться у передмісті.

Мільярд злотих від декількох грошів

Безпосереднім ефектом для водіїв може бути підвищення цін на паливо. Воно і в Польщі, і в Європі коштує недешево. Враховуючи купівельну спроможність населення, ціна на паливо в Польщі одна з найвищих у Європі.

Щорічне споживання палива в Польщі становить близько 25 млрд. л. Один грош на літрі "вилучить" із кишень польських водіїв 250 млн. злотих на рік. Підвищення ціни на 4 гроші за рік"витягне" згаманців поляків мільярд злотих. Це вже масштабний вплив на національну економіку.

Отже, завзяте прагнення до високих європейських стандартів, призведе до суттєвих економічних втрат польського бізнесу. До втрат грошів, злотих, сотень і тисяч злотих, яких можна було б уникнути.

Хотілося б сподіватися, що здоровий економічний глузд візьме гору. Більш того, 2012 року Міністерство економіки ще в червні запевняло парламент, що термін запровадження стандартів є остаточним, обов'язковим. І міністерство "не здійснює роботи з продовження терміну". Наприкінці грудня чиновники взяли до уваги економічні реалії. Економія і зручність для водіїв, збереження робочих місць – це потужні аргументи. Подивимося: візьмуть вони верх цього разучи "капітани" польської економіки будуть "непохитними".

Про автора. Анджей Щесняк – експерт ринків нафти, газу і нафтопродуктів, фахівець з енергетичної безпеки та енергетичної політики. Економічний і політичний оглядач.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.