Чотири податки з одного сегмента

Ігор Малишевський, для РЕ

Допоможіть олігархам на Bentley

Головним джерелом своїх бід представники українського автопрому вважають "недобросовісну конкуренцію з боку імпортерів і зарубіжних автовиробників". Забавно, але представники українських автозаводів, з якими спілкувалися кореспонденти "Реальної Економіки", не змогли конкретизувати претензії до візаві.

Замість ділової конкретики звучали загальні фрази про те, що закордон наступає на український ринок. Той факт, що знаряддям захоплення стали легковики, які за співвідношенням ціна/якість випереджають продукцію вітчизняних підприємств на десятиліття, сором'язливо виноситься за дужки.

Головним засобом самозахисту власники українських автомобільних заводів бачать введення загороджувальних мит на автоімпорт. З цією метою навесні минулого року Асоціація "Укравтопром", корпорація "Украв то", ПрАТ "Євро кар" і група компаній АІС ініціювали спеціальне розслідування Міжвідомчою комісією з міжнародної торгівлі (МКМТ) щодо автоімпорту. Пізніше до ініціаторів долучилася корпорація "Богдан".

Завданням спецрозслідування було введення загороджувальних мит на ввезення нових іномарок. Для автомобілів з об'ємом двигуна 1,0-1,5 л вона повинна була скласти 33,4%.

Для моделей з моторами об'ємом 1,5-2,2 л - 47%. З урахуванням податків це гарантувало 50-відсоткове зростання цін на імпортні мікро і малолітражки і 63-відсоткове підвищення вартості на моделі з моторами об'ємом 1,5-2,2 л.

Навесні цього року очолюване Петром Порошенко Міністерство економічного розвитку і торгівлі рекомендувало МКМТ підвищити мито на автоімпорт.

Анекдотичність ситуації полягає в тому, що очолює МКМТ засновник корпорації "Богдан", що володіє декількома великими автомобільними заводами, Петро Порошенко. Але до честі МКМТ потрібно відзначити, що порівняно з "Укравтопромом" Комісія запропонувала більш щадні податки: збільшення мита на 6,45% для мікролітражок і на 15,1% для автомобілів з моторами об'ємом 1,5-2,2 л.

З урахуванням податків це дає 8-відсоткове зростання цін для моделей першої групи і 20-процентний для другої.

Але ось що показово. З групи зростання виведені представницькі і преміальні автомобілі, на які мита не тільки не підвищуються, а й знижені до п'яти відсотків - для інших авто сьогодні передбачено 10-процентне мито.

Є всі підстави вважати, що зроблено це свідомо: саме такі автомобілі купують бізнесмени, силовики, чиновники і корупціонери. А їх ображати не можна - "бумагу не підпишуть"!

Прецедент уже був: на початку 2009 року Сергій Терьохін намагався ввести додатковий податок на автомобілі взагалі і представницькі авто зокрема. В результаті на вулиці наших міст з масовими протестами вийшли багаті і бідні, регіонали та нашоукраїнці, жителі східних і західних регіонів України.

А, головне, "повстали" чиновники. Тому кабмін Юлії Тимошенко визнав за краще заховати ініціативи колеги під сукно.

Врахувавши досвід попередників, ініціатори спецрозслідування не стали домагатися підвищення цін на дорогі іміджеві автомобілі. Вони обмежили коло своїх інтересів моделями, призначеними для звичайних українців.

І, тим самим, вирішили допомогти олігархам стабілізувати власний бізнес і знизити витрати на покупку преміальних транспортних засобів.

Українські чиновники в черговий раз продемонстрували своє ставлення до "пересічних громадян", які оплачують олігархічний бізнес, маєтки чиновників і шикарні автомобілі тих, хто покликаний піклуватися про свій народ...

Казка про ліву руку

Як у відомій приказці про те, що права рука не знає, що робить ліва, живе вітчизняний автопром.

Поки українські автовиробники і автоімпортери молотять один одного в боротьбі за ринок і покупця, чиновники міністерств і відомств, які не мають жодного відношення до автомобільної промисловості, вносять свою лепту у її животіння.

В Україні автовиробникам доводиться платити найвищу земельну ренту. Тільки їм доводиться платити ПДВ з ще не встановленого технологічного обладнання.

Не секрет і те, що податки на зарплати такі, що робочі українських автозаводів заробляють в два рази менше своїх китайських колег. За даними Асоціації "Укравтопром" середня зарплата робітника на конвеєрі українського автозаводу становить 230 доларів. На заводі китайкою компанії BYD ця сума починається з 500 доларів.

У Грузії вся поліція і чиновники обласного рівня їздять на автомобілях Skoda Octavia. В Україні аналогічний автомобіль виробляє ЗАТ "Євро кар". Однак вітчизняні чиновники всіх мастей купують за державні гроші виключно іномарки. Причому рангом не нижче бізнес-седана Toyota Camry в повному фарші.

Список "добрих справ" української бюрократії в ставленні до українського автопрому можна продовжувати до нескінченності. Але останнім часом вона, бюрократія, явно вирішила зіграти роль м'ясника, який ріже дійних корів і курок, що несуть золоті яйця.

Вже незабаром всі покупці нових авто - включаючи машини вітчизняної зборки - будуть платити при першій реєстрації пенсійний збір у розмірі 25% від вартості автомобіля.

Передбачається також ввести додатковий акциз на автомобілі, знову-таки, включаючи українські, прирівнявши їх тим самим до алкоголю і тютюну. А нещодавно з ініціативою введення спеціального автоподатку виступило Міністерство екології та природних ресурсів, очолюване "регіоналом" Едуардом Ставицьким.

Мінекології має намір змусити автоімпортерів і автовиробників підписати договори про обов'язкову утилізації автомобільних вузлів і агрегатів з фірмами, що мають ліцензію Міністерства на відповідну діяльність.

Причому гроші за виконані роботи передбачається стягувати відразу, при покупці або розмитнення нового автомобіля, а власне утилізацію відкласти на світле майбутнє.

Генеральний директор ВААІД Олег Назаренко вважає цю ініціативу прагненням "за рахунок простих громадян поповнити чиїсь бюджети". А фактично мова йде про четвертий податок на покупку нового автомобіля. Податок в тому числі буде спрямований і проти українських автомобільних заводів.

Додаткові відрахування до ПФ, збільшені акцизи та ініціативи відомства Ставицького виявилися повною несподіванкою для вітчизняних виробників, які захопилися боротьбою з імпортерами.

І, незважаючи на те, що рішення про введення додаткового мита на автоімпорт було прийнято ще 28 квітня, воно до сих пір не опубліковане. Сам текст рішення МКМТ суворо засекречений, хоча ніяким боком не потрапляє під категорію державної таємниці.

З точки зору "Реальною Економіки" така затримка може мати три пояснення.

По-перше, розумні люди порадили керівництву МКМТ не актуалізувати нові мита до закінчення Євро-2012. Публікація цього документа напевно підірве суспільство і кореспонденти західних ЗМІ, які стали обливати брудом Україна за три місяці до початку чемпіонату, з радістю відзнімуть кадри про всенародне обурення.

По-друге, досить несподівано з осудом позиції Мінекономіки та МКМТ виступив син президента України Віктор Янукович молодший.

Враховуючи, як жорстко "сім'я" стежить за власним іміджем, можна припустити, що введення нових мит відклали до більш зручного моменту. Наприклад, до закінчення парламентських виборів.

Нарешті, введення додаткових мит напевно підштовхне Росію і ЄС до відповідних кроків щодо української металургії, аграрного сектора і хімпрому. А це величезні бюджетні втрати, що обчислюються мільярдами доларів.

У цьому зв'язку можна припустити, що в даний час ведеться закулісна війна щодо нових мит і передбачити її результат поки складно.

Є і четверта причина, але про неї нижче.

Що станеться з українським авторинком, якщо рекомендації міністерства Порошенка комітету Порошенка вступлять в силу?

Війна двигунів

За підсумками продажів автомобілів в другому кварталі аналітики спрогнозували 10-відсоткове зростання українського ринку в 2012 році. Однак введення спецмита на автоімпорт зробить таке зростання малоймовірним.

У цьому випадку більш ймовірний сценарій, за яким поточний рік автотрейдери в закінчать на рівні минулого року. Т. е. гіперстагнація ринку.

Імплементація рішення МКМТ призведе також до перекосу ринку. Перш за все, збільшиться реалізація автомобілів з бензиновими моторами об'ємом менше одного літра, ціни на які залишаться незмінними: Citroen C1, Chery QQ, Daewoo Matiz та інші.

З тієї ж причини - не потрапляння в зону збільшення мита - зростуть продажі дизельних автомобілів. І тут складається воістину унікальна ситуація. Від введення мита виграють імпортери французьких авто, оскільки Citroen, Renault і Peugeot можуть запропонувати покупцям дизельні версії більшості своїх моделей.

Крім того, багато французьких авто мають мотори об'ємом менше 1,5 літра і ціна на них зросте незначно. Трохи в меншій мірі відіграються на двигунах і німецькі виробники, в модельному ряду яких є дизельні версії практично всіх моделей, включаючи преміальні авто і спорткари.

На цьому тлі сильно постраждають японські і корейські бренди. Наприклад, Honda в Україні не має в своєму арсеналі жодної моделі з дизельним двигуном. Більш того, тільки дві моделі цієї марки - непопулярне в Україну гібридне спорт-купе CR-Z і оновлений компакт-вен Jazz - оснащуються моторами об'ємом менше півтора літрів.

В решти японських виробників справи не набагато краще: обмежені дизельні пропозиції мають Infiniti, Nissan і Toyota. До того ж далеко не всі японські бренди можуть запропонувати українським покупцям моделі, оснащені літровим бензиновим двигуном.

До цього слід додати, що у зв'язку з землетрусом 11 березня 2011 року, зміцненням ієни і агресивним маркетингом корейських і французьких виробників японські компанії і так швидко втрачають частку на українському і глобальному ринках.

Дійшло до того, що Toyota і Nissan спішно виносять складальні заводи за межі країни Висхідного сонця.

У схожу ситуацію потраплять і корейські виробники, які не дуже щедрі на бензинові мікромотори та дизеля. Тому Hyundai однозначно втратить перше місце на ринку, а KIA втратить фантастичний темп зростання продажів на нашому ринку.

Після введення збільшеного мита на автоімпорт просяде С-клас, оскільки в нижньому ціновому діапазоні базові авто цієї групи будуть коштувати дорожче багато оснащених мікро і малолітражок.

А зверху зрівняються ціни на багаті комплектації моделей С-класу та бізнес-седани D-класу середнього рівня оснащеності.

Сегмент кросоверів і позашляховиків звалиться. Переважна більшість SUV оснащено бензиновими моторами об'ємом від 1,8 л, які підпадають під 20-відсоткове зростання цін.

І якщо Nissan зможе швидко переключитися на дизельні X-Trail або Pathfinder (та і Qashqai з дизелем не проблема), а Toyota на дизельні позашляховики, то в інших японських брендів простір для маневру обмежений.

Допоможе зростання мит на автоімпорт українським автовиробникам? Ні! Аналітики вважають, що наслідком введення мита буде стагнація ринку. Припустимо, що продажі іномарок просядуть на 20% і українські автовиробники повністю займуть звільнену нішу.

Це нічого не дасть. Щоб виробництво конкретної моделі масового сегмента було рентабельним, за словами Олега Боярина її річний випуск повинен складати від 50 тисяч штук. Тим часом за підсумками 2011 року сумарний тираж усіх моделей, що випускаються Запорізьким автомобільним заводом, за даними AUTO-Consulting склав 20 380 автомобілів.

Двадцятивідсоткове зростання виробництво наблизить цю цифру до заповітного порога лише символічно.

Що стосується аргументу ініціаторів спецрозслідування про те, що без підвищення імпортного мита закордонні автовиробники не стануть розгортати в Україну власне автовиробництво, то він також не витримує критики.

Досвід особистого спілкування з топ-менеджерами японських і європейських автовиробників, а також виробників електротехнічних і електронних виробів переконав автора в тому, що Україна сприймається іноземцями, як заповідник корупції, економічного бандитизму і перманентної зміни правил під час гри.

Нарешті, розміщуючи свої підприємства в Росії, світові автовиробники розраховували і на наш ринок. В Україну звідти вже поставляються автомобілі марок Citroen, Ford, Hyundai, Volkswagen, Renault, KIA. На черзі Mitsubishi і Peugeot.

Винятком стануть китайські автомобільні компанії, для яких Україна залишається плацдармом для атаки на Європу. Крім того, завдяки українським виробникам такі бренди, як Chery, Geely і Great Wall вийшли на високий рівень якості, що дозволяє говорити про початок европродаж.

Однак після того, як китайські автомобільні заводи з'явилися в Болгарії та Румунії, а деякі китайські бренди оголосили про плани будівництва підприємств в РФ - Lifan, наприклад, має намір щорічно випускати в Росії 50 тисяч автомобілів, значення України для Піднебесної впало.

Крім китайських автовиробників українські заводи цікавлять російські компанії. Так корпорація "Богдан" днями оголосила про те, що наближаються до завершення переговори щодо дрібновузлового складання Lada Granta на заводі в Черкасах.

Проте українська корпорація вже обпеклася на співпраці з Тольятті.

По-перше, популярність російських автомобілів в Україні падає.

По-друге, новий дистриб'ютор приволзьких автомобілів в Україні має намір заборонити продаж всіх моделей, в основі яких лежать ВАЗи під іншими іменами.

Підсумки діяльності деяких автомобільних брендів в Україну за підсумками 2011 року

Марка Продажи, 2011, шт. Доля рынка, 2011, % Динамика 2011/2010, %
ALFA-ROMEO 47 0,02 -60,17
ASTON MARTIN 6 0,00 -14,29
AUDI 1 553 0,70 57,19
BENTLEY 29 0,01 7,41
BMW 1 751 0,79 28,56
CHERY 4 811 2,18 -43,78
CHEVROLET 11 544 5,23 31
CITROEN 1 572 0,71 415,41
DAEWOO 6 674 3,03 114,67
DAIHATSU 208 0,09 17,51
FERRARI 4 0,00 33,33
FIAT 1 455 0,66 60,95
FORD 10 825 4,91 38,27
GEELY 6 651 3,01 62,3
GREAT WALL 162 0,07 980
HONDA 3 284 1,49 1,89
HYUNDAI 22 774 10,32 64,46
INFINITI 471 0,21 14,04
JAGUAR 43 0,02 -4,44
JEEP 298 0,14 1254,55
KIA 9 892 4,48 35,62
LAMBORGHINI 1 0,00 -50
LANCIA 13 0,01 -80,3
LAND ROVER 931 0,42 33,76
LEXUS 1 998 0,91 -5,62
MASERATI 9 0,00 -37,51
MAZDA 1 820 0,82 -29,92
MERCEDES-BENZ 1 796 0,81 8,19
MINI 131 0,06 129,82
MITSUBISHI 7 793 3,53 0,12
NISSAN 9 935 4,50 78,75
OPEL 1 338 0,61 100
PEUGEOT 3 383 1,53 169,13
PORSCHE 619 0,28 52,46
RENAULT 11 944 5,41 40,04
ROLLS-ROYCE 11 0,00 57,14
SEAT 924 0,42 79,42
SKODA 11 075 5,02 48,14
SSANG YONG 2 768 1,25 8,76
SUBARU 1 464 0,66 -17,01
SUZUKI 1 835 0,83 4,08
TOYOTA 13 731 6,22 37,24
UAZ 293 0,13 53,4
VAZ (LADA) 29 025 13,16 16,56
VOLKSWAGEN 10 928 4,95 131,62
VOLVO 580 0,26 132
ZAZ 20 380 9,24 36,78
Итого: 220 619 100,00 35,69


Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.