Держзакупівлі: тепер поза законом

Галина Калачова, для РЕ

Поки увагу громадськості було прикуто до скандальної відставки спікера Володимира Литвина, масових протестів і дискусій про мовне питання в Україні, Верхова Рада "протягнула" через парламент не менш одіозні поправки в закон про держзакупівлі.

Урядовий проект закону про внесення змін у тендерне законодавство - № 9634 - був прийнятий в цілому в середу 4 липня.

Він дозволяє державним, казенним, господарським товариствам з держчасткою понад 50% здійснювати держзакупівлі за власні (не бюджетні) кошти без тендерів.

Також документ дозволяє проводити держзакупівлі продуктів харчування за скороченою процедурою.

Проект закону з'явився в парламенті в грудні минулого року. Через три місяці - 15 березня цього року - депутати прийняли його в першому читанні. Буквально через тиждень вакантне на той момент крісло міністра економічного розвитку і торгівлі зайняв Петро Порошенко.

У списку пріоритетів своєї діяльності на перше місце він поставив боротьбу з корупцією в сфері держзакупівель. Міністр також пообіцяв не допустити прийняття горезвісного законопроекту № 9634 в редакції першого читання та подати свої поправки в чинне тендерне законодавство.

У зв'язку з цим розгляд урядової ініціативи в сесійній залі двічі переносився, а потім і зовсім був відкладений на невизначений термін. Другого липня проект закону раптово з'явився в парламенті. Через два дні він був прийнятий в цілому з мінімальними правками.

"Немає ніякого криміналу в тому, що підприємства зможуть витрачати особистого зароблені гроші без проведення торгів" - сказав "РЕ" народний депутат Олексій Плотніков з Партії Регіонів.

За його словами це не суперечить світовій практиці і позбавляє підприємства від зайвої бюрократичної тяганини.

В опозиції прогнозують більш небезпечні наслідки в разі вступу в силу цього закону.

"Мова йде про легалізацію безконтрольного розкрадання 250 мільярдів гривень державних коштів, які тепер не будуть фіксуватися навіть у "Віснику державних закупівель", - стверджує депутат від НУ-НС Леся Оробець.

Обсяг коштів, які влада планує вкинути в інформаційний вакуум, за її словами , становить близько двох третин державного бюджету на поточний рік.

Спокусливі винятки

Дозвіл підприємствам здійснювати держзакупівлі за власні кошти без торгів - не перша спроба діючого уряду звузити сферу дії тендерного закону. За останні два роки з ініціативи Кабміну парламент дозволив закуповувати без тендерів близько десятка груп товарів і послуг.

Так, в березні цього року Рада вивела з-під дії тендерного закону закупівлю товарів, робіт і послуг вищими навчальними закладами та науково-дослідними установами за рахунок власних надходжень - законопроект № 9312.

У квітні НАК "Нафтогаз України" отримав право закуповувати газ без проведення тендерів (№ 10305), в травні - авіабудівним підприємствам дозволили купувати без конкурсів комплектуючі до літаків і вертольотів, матеріали та агрегати для авіаційних двигунів (№ 9748).

"Замість того, щоб спростити процедуру держзакупівель уряд виводить з-під дії профільного законодавства цілі галузі економіки", - відзначає експерт в сфері держзакупівель, глава профспілки "Небайдужі" Геннадій Островерх.

В результаті, за його прогнозами, виведених з-під дії тендерного закону галузей може стати більше ніж регульованих ним.

"А це вже ніяк не можна назвати ефективною боротьбою за прозорість у сфері держзакупівель", - резюмував він.

В опозиції стверджують, що суть усіх цих правок одна - створити додаткові можливості для корупційних дій.

За словами члена комітету з питань економічної політики Дмитра Шлемка, розміри "відкатів" при держзакупівлях досягають 40% суми угоди. Якщо це дійсно так, то недобросовісні чиновники заробляють кругленькі суми.

У першому кварталі 2012 року на держзакупівлі було використано в 3,8 рази більше коштів - 48,4 мільярда гривень, ніж за аналогічний період минулого року. У січні-березні 2011-го ця сума склала 12,5 мільярдів гривень.

Закупівлі під Євро-2012 чекають на перевірки?

Найбільш "смачною" галуззю, яку вивели з-під дії тендерного закону ще в липні 2010 року стали товари та послуги, придбані під Євро-2012 - сталося це з подачі віце-прем'єра та міністра інфраструктури Бориса Колесникова.

За його словами, Євро-2012 обійшлося державі в 5,5 мільярдів доларів. За останні чотири роки корупційні скандали і звинувачення чиновників, в тому числі відповідального за проведення чемпіонату віце-прем'єра Бориса Колесникова, у непрозорому механізмі вибору постачальників товарів і послуг не вщухали.

В кінці-кінців Колесников не витримав шквалу критики і "тупнув ніжкою", пригрозивши судом тим, хто заявляє про корупцію при підготовці до Євро-2012.

Масла у вогонь підлила екс-прем'єр Юлія Тимошенко. У травні цього року вона направила в Міжнародну Групу розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) пакет документів щодо фактів корупції з боку української влади та відмивання бюджетних коштів, передбачених для Євро-2012.

Це не пройшло повз увагу депутатів Європарламенту.

Співголова фракції Зелених в Європейському парламенті Ребекка Хармс пообіцяла провести в Україні розслідування на предмет корупції в ході підготовки до проведення турніру.

"Після Євро-2012 ми звернемо увагу на корупцію і на те, як вдалося за такий короткий час побудувати великі стадіони, за які гроші, чому це вдалося без тендерів, в чиї приватні кишені пішли гроші", - заявила вона.

Провести розслідування відносно держзакупівель під Євро-2012 обіцяє і перший заступник голови Антимонопольного комітету (АМКУ) Рафаель Кузьмін.

"Будемо досліджувати, перевіряти" - підтвердив він "Реальній економіці".

Кузьмін впевнений, що й інші органи теж підключаться до розслідувань відповідно до своїх повноважень. АМКУ, пояснив він, буде перевіряти з точки зору захисту та дотримання конкурентного законодавства.

Чиновник прогнозує, що в перспективі держзакупівлі в сфері будівництва різних інфраструктурних об'єктів автоматично повернуться під дію тендерного законодавства.

Втім, є ризик, що це повернення може виявитися не таким вже й автоматичним.

"Терміни здійснення держзакупівель у спрощеному порядку ніде не визначені. Ніде не сказано, що такого-то числа конкретні держзакупівлі повертаються в автоматичному порядку під дію закону" - пояснює "РЕ" Дмитро Шлемко.

На його думку, законодавство виписано так, що під держзакупівлі до Євро-2012 можна "зашити" все що завгодно - будівництво доріг, реконструкцію різних об'єктів.

Тому навіть після закінчення чемпіонату, вважає Шлемко, нечисті на руку чиновники зможуть витрачати бюджетні гроші без проведення торгів.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.