Олег Свинарчук: Україна за кошти платників податків купує "металобрухт"

Ольга Дубенська, РЕ

Криза, відсутність державної програми розвитку, введення Росією утилізаційного збору підкосили, мабуть, усіх вітчизняних автовиробників.

Не став винятком і один із символів українського автопрому - корпорація "Богдан", заводи якої випускають автобуси, тролейбуси, вантажівки та складають легкові авто.

Підприємство за останні 2 місяці скоротило виробництво у 2,5 рази, 4 останні роки для "Богдану" були збитковими, і вже за кілька років корпорацію чекає виплата за багатомільйонним кредитом Укрексімбанку.

Сигналом про можливе покращення для "Богдану" стало рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про введення спецмит на ввезення авто в Україну, яке трималося в таємниці з квітня 2012 року.

Навколо цієї події не вщухають суперечки представників влади, виробників та імпортерів. Останні запевняють, що такий крок уряду загрожує подорожчанням іномарок і санкціями СОТ, а інвестор в Україну будувати заводи не прийде, тим більше, за такий короткий термін дії мит - 3 роки.

Керівництво автоконцернів, в тому числі і "Богдану", впевнене у протилежному: авто не подорожчає, інвестор знайдеться, а тарифні позиції в рамках СОТ давно треба переглянути.

Та холдинг "Богдан" є цікавим ще й тому, що пов'язують його із олігархом Петром Порошенком.

Однак у інтерв'ю "Реальній економіці" президент корпорацiї Олег Свинарчук заявив, що Порошенко не має ніякого відношення до "Богдану", а його доля у компанії перейшла у руки Свинарчука в результаті обміну активами у 2009 році.

Зараз, за словами Свинарчука, йому належить більше 50% підприємства, а з екс-міністром у нього залишився спільний проект - компанія "АГ Богдан", яка володіє низкою автосалонів.

Між тим, при узгодженні питань з прес-службою президента "Богдану", усі питання, що торкалися акціонерного складу корпорації чи персони Порошенка були викреслені.

Коли кореспондент "Реальної економіки" прийшов на зустріч зі Свинарчуком, виявилося, що глава "Богдану" даватиме інтерв’ю одночасно двом виданням.

Розуміючи, що згода надати інтерв’ю може співпасти з активізацією піар-діяльності компанії, вважаємо за необхідне опублікувати відповіді на деякі питання, що стосуються майбутнього корпорації і українського автопрому в цілом та про те, чи відновить свою роботу завод у 2013 році.

- Ситуація, яка склалась на автомобільному ринку та автомобілебудівній галузі України, на жаль, змусила нас зупинити виробництво легковиків ще наприкінці минулого року.

Відсутність держпідтримки, незахищеність ринку призвели до того, що ми не мали виробничого плану.

На сьогодні, маючи "сигнал" від уряду, нам вдалось сформувати план і ми відновимо роботу заводу вже наступного місяця.

За сприятливих умов, до кінця поточного року ми виготовимо майже 15 тисяч легкових автомобілів, що перевищить обсяги виробництва минулого року майже на 25%. Це дозволить не скорочувати працівників, а в подальшому, при зростанні обсягів виробництва, збільшити штат.

- "Богдан" продовжує брати участь в тендерах на поставку транспорту за кордон?

- Ми кожного дня беремо участь у таких тендерах. В Україні ринку немає, або можна сказати, що він невеликий за розміром і дуже складний за якістю.

На жаль, реальність така, що до 80% техніки, яка продається в Україні - це техніка колишнього вживання з-за кордону. Це велика трагедія для України як виробника і споживача. Адже ця техніка не відповідає нормам і є небезпечною.

Сьогодні склалась парадоксальна ситуація: Україна за кошти платників податків купує "металобрухт", а європейські міста купують якісну техніку виробництва нашої компанії.

- Нещодавно "Богдан" виграв тендер на поставку тролейбусів у польське місто Люблін. Однак місцевий виробник Solaris Bus&Coach, подала апеляцію, оскаржуючи результати тендеру, в чому полягають їхні претензії?

- Solaris подав апеляцію, в якій зазначалося, що нібито тролейбуси консорціуму "Богдан"- Ursus не зовсім відповідали технічним вимогам.

Але комісія ще раз перевірила документацію і визнала, що за технічними параметрами наша продукція відповідає вимогам тендеру і залишила перемогу за консорціумом. Контракт буде підписаний найближчим часом.

- Як ви вважаєте, що стримує українців від купівлі авто вітчизняного виробництва: ціна, якість, недостатня кількість реклами?

- Дійсно, це ціна. Якщо ви купили автомобіль і тільки вигнали його з автосалону він вже втрачає до 30% вартості.

Коли у ЄС ви продаєте вживане авто за межі об’єднання, то, по-перше, отримуєте компенсацію ПДВ, по-друге, вас стимулюють придбати нову техніку за допомогою певних програм підтримки. А також ви не сплачуватимете збір за утилізацію вашого старого авто.

А ми будемо гинути на дорогах, використовуючи старий хлам. А ціна нижче, це зрозуміло, вживана техніка продається за ціною металобрухту.

Наприклад, коли ми отримуємо інформацію, що трамвай зійшов з рейок, чи автобус перекинувся, це все техніка, яка використовувалася 10-15 років за кордоном.

- Яку продукцію зараз випускають заводи корпорації?

- З грудня 2012 року завод нічого не виготовляє. Після того як було опубліковане рішення Міжвідомчої комісії про введення спецмит на імпорт, оперативно провели переговори з нашими партнерами, і вже почалося відвантаження комплектуючих для виробництва з АвтоВАЗу (машинокомплекти – ред.), Лада "десятого сімейства", і починаються відвантаження машинокомплектів по Hyundai.

В квітні ми плануємо запустити виробництво. У другому півріччі будуть поставлені на виробництво як мінімум дві нові моделі.

- Ви казали, що в квітні плануєте запустити виробництво. Це сталося в тому числі завдяки впровадженню спецмит на ввезення імпортних автомобілів?

- Введення мит - це лише один з кроків. Якщо не буде програми розвитку промисловості, то все завершиться тим, що виробництво зупиниться і ви не будете мати роботи, і ми не будемо мати роботи.

Такі новітні дракони як Китай, Корея, Індія, Аргентина, Бразилія, вступаючи в СОТ, наполягли на тому, що мита повинні бути, і високі.

В Києві після розвалу СРСР були всі виробництва: і "Ленінська кузня", і "Більшовик", і "Маяк", і "Артем", вони всі працювали на оборону і треба було змінити профіль. Однак цього не відбулося.

А під час вступу в СОТ потрібно було сказати: приходьте до нас, але не з товарами, а з технологіями. А сигнал до цього і є мита. Мита потрібні для всіх галузей економіки, що повинні розвиватися.

- Повинна бути зацікавленість у ринку, щоб завозити технології, відкривати заводи. Якому інвестору цікава Україна?

- У нас ринок дуже цікавий. Ми - величезна країна в Європі. Але всі ті країни, які у 90-их і 2000-их вступали в СОТ, мають у багато разів більші мита, ніж ми. У нас - відкрито, мит немає, але і ринку немає, тому що люди не отримують зарплату, не можуть купувати.

У 2008 році, коли мита становили 25%, ми продавали 620 тисяч авто, зараз ми маємо 7-8% мита і в цьому році продамо 200 тисяч автомобілів. Відчуваєте залежність ? У 2008 році середня зарплата на заводі була 600 доларів, а зараз - 200 доларів.

- Але ж і самі українці не хочуть купувати вітчизняне авто?

- Всі хочуть їздити на "Мерседесі". Але якщо ви подивитеся на масові сегменти ринку, можна побачити, що люди на машину кажуть "Ланос" або "Сенс", або "Лада", тому що ці назви є синонімом автомобіля. А "Мерседес" - це мета, переважно ж люди їздять на дешевих, але непоганих авто.

- Ви вважаєте легкові автомобілі, які випускає "Богдан" дешевими? "Лада" і Hyundai мають доступну ціну?

- "Вони найкраще продаються. Все відносно доступне".

- А для чого Богдан випускатиме "десятку", яку сам "АвтоВАЗ" вже кілька років не виготовляє?

- По-перше, "АвтоВАЗ" отримав більше 5 мільярдів доларів допомоги держави. Це дозволило підприємству залучити іноземного інвестора, "АвтоВАЗ" має певні пільги і програми підтримки і програму утилізації. Якби нам навіть соту частину тієї уваги, яку має "АвтоВАЗ", ми виготовляли б не гірші моделі

- Тобто "десятку" випускатимете через безвихідь?

- Ну звичайно.

- В Програмі активізації розвитку економіки на 2013-2014 роки зазначено, що уряд спрямує 2 мільярди на стимулювання вітчизняного автопрому. Вам відомі деталі запланованих заходів?

- На жаль, не відомі. В мене є тільки інформація і досвід, як у інших країнах розвивається і відбудовується автомобільна галузь.

Так, повинна бути програма на 20 років, яка мусить містити такі положення як: захист ринку, розвиток ринку, та певний план із залучення інвестицій. В Україні такої програми поки що немає.

- Вам не відомо, чому у 2012 році київська влада закупила мінські автобуси?

- Дуже цікаво, чому. Але мені ніхто не каже.

- Імпортери можуть сказати, що в минулому для українського виробника були і мита на рівні 25% і пільги, але ніхто з автоконцернів так і не прийшов в країну. Чому?

- Не правда. Не було. Нас постійно лихоманило. В 2005 році закон був скасований - закон "Про стимулювання". Позиція імпортерів мене не хвилює. Імпортер - наш конкурент і ворог України.

Зараз ми не можемо продавати в Європі. З Європи, коли товар іде в Україну, мито становить 7-8%, з Україні в Європу - 12%. Якщо в Україні технічні норми відповідають стандартам "Євро-3", то в Європі - " Євро-5", "Євро-6". І це робиться абсолютно навмисно.

- На скільки подорожчають імпортні авто після введення мит?

- Ціни диктують не виробники і не імпортери. Ціни диктує ринок. Я не бачу, щоб за 2 місяці 2013 року змінилася купівельна спроможність населення. Вона падає. Тому ціни будуть нижчими. Дорожчати нічого не буде. Сенс мит полягає в тому, що за певних операцій вітчизняне авто коштуватиме дешевше, ніж імпортне.

Окрім того, давайте згадаємо 2008 рік коли Україна вступивши до СОТ знизила мита на 15-17%. Відбулось здешевлення авто? Ні! Навпаки ціни в середньому зросли на 12%. Тобто втратили бюджети і соціальні фонди, а статки імпортерів зросли.

Подорожчання автомобілів не відбудеться. Імпортерам доведеться зменшити апетити.

385 тарифних ставок в рамках СОТ повинні бути переглянуті. Вони несправедливі і розоряють економіку, і авто - одна з позицій. Для чого Угода про Асоціацію? Продавати товари в Європу? А продавати в Європу ми не можемо.

- Через введення мит імпортери погрожують судом, а СОТ вимагає скасувати рішення.

- Тоді я не матиму роботи, і ви не матимете.

- Зупините завод?

- Так. У нас не буде можливості утримувати "мертве" підприємство і штат працівників.

- Мита можуть скасувати через скорочення надходжень у бюджет через зупинку імпорту.

- Це блеф та маніпулювання свідомістю. Потрібно рахувати не тільки кошти, що надходять до бюджетів від прямого мита на імпорт чи комплектуючі для виробництва.

Виробник, окрім мита на комплектуючі, сплачує сотні податків та зборів, виплачує заробітну плату працівникам, створює ВВП.

- Відомо, що легкові авто ви лише складаєте з готових комплектуючих. Яка різниця у вартості машинокомплекту і готового авто?

- Машинокомплект "Хюндаю" коштує на 20-25 %, дешевше, ніж автомобіль. Машинокомплект "Лади" - на 35-40%. Якби виробництво комплектуючих було в Україні, то різниця становила б більше 50%.

- Вітчизняний покупець не купує ваші автомобілі в тому числі через те, що більшість моделей вже давно морально і технічно застаріли. Ви плануєте запропонувати нові моделі ?

- Це все потребує грошей. Ми, звісно, готові запропонувати, якщо відгукнеться уряд.

- Чому Богдан не впускає продукцію таких відомих брендів як, наприклад, "Сітроен"?

- Жоден з 10 найбільших автовиробників ні з ким не працюватиме в СП.

- Чому досі не реалізовано проект із співпраці корпорації "Богдан" з німецькою компанією MAN? Декілька років тому планувалося ж створення спільного підприємства з виробництва автобусів?

- Формат СП не планувався, лише формат спільної діяльності. Проект канув в Лету, адже німці висунули надто жорсткі виробництва щодо обсягів виробництва.

- З будівництвом заводу в Росії теж не склалося?

- Не склалося. Почалася криза. А коли материнські потужності завантажені на 15-20%, навіщо ж лізти на інші ринки. Не можна робити другий крок, не зробивши першого.

- Як вплинуло введення Росією утилізаційного збору на обсяги поставок продукції в РФ?

- Поставки зменшилися в рази. І ситуація поки що не міняється.

- Чи є в Богдана програми з продажу авто в лізинг, кредит?

- Ми продаємо кожен четвертий автомобіль в кредит за досить привабливими програмами. Продажі транспорту в лізинг - поки на мінімальному рівні.

- Яка на даний момент кредиторська заборгованість "Богдану"?

- Більше 300 мільйонів доларів. Пік виплат припадає на 2015-16 роки. Плануємо, як і наша країна, рефінансувати борги.

- Хто кредитори?

- В основному Укрексімбанк.

- А у "Богдану" є боржники?

- Київ винен 16 мільйонів гривень за трамваї, за тролейбуси - 6 мільйонів. А Податкова п’ятий рік винна 54 мільйони переплаченого податку на прибутки. З Податковою судимося, на Київ подали в суд. Інші міста мають незначну заборгованість.

- Чи змінювався акціонерний склад корпорації протягом останніх років? Петро Порошенко не продавав частку у "Богдані"?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- Скільки відсотків у компанії належить особисто вам?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- А хто ще є серед акціонерів? Порошенко з 2009 не має жодного стосунку до корпорації?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- Яка була вартість угоди з продажу акцій Богдану?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- А якими активами зараз Ви володієте?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- Так Порошенко не має ніякого відношення до корпорації?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- Чи є у Порошенка опціон на викуп?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- У вас залишилися спільні проекти?

(Відповідь на питання видалена прес-службою корпорації "Богдан")

- Які плани розвитку корпорації?

- Потрібно, перш за все, вийти на беззбиткову діяльність. Для цього треба виготовити та продати більше 40 тисяч легкових авто і близько 2 тисяч автобусів і тролейбусів. В цьому році прибутків не буде, як і протягом 2009-2012 років.

Ми виготовляємо кращі тролейбуси в Україні. І ми будемо розвивати цей сегмент. Наша стратегія - це виготовляти автобуси, тролейбуси, які відповідають європейським нормам, левова частка нашої продукції зараз виготовляється за стандартами "Євро-4", "Євро-5".

Зараз інші підприємства копіюють нашу стратегію, то й же "Еталон". На сьогодні, наші тролейбуси єдині, які сертифіковані ЄС.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Роман Шпек: Найскладнішим з урахуванням обсягів зовнішніх зобов’язань і стану економіки буде 2015 рік

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.