Дорогі квитки за дешевий сервіс

Ольга Войтович, для РЕ

Поїздка в українському поїзді - наче лотерейний білет. Адже ніколи не знаєш, що на тебе чекає.

І дорогий квиток, а від сьогодні, з 1 жовтня, пасажири будуть платити за поїздки іще на 10% більше, зовсім не дає гарантії, що вагон і постіль будуть чистими, вікна і двері - справними, чай смачним, а провідниці - ввічливими.

Новенькими швидкісними потягами їздять лише 3% українців, а от решта - змушені терпіти масу незручностей у вагонах часів перебудови, а іноді навіть ще брежнєвських.

Вагони жахів

Свою останню поїздку до Запоріжжя киянка Олександра запам’ятає надовго. Дівчина їхала у плацкартному вагоні. Все б нічого, але вночі вікно у її купе раптово опустилось майже до середини. І хоча на вулиці було ще тепло, на швидкості протяг був достатньо сильний. Скарги сусідів Олександри провідниця проігнорувала і озвучила залізобетонний аргумент.

"Вона заявила, що для того, щоб закрити вікно, треба якісь деталі покрутити ключем. Якщо вона це зробить, то розбудить увесь вагон. Відтак порадила затулити вікно ковдрами чи простирадлами і перелягти головою до проходу", - розповідає дівчина.

Згодом провідниця таки закрила вікно, але лише під ранок. На той момент всі пасажири купе вже змерзли і застудилися.

Таких історій Олександра може розповісти десятки, адже їздить українськими потягами достатньо часто. Проте і минув не один рік, ані якість вагонів, ані сервіс - незмінні. Підвищується лише ціна.

Попри часто сумнівну якість перевезень лише цього року вартість їх зростала двічі - з 16 липня і з 1 жовтня. В "Укрзалізниці" пояснюють це вимушеною мірою, мовляв послуги збиткові.

На підприємстві підрахували, що з початку року отримали майже 4 мільярди гривень збитків за пасажирські перевезення. Тут же згадали і про іншу причину - ремонт вагонів. Та не поспішайте мріяти, що усі потяги після подорожчання квитків перетворяться на люксові як за помахом чарівної палички.

Адже ще після першої хвилі зростання цін, влітку в "Укрзалізниці" попередили, що грошей, насправді, не так багато, як здається.

"За нашими підрахунками, маємо отримати десь 270 мільйонів гривень - з урахуванням двох підвищень - до кінця року. Це велика сума, чи маленька?", - ставить риторичне питання заступник гендиректора підприємства Павло Чекалов.

Поки чиновники розмірковують, пасажири терплять. Львів’янка Тамара кілька разів на рік їздить потягом до родичів, які мешкають в Донецьку. Останнім часом бере квитки лише на СВ, оскільки подорожує з маленькими дітьми.

Але згадує, що навіть вагони люкс часто мало чим відрізняються від купейних, не кажучи вже про плацкарт.

"Спочатку ми намагались їздити в купе, але брудний вагон, немитий туалет, відсутність там мила і туалетного паперу призвели до того, що ми пересіли в СВ. Щоразу, коли сідаю в поїзд, питаю себе - а чим же відрізняється поїздка за 800 гривень в СВ від поїздки за 200 гривень в купе? Практика показала, що лише меншою кількістю пасажирів", - скаржиться жінка.

Останній її сумний досвід був цього літа. Наприкінці серпня Тамара поверталася до Львова потягом. Щойно із родиною сіла у вагон, не повірила своїм очам. Постіль, яку на полиці заздалегідь вдягають провідники, була несвіжа.

"Коли ми їздили в купе, нам часто давали вологу постіль. Її, мабуть, так мокрою і пакували. В СВ постіль вдягають ще до нашого приходу. Стан, в якому була наша, свідчить про те, що на ній стовідсотково вже хтось сидів чи лежав", - скаржиться Тамара.

Скільки б разів не підвищували ціну на проїзд і не робили ремонти у вагонах, чистішими від цього стають далеко не всі. Вже мало кого здивує брудний туалет, немиті ручки та невипрані шторки. А до останніх пасажири взагалі рідко торкаються, бо палиці, на яких вони тримаються, постійно падають.

"За всю історію наших подорожей лише один раз в туалеті було нормальне мило і туалетний папір. Усе решта - малюсінькі шматочки мила з невідомо яких готелів, огризок туалетного паперу і постійна вода на підлозі. На наші скарги провідниці реагують. Однак від цього не легше - вони лише для виду труть щіткою унітаз, і на цьому прибирання, зазвичай, закінчується", - скаржиться донеччанка Тетяна Вольнова.

На старе грошей нема, беремо нове!

Більшість вагонів, а саме 86% - зношені до дір - зізнаються в Укрзалізниці, однак і нових не купують.

"У нас є термін експлуатації вагонів - 28 років, і у більшості він давно сплинув", - каже заступник гендиректора підприємства-монополіста Павло Чекалов.

Ситуація погіршується з кожним роком, бо через фізичний знос щорічно списують по двісті вагонів. Якщо так піде далі, скоро вагонів не залишиться взагалі. Цю проблему мала би вирішувати держава. Уряд вже навіть доручив щороку купувати 500 нових вагонів. Та грошей на це прогнозовано немає.

"За період Незалежності України стаття Закону щодо виділення коштів на оновлення рухомого складу для пасажирських перевезень не виконувалася", - заявили "Реальній економіці" в "Укрзалізниці".

Ймовірно, підприємство врятував би капітальний ремонт вагонів, але це - задоволення не з дешевих. Коштує він від 4 до 6 мільйонів гривень за один вагон.

Тож за отримані в результаті підвищення цін на квитки 270 мільйонів "Укрзалізниця" змогла би відремонтувати максимум 67 штук. А це лише 1% усього парку. Косметичний ремонт – мовою залізничників - деповський - коштує набагато дешевше - до 900 тисяч гривень. Тому перевагу надають поки що йому.

"В планах ані цього року, ані минулого капітально-відновлювальних ремонтів вагонів - немає, тому що не доцільно вкладати такі гроші. Ми робимо планові деповські ремонти", - каже заступник гендиректора "Укрзалізниці" Павло Чекалов.

Тарифи потихеньку підвищують, а тим часом у вагонах роблять тільки косметичний ремонт. І, о диво - потяги часів перебудови, а іноді трапляються і сучасники Брежнєва, знову в строю.

Виходить, що і купувати вже нічого не треба. Щоправда, на новенькі вагони таки спокусилися. Кілька років тому закупили славнозвісні швидкісні "Хюндаї".

У попередньому уряді новим транспортом пишались і покладали на нього величезні надії. Та очікування луснули як мильна кулька. Всю зиму корейські потяги чи не щодня ламались - начебто через неготовність до сильних морозів і снігопадів, і продовжують ламатись досі.

Пасажири пересідати на них не поспішають, і не лише через технічні негаразди, але і ціну. Адже вартість квитків на швидкісні потяги у кілька разів вище за плацкарт і купе. Тому цілком зрозумілою виглядає провальна статистика "Укрзалізниці", за якою поїздами категорії Інтерсіті+ за перше півріччя скористалися лише 3% пасажирів.

Марне подорожчання?

Чергове підвищення тарифів в "Укрзалізниці" пояснюють збитковістю. Та експерти впевнені, що подорожчання квитків аж ніяк не вирішить проблему рентабельності перевезень. А якщо і вирішить, то лише частково.

Окрім того, економісти запевняють, збитки від пасажирських перевезень повністю перекриваються прибутками від вантажних.

"Якщо "Укрзалізниця" підвищить тарифи на дальні перевезення на 21% у цьому році, то це скоротить збитки монополії від них лише на половину. Якщо вірити звітності "Укрзалізниці", то для повного покриття собівартості їй потрібно було би підняти тарифи на дальні перевезення приблизно на 30% від сьогоднішнього рівня", - каже керівник аналітичного відділу Concorde Capital Олександр Паращій.

На думку експерта, жовтневе подорожчання залізничних квитків мало вплине на загальні збитки "Укрзаліниці" від пасажирських перевезень, тому що більшість з них припадає саме на приміські.

А от щоб зробити їх прибутковими, монополісту довелося би підняти тарифи на них приблизно у вісім разів.

Хтось після цього їздитиме електричками?





тетяна

Ми теж їздимо, але куди ж ще підвищувати? Електрички ж розвалюються на очах

Алла

Представьте себе, ездим электричками!!! Девается некуда. На своем авто каждый день по 70 км не наездишь, бензин не по 3 грн.

Читайте в разделе

Українська "молочка": чи є життя без рослинних жирів?

Видео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.