Майбутнє нафти: паливо позавчорашньої свіжості

The Economist

Потреба у нафті світової економіки швидше за все наближається до піку. Це дуже погана новина для виробників і чудова новина для решти світу.

Завершення нафтової ери - новина доволі недавня. Не дивлячись на те, що речовина використовувалася ще 6 тисяч років тому для просмолювання човнів на Близькому Сході, видобування почалося лише у 1859 році після нафтового страйку у Пенсильванії.

Перші барелі нафти коштували 18 доларів - або 450 доларів на сьогоднішні гроші - і використовувалися для виготовлення гасу – основного джерела для штучного освітлення, після того як занадто активна риболовля призвела до дефіциту китового жиру.

Інші рідини, що отримувалися у процесі очищення, давали або занадто нестабільне світло, або дуже сильно чаділи, і їх або спалювали по ходу очищення, або просто виливали.

Проте, ці непридатні частини не дуже довго залишалися без використання, оскільки буквально за декілька років було винайдено двигун внутрішнього згоряння.

І з того часу попит на нафту - з декількома винятками у 70-их і 80-их роках - стабільно зростав - паралельно з постійним зростанням використання автомобілів, літаків і кораблів.

У підсумку, сьогодні три п’ятих загального виробництва нафти іде в бензобаки.

Враховуючи мільярди китайців та індійців, які зі зростанням рівня життя просто мріють сісти за кермо автомобіля - великі нафтові компанії і міжнародні енергетичні агентства (the International Energy Agency (IEA), America’s Energy Information Administration) один на перед одного видають прогнози, що попит на нафту буде зростати і зростати.

Один з нафтових гігантів, британська British Petroleum, підрахувала, наприклад, що потреба у нафті виросте з 89 мільйонів барелів на день сьогодні до 104 мільйонів барелів у 2030 році.

Але автори The Economist вважають, що вони неправі. І ми вважаємо, що нафта досягла свого піку. Щоправда, не того "піку", про який так багато свого часу просторікували деякі теоретики - і які після того чомусь незвично тихо себе поводять, стверджуючи, що запаси нафти спочатку перестануть зростати, а потім впадуть.

Ні, автори цієї статті вважають, що впадуть не запаси нафти. Ми вважаємо, що впаде попит на нафту. Бо у частині світу з розвиненою економікою попит на нафту уже пройшов свій пік - і після 2005 року він стабільно падає. Навіть враховуючи усіх нових водіїв Пекіна і Делі, ми вважаємо, що дві технологічні революції втамують світову спрагу на нафту.

Перша революція проходила під проводом уродженця Техасу, який на жаль, щойно покинув цей світ. Джордж Мітчелл винайшов технологію "фракінґу" як методу видобутку величезних обсягів "нетрадиційного" газу зі сланцевої породи.

Цей винахід, як і відкриття великих обсягів цього "нетрадиційного" газу, призвів до збільшення світових резервів з 50 до 200 років.

У США, де винайдений Мітчелом сланцевий газ видобувається повним ходом – уже зараз у скрапленому чи стиснутому вигляді потрапляє у баки вантажних автомобілів і автобусів.

Газ також може успішно заміняти нафту на кораблях, теплоелектростанціях, нафтохімічних підприємствах, у промислових і домашніх опалювальних системах - і таким чином до 2020 року заміщати декілька мільйонів барелів нафти на день.

Ще однією величезною зміною є покращення в автомобільних технологіях. Швидкі зміни принципів роботи двигунів і автомобілів становлять серйозну загрозу домінуванню нафти.

Перш за все, мова йде про підвищення ефективності роботи двигунів внутрішнього згоряння. Бензинові та дизельні двигуни стають все економнішими і економнішими. Матеріали, з яких виготовляються автомобілі, стають все легшими і міцнішими.

Зростання популярності електричних і гібридних авто, так само як і машин, що працюються на газу і на водневих паливних елементах - це все також справляє ефект на попит на нафту.

Аналітики Сітібанку підрахували: якщо коефіцієнт збільшення ефективності використання палива буде зростати на рівні 2,5% на рік, і цього буде достатньо для стримування попиту на нафту.

Вони прогнозують, що пік споживання нафти - на рівні трохи менше 92 мільйонів барелів на день наступить ось уже через декілька років.

Не дивно, що нафтові "супермаркети", вкупі з IEA з цим не погоджуються. Вони звертають увагу на те, що більшість країн, що розвивається, мають пройти ще довгий шлях до моменту насичення їх автомобільних ринків і того до часу, коли показник кількості "кілометрів на душу населення" досягне рівня США.

Але ж це безглуздо екстраполювати показники розвинених економік на Азію. Адже там уже зараз почали впроваджуватися природоохоронні норми, дуже схожі на західні. А вони встановлюють жорсткі стандарти ефективності палива для автомобільного транспорту.

Нещодавно Китай запровадив заходи для зменшення використання палива. Якщо рішучість китайського режиму зменшити свою залежність від імпортного палива буде настільки серйозною, що вони вирішать перевести транспортну систему країни на гібридні двигуни – попит на нафту зазнає ще більшого тиску.

Щоправда, можуть втрутитися декілька факторів, що врівноважать ситуацію і призведуть до збільшення споживання. Перш за все, Саудівська Аравія, яка контролює 11% усього видобутку нафти і має незадіяні виробничі потужності, може прийняти рішення збільшити видобуток і цим самим зменшити ціну і збільшити попит.

Потім, знову ж таки, вони можуть зменшити видобуток намагаючись збільшити ціни і цим самим знову ж таки - ще більше зменшити попит.

По-друге, якщо зменшений попит знизить ціну на нафту, водії можуть відмовитися від використання неекономних автомобілів на газу. Щось схоже уже відбувалося у 90-их роках. Але все жорсткіші стандарти щодо викидів призведуть до того, що у майбутньому це буде все важче і важче робити.

Але навіть якщо попит на нафту просто стабілізується, це призведе до важливих наслідків. Зокрема, довкілля "зітхне з полегшенням" - авто, які працюють на газу, викидають у зовнішнє середовище значно менше вуглекислого газу, ніж такі самі за параметрами автомобілі на бензині.

Також зміниться корпоративна Ієрархія. На даний момент Exxon Mobil змагається з іза звання найбільшої світової компанії. Але Exxon значно вразливіший, ніж виглядає на перший погляд.

Так, наприклад, дослідницька компанія Bernstein стверджує, що собівартість видобутку барелю нафти з Арктики чи з інших технологічно (або політично) складних регіонів світу буде коштувати не менше 100 доларів.

Велика Нафта як і Великий Газ (мова йде про нафту і газ, що видобуваються традиційним шляхом – прим. перекл.) все ще можуть мати достойне майбутнє, але не факт що вони будуть такими ж прибутковими як до цього часу.

Але найбільші наслідки таке зменшення попиту матиме на геополітику. Нафта є основою клептократичного панування Володимира Путіна. Кремлю буде все важче і важче нав’язувати свою волю країні, якщо послаблюватиметься головний інструмент його впливу.

Саудівські принци використовували нафтові гроші для збалансування бюджету країни і на щедрі соціальні програми з метою втихомирити неспокійне молоде покоління, щоби воно не вийшло на вулиці, як в інших країнах.

Їх величезні фінансові запаси можуть на якийсь час вирішити питання, але якщо швидкість надходження нафтодоларів в скарбницю країни зменшиться, підкуповувати опозицію буде все важче і шанси на заворушення ставатимуть усе більшими.

А якщо США рухаються до енергетичної самодостатності завдяки сланцеві революції, вони будуть усе менш поблажливими по-відношенню до своїх арабських партнерів, на яких вони покладалися у минулому.

Під час піднесення свого значення у світі, нафта викликала багато серйозних конфліктів. Схожі процеси можуть відбутися під час її занепаду.

Але, тим не менше, більшості населення Землі зміни сподобаються.



Коментарі

Додати коментар


Алекс

Возможности нефтедобычи и газодобычи еще далеко не исчерпаны. Но возможности дальнейшего развития мировой экономики на основе этих энергоресурсов очень ограниченны. Переход на новые виды энергии неизбежен ( http://crisismir.com/inosmi/ekonomika/80-energeticheskaya-revolyucziya-problemy-i-perspektivy-mirovoj-energetiki.html ). Хотя это далеко не быстрый процесс. Хотя системный мировой кризис может его значительно ускорить.

Читайте у розділі

Глобальне будівництво до 2025 року: прогноз позитивний

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.