Векселі замість ПДВ: держвидатки понад усе

Павло Кухта, для РЕ

В четвер, 4 липня Верховна Рада України прийняла закон №2290а, автором якого є депутат Валерієм Омельченко.

Цим законом парламент дозволив уряду використовувати в 2013 році дві вельми цікаві речі:

1. Оплачувати бюджетну заборгованість фінансовими векселями строком до 5 років та дохідністю до 5%.

2. Видавати такими ж самими векселями ПДВ, що підлягає поверненню експортерам.

Фінансовий вексель є нічим іншим як борговим зобов'язанням держави. Фактично, парламент дав уряду можливість брати в борг у його контрагентів незважаючи на те, чи бажають цього ці самі контрагенти.

Цей новий закон є логічним продовженням тієї законодавчої лінії, якій слідує в Верховній Раді Омельченко. Саме він запропонував вже прийнятий закон №2845, який передбачав, що інструмент фінансового казначейського векселю може використовуватися для погашення державної заборгованості.

З його ж подачі було прийнято поправки до Податкового кодексу, згідно з якими за бажанням платника податків ПДВ може бути повернено у вигляді фінансового казначейського векселю. Фактично, в частині, що відноситься до повернення ПДВ, новий закон просто дублює ці поправки.

Цікаво, що закон сформульований не надто чітко, на що звернуло увагу навіть Головне науково-експертне управління Верховної Ради. Так, документ надає Кабінету Міністрів "право реструктурувати фактичну бюджетну заборгованість за визначеними ним видатками державного бюджету, що виникла станом на 1 січня 2013 року, шляхом видачі фінансових казначейських векселів".

Не зрозуміло ні про яку саме заборгованість іде мова, ні обсяги цієї заборгованості. Але таке аморфне формулювання дає можливість інтерпретувати закон зручним для Кабінету Міністрів чином, що сподобалося б будь-якому українському уряду.

Звести бюджет

Мета законопроекту доволі прозора - забезпечити зведення бюджету, не знижуючи при цьому державних видатків. Власне, задачу для уряду сформулював президент Янукович, коли заявляв про необхідність перегляду бюджету за друге півріччя після не дуже втішних результатів першого півріччя.

"Завершується перше півріччя. Хотів би, щоб по першому півріччю ми розглянули бюджет на друге півріччя й внесли корективи - бажано в бік підвищення. Це таке побажання", - сказав голова держави.

Той факт, що державний бюджет вже складено з високим рівнем дефіциту (3,2% від ВВП), а показники, які в нього закладені, є очевидно занадто оптимістичними, не схвилював Януковича.

"Грошей завжди не вистачає. Не було ще часу, щоб їх було достатньо. Їх завжди не вистачає. А інколи ми й не передбачаємо", - додав президент.

Державні видатки в більшості країн світу, включаючи й Україну, складаються з різноманітних видатків на соціальні потреби, а також з заробітних плат бюджетників - людей, які прямо чи опосередковано працюють на державу.

Чутливість електоральних настроїв до цього фактору в Україні є загальновідомою. З огляду на це бажання влади, що вже зараз активно готується до виборів 2015 року, підтримувати та нарощувати рівень державних видатків є цілком зрозумілим.

Втім, з бюджету в Україні годуються не тільки бюджетники та адресанти тих чи інших соціальних виплат. Держбюджет та пов'язані з ним місця залучення доходів - такі як митниця, дозвільні організації, або державні компанії-монополісти - є потужним засобом перерозподілу фінансових ресурсів на користь різноманітних кланів і груп інтересів, що формують українську політичну та ділову еліту.

Коли владі потрібна підтримка та лояльність цих кланів, бюджетні видатки видаються логічним засобом забезпечення цієї лояльності.

Пільгове фінансування, закупівлі у "потрібних" фірм, інфраструктурні проекти, навіть дотації - засобів передачі грошей через бюджет дуже багато.

Звичайно, забезпечити необхідні для всього цього обсяги фінансування вельми важко. Найпростіший вихід - залучення боргових грошей - які потім доведеться віддавати, але наразі українських можновладців це, здається, не хвилює.

Проте й тут є проблема - таке фінансування коштує дорожче ніж 5% на рік і його доступність залежить від стану світової економіки та економіки України. Вже не раз після кризи Україна, під час погіршення ситуації на світовому ринку, була відрізана від зовнішніх ринків, й ризик цього постійно Дамоклевим мечем нависає над урядом.

Тут і станеться в пригоді можливість силоміць взяти в борг - вірніше, продовжити строк боргу тим, кому держава вже і так заборгувала. Ще й під вигідний відсоток.

Свято чужим коштом

Звичайно, такий перерозподіл зашкодить економіці країни.

По-перше, постраждає і так вкрай низька конкурентоспроможність українських виробників на зовнішніх ринках.

Експортери, що не належать до олігархічних кланів, а останні експортують здебільшого сировину, і так вже мають величезні проблеми з поверненням ПДВ. Тепер його їм у "добровільно-примусовому" порядку повертатимуть у вигляді казначейських векселів.

Ймовірно, після цього експортери зможуть продавати ці векселі - проте точно не за їх повною ціною, тобто гроші вони, так чи інше, втрачатимуть.

По-друге, з'явиться додатковий простір для корупції. Хтось зможе отримувати живі гроші, комусь замість них держава виплачуватиме свої борги фінансовим векселем - для чиновників це рай з точки зору корупційних можливостей.

Загалом, закон є типовим прикладом недолугої економічної політики, характерної для українських урядів.

Замість намагання зміцнити економіку шляхом проведення необхідних реформ і шляхом покращення стану державного бюджету за рахунок скорочення зайвих видатків - як це, фактично, пропонує МВФ, вимагаючи скорочення дотацій на комунальні тарифи (на практиці - дотацій на споживання енергоносіїв) - уряд погіршує її стан, витискаючи додаткові фінансові ресурси з тих секторів, на яких ця економіка ще тримається.

Якщо практика витискання боргу за допомогою векселів набуде поширення, в майбутньому це вдарить по зростанню економіки і, відповідно, по зростанню державних доходів. Фактично, уряд мінятиме майбутні доходи на нинішні.

Іронія в тому, що погіршення ситуації ближче до 2015 року - з прицілом на який і робляться описані зміни - може нівелювати увесь позитивний ефект від "покращенного" стану бюджету 2013 року.



Коментарі

Додати коментар


Тарик

А колбасу и хлеб в магазинах то-же за векселя будут продавать. Задержали зарплату нужно идти и требовать.

Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.