Air Onix: літати - не повзати

Ольга Дубенська,РЕ

27 листопада авіакомпанія Air Onix повернула лізингодавцю Boeing 737-500 (UR-KRD), що стало вже другою втратою перевізника у поточному місяці.

На початку листопада "рейсом у один кінець" було відправлено такий самий Boeing 737 з реєстраційним номером UR-KRC. Історія авіакомпанія, що планувала стати першим успішним регіональнім авіа-перевізником, добре демонструє проблеми вітчизняного авіабізнесу.

У жовтні 2013 року стало відомо, що International Lease Finance Corporation - найбільша у світі лізингова компанія в авіації - хоче відкликати у перевізника два літаки через, нібито, прострочення платежів.

На той момент флот Air Onix складався із чотирьох авіасуден, і втрата половини з них могла вилитися у масштабні проблеми для компанії.

За найгіршим сценарієм, перевізнику узагалі довелося б піти з ринку, адже на авіаринку вже були ситуації, коли відкликання суден лізингодавця призводило до банкрутства перевізників.

Та у Air Onix не поспішали панікувати і відміняти рейси. Навпаки представники компанії запевняли, що навіть песимістичний розвиток подій не завадити виконанню рейсів, адже компанія планує поповнити флот новими суднами.

Чи все так погано у авіаперевізника?

Нагадаємо, Air Onix – це авіакомпанія з штаб квартирою у Сімферополі, яка була заснована ще у 2007 році кримчанином Ігорем Мельником.

Втім, перший рейс перевізник здійснив лише у квітні 2012 року за напрямом Сімферополь- Київ (Жуляни).

Відтоді компанія стрімко розвивалося, чим, напевно, може завдячувати відношенням до голови українського уряду Миколи Азарова.

Як писали українські ЗМІ, два роки тому Мельник продав 75% акцій Air Onix австрійській ASA Luftfahrt Formgestaltung, яку пов’язують з іменем прем’єра.

У серпні 2013 року стало відомо, що австрійці продали контрольний пакет акцій Air Onix сімферопольському видавництву "Крим-дидактик" та турстичному бюро "Онікс-Груп".

У листопаді цього року з’явилася чутки, що Air Onix може купити туроператор TUI, який шукає перевізника для Turtess (TUI оголосила про покупку активів і торгової марки туроператора Turtess Travel у листопаді 2013 року). Та у Air Onix у відповіді на запит РЕ спростували цю інформацію.

Нині Air Onix здійснює рейси з трьох українських міст – Сімферополя, Києва та Донецька. З України літаками Air Onix можна добратися до таких міст як Санкт-Петербург, Москва, Тбілісі, Єреван, Братислава та інші.

Компанія здійснює і внутрішні рейси, наприклад, Київ-Донецьк, Донецьк – Київ, Київ-Сімферополь, Сімферополь - Київ.

У кінці жовтня компанії видали призначення призначення на міжнародні регулярні рейси за маршрутами Київ - Неаполь, Сімферополь-Єреван, Київ - Ларнака, Донецьк - Прага, Донецьк - Санкт-Петербург, Донецьк - Тюмень, Донецьк - Мінеральні Води, Донецьк-Тель-Авів, а також на внутрішні регулярні рейси Сімферополь-Донецьк.

Компанія також отримала призначення на виконання чартерних рейсів за багатьма маршрутами.

Як повідомили РЕ у прес-службі Air Onix, авіакомпанія планує виконання рейсів з Києва до Ларнаки, з Донецька до Тюмені, з Донецька до міста Мінеральні води та Санки-Петербургу у квітні-травні 2014 року. Стосовно інших маршрутів рішення про початок польотів ще немає.

Також травні цього року Air Onix отримала призначення на маршрути Київ-Гянджа, Сімферополь-Ганновер, Сімферополь-Берлін.

Крім цього, у листопаді прес-служба авіакомпанії повідомила про намір збільшити частоту рейсів за існуючими напрямками.

Також у цьому місяці стало відомо, що Air Onix до літньої навігації 2014 року збирається поповнити флот літаками Boeing 737-400, 737-300 і 737-800. Намагання керівництва перевізника замінити застарілі Boeing 737-500 на моделі літаків, що мають кращу економіку, (737-800) цілком зрозумілі.

Серед традиційних претензій пасажирів до перевізника - скарги на затримки рейсів. Так, 17 жовтня більш ніж на 6 годин був затриманий рейс із Сімферополя у Москву, а в ніч з 25 на 26 жовтня пасажирам рейсу Київ-Сімферополь довелося провести у залі аеропорту "Жуляни".

При чому, за словами пасажирів, в компанії у грубій формі відмовили пасажирам у наданні харчування та проживанні в готелі.

Днями лідер Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров висловив своє незадоволення роботою авіаперевізника Air Onix.

У соцмережі депутат написав, що компанія висунула вимоги упаковувати багаж лише у плівку зеленого коліру, відтак йому довелося переплатити 40 гривень.

Ця претензія до авіаперевізника аж ніяк не єдина і далеко не найбільша. Пасажири неодноразово скаржилися на затримки рейсів без пояснень, недбалість, недостатній вибір напоїв та їжі на борту літаків перевізника та навіть хамство представників авіакомпанії.

Та попри негативний фон пов'язаний із претензіями до перевізника, перспективи компанії виглядають неоднозначно, а експерти не готові прогнозувати банкрутство компанії.

Як зауважує експерт транспортного ринку Олександр Кава, підстав для банкрутства компанії на даний момент немає.

Більше того, відзначає він, за теперішніх умов функціонування ринку Air Onix може більш динамічно розвиватися і збільшувати свою частку на ринку. Це може стати наслідком збільшення кількісті рейсів не лише із Сімферополя (базовий аеропорт перевізника), а і з Києва та інших великих міст України.

При цьому, зауважує Кава, компанія має можливість встояти у конкурентній боротьбі на нових для себе міжнародних напрямках, адже, щоб працювати за деякими з них потрібні призначення.

Втім, у інших експертів є сумніви щодо світлого майбутнього перевізника.

"Ситуацію в Air Onix коментувати складно. Але зовні виглядає як і у випадку з "Аеросвітом", агенти масово відмовляються з ними працювати на дати далі тижні. Тільки на найближчі вильоти", - повідомило джерело на ринку.

За словами співрозмовника РЕ, великі авіа-агентства Криму, навряд чи погодяться організувати продаж, наприклад, кількох десятків квитків компанії на наступний рік, адже "не захочуть підставлятися".

"Яких заходів вживатиме нинішнє керівництво компанії поки не зрозуміло, так само незрозуміло, хто ж зараз є цим самим керівництвом, тому що Мельник до авіації має дуже далеке відношення, а Євген Хайнацкий (заступник гендиректора Air Onix з продажу та маркетингу - ред.) вже давно там не працює", - додає співрозмовник РЕ.

Варто зауважити, що фінансові показники авіакомпанії є закритою інформацією.

Та у прес-службі Air Onix наголосили, що рівні доходів і збитків "знаходяться в рамках затвердженого бюджету на 2013 рік".

Водночас на ринку існують проблеми, які безсумнівно заважають ефективному веденню авіа-бізнесу, і не лише компанії Air Onix.

Це, наприклад, дорогі квитки, зокрема, на внутрішні рейси. Варто відзначити, що істотно здешевити квитки могла б реалізація ініціативи про скасування ПДВ на внутрішні перевезення, що анонсувалося ще з березня поточного року.

Поки що цього не сталося.

Інша обуза для перевізників - це високі тарифи на обслуговування з боку аеропортів.

Як повідомляли раніше у Air Onix, компанія не має пільг у жодному аеропорті України, попри те, що в кінці минулого року Мініфраструктури видало наказ, згідно з яким, керівники аеропортів можуть самостійно понижуючі коефіцієнти до зборів до 80%.

Особливо це стосується аеропорту "Сімферополь", який не надає знижки жодній з авіакомпаній. Згідно з останньою інформацією, керівництво аеропорту підвищило тарифи на обслуговування рейсів удвічі.

Врешті-решт, через зростання тарифів Air Onix була вимушена відмовитися від рейсів в аеропорт "Домодєдово".

Також компанія із середини листопада не здійснює перельоти за маршрутом Сімферополь- Стамбул, що не пов’язано із підвищенням тарифів аеропорту, однак свідчить про те, що перевізнику не вдалося закріпитися на цікавому напрямі.

Як відзначає Директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк, компанія останнім часом демонструвала позитивну динаміку, адже за пасажиропотік Air Onix зріс у чотири рази і сягає близько півмільйона осіб.

Втім, наголошує експерт, не можна применшувати значення ситуації з лізингодавцем, яка може свідчити про проблеми у компанії, які важко аналізувати не маючи доступу до фінансової звітності.

"Саме динаміка оновлення флоту стане тим індикатором, за допомогою якого ринок і зробить висновок про те, що відбувається в компанії, про її платоспроможність", - наголошує він.

Зима 2013/14 років може стати вирішальною для Air Onix, оскільки, характерне для даного сезону падіння пасажиропотоку неминуче позначиться на результатах операційної діяльності перевізника та здатне поглибити наявні фінансові проблеми.

Працівники компанії у неофіційних розмовах натякають на затримки виплати зарплат та борги за обслуговування перед аеропортами.

Сама модель бізнесу авіакомпанії, що обрала у якості хабу аеропорт Сімферополя, на слаборозвиненому вітчизняному ринку викликає багато питань.

Крім того, слід враховувати, що на найбільш привабливих маршрутах Air Onix відчуває жорстку конкуренцію з такими потужними гравцями, як російський "Аерофлот", Turkish Airlines, тощо.

Врешті-решт, вже з початком літнього розкладу вітчизняним пасажирам буде зрозуміло: або Air Onix продовжить свою операційну діяльність, або повторить долю іншої регіональної авіакомпанії "Кримські зорі", що згорнула роботу у липні 2012 року.

За рік роботи авіаперевізник "Кримські зорі", який отримував субсидії з бюджету, накопичив значні борги і припинив своє існування.



Коментарі

Додати коментар


Читайте у розділі

Відео

Загрузка...

Тест-драйв

закрити
E-mail
Пароль
Також, ви можете авторизуватись через Facebook Facebook login

Якщо ви не зареєстровані, пройдіть цю просту процедуру.